فرهنگی >>  دین >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۳۴

رویترز: توافق ایران و عربستان، خدمات حج برای ایرانیان را بهبود بخشید

 خبرگزاری رویترز اعلام کرد که توافق میان ریاض و  تهران موجب ارائه خدمات حج بهتر به زائران  ایرانی شده است. 

رویترز: توافق ایران و عربستان، خدمات حج برای ایرانیان را بهبود بخشید

بر اساس گزارش این خبرگزاری، زائران ایرانی در هفته جاری با یک اتوبوس کاملاً جدید برای ادای نماز عصر راهی مسجدالحرام شدند.

«سعید مهدی» که مسئولیت حدود 2800 زائر ایرانی را به عهده دارد به رویترز اعلام کرد که عربستان سعودی امسال  همکاری بیشتری در تهیه هتل برای ایرانی‌ها داشته است. 

 وی در ادامه افزود:«خدا را  شاکریم  که اوضاع دارد بهبود پیدا می‌کند. ان‌شاء الله بتوانیم خدمات بهتری به زائران این مسجد مقدس ارائه دهیم».

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

عربستان سعودی که برای اولین بار بعد از سال 2019 تمامی محدودیت‌های وضع‌شده بعد از شیوع  ویروس کرونا را لغو کرده و اکنون  در حال آماده شدن برای میزبانی از 2.6 میلیون زائر حج در سال 1402است. رسانه‌های رسمی ایران گفته‌اند 87550 نفر از این تعداد از زائران از ایران خواهند بود. 

تمامی کاروان های زائران ایرانی با 377 پرواز از سوم خرداد ماه تا بامداد روز گذشته از 21 ایستگاه پروازی از طریق فرودگاههای مدینه وجده وارد عربستان شدند و عملیات انتقال حجاج پایان یافت.

ستاد عملیات حج اعلام کرد که  تعداد زائران ایرانی حاضر در جوار بیت الله الحرام بیش از 86200 نفر است و امشب تمامی زائران بیش از 580 کاروان درهتل های مکه استقرار یافته و آماده انجام مناسک حج تمتع و حضور ایام تشریق می شوند.

اخیراً  وزارت حج و عمره عربستان از طریق حساب رسمی خود در توییتر نوشت: ما از کلیه نیروهای انسانی و امکانات موجود برای تسهیل انجام مناسک حج امسال استفاده می‌کنیم و تلاش داریم بهترین خدمات را به زائران خانه خدا ارائه دهیم، بنابراین از زائران می‌خواهیم با نیروهای انسانی همکاری کنند تا زمینه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم فراهم شود.

«عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد.

السدیس تأکید کرد: آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش‌بین هستیم.

تعداد زائران حج تمتع کشورهای مختلف در سرزمین وحی در حال افزایش است و سعودی‌ها برای حضور میلیونی زائران در جوار خانه خدا، حصارهای اطراف مطاف را برداشته و فضای زیارتی مسجدالحرام را توسعه دادند.

تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی حجه منطبق با 25 ژوئن (4 تیرماه) خواهد بود.

«عامر آل خشیل» مدیر عامل نهاد حج و عمره شرکت هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد که امسال در حج 1444 هجری قمری (1402)  برای اولین بار 6 فرودگاه برای استقبال از حجاج اختصاص داده می‌شود.

«عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا بازگشته است.

وی افزود: 2 میلیون مسلمان خارج از عربستان  سعودی از سراسر جهان و 200 هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به جا آورند.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات