صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۵۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

هانی‌زاده: سفر امیر عبداللهیان به قطر و عمان بسیار راهبردی است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی: سفر وزیر امور خارجه ایران به قطر سفری کاملا راهبردی است که دستاورد‌های قابل قبولی در حوزه همگرایی منطقه و بومی‌سازی امنیت خلیج‌فارس و ارتقای مناسبات اقتصادی ایران با شش کشور عضو خلیج‌فارس به دنبال خواهد داشت.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با حسن هانی‌زاده

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، دولت سیزدهم دیپلماسی حسن رابطه با کشور‌های مختلف منجمله کشور‌های همسایه و منطقه‌ای را در پیش گرفته است. شاید بتوان گفت این محور یکی از وعده‌های داده شده انتخاباتی دکتر رئیسی در انتخابات دو سال پیش به مردم شریف ایران بود که ارتباط ایران را به چند کشور محدود نمی‌کنیم، بلکه در‌های کشو را به روی تعامل با همه کشور‌های دنیا بخصوص کشور‌های دوست و غیر معاند باز خواهیم کرد. بی‌تردید گسترش همکاری و روابط فی‌مابین ایران و سایر کشور‌ها منجمله کشور‌های عرب منطقه حاکی از موفقیت دولت در تحقق این وعده مهم است.

* حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت به اهم مسائل مورد نظر دولت جمهوری اسلامی ایران در سفر وزیر امور خارجه به دو کشور قطر و عمان پرداخته وی در این‌باره گفت: سفر آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به دو کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس قطر و پادشاهی عمان در چارچوب سیاست دولت سیزدهم برای ایجاد وفاق و همگرایی با کشور‌های عربی منطقه قابل تجزیه و تحلیل است.

* وی در این‌باره خاطر نشان کرد: در سفر وزیر امور خارجه ایران به دو کشور قطر و عمان گفتگو با مقامات عالیه دو کشور بر سر مسائل مختلفی صورت گرفت که اهم آن مسائل مرتبط با همگرایی و افزایش مراودات بخصوص در حوزه تبادلات تجاری و ضرورت بومی‌سازی امنیت خلیج‌فارس بوده است.

* حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای گفت: از آنجایی که عربستان، امارات و پادشاهی عمان در صدد شکل‌گیری مجموعه نیروی دریایی مشترک با ایران برای بومی‌سازی امنیت خلیج‌فارس هستند ایران تلاش می‌کند سایر کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس هم از جمله قطر به این مجموعه بپیوندند، موضوعی که برای امنیت خلیج‌فارس بسیار حائز اهمیت است.

* کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: اگر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس در این موضوع با هم همکاری قابل توجهی داشته باشند قطع به یقین مجموعه بزرگ و قدرتمندی از نیروی دریایی متشکل از کشور‌های منطقه برای حفظ امنیت خلیج‌فارس شکل می‌گیرد که از بسیاری جهات به نفع منطقه و تامین منافع دولت‌ها و ملت‌های منطقه تمام می‌شود.
* حسن هانی‌زاده خاطر نشان کرد: خوشبختانه همکاری‌های صورت گرفته تا این لحظه خوب و مثبت ارزیابی می‌شود. امروز منطقه به شدت تشنه حفاظت توسط خودی‌ها یعنی مردم منطقه است به این خاطر جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند با رایزنی‌های گسترده‌ای که در دستور کار خود قرار داده زمینه را برای سرعت بخشی به تشکیل نیروی حفاظت خلیج‌فارس فراهم کند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه تاکید کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که اگر نیروی دریایی برای تضمین امنیت خلیج‌فارس متشکل از کشور‌های منطقه با همکاری قاطع ایران تشکیل شود قطع به یقین شاهد قطع شدن پای قدرت‌های خارجی یعنی غربی‌ها به سرکردگی آمریکا از منطقه خواهیم بود.

* وی در این‌باره تصریح کرد: اگر این موضوع عملیاتی شود تمامی نقشه‌های رژیم کودک‌کش و غاصب اسرائیل برای بودن در منطقه و عادی‌سازی ارتباط با کشور‌های مسلمان عرب حوزه خلیج‌فارس نقش بر آب می‌شود.

* حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: همکاری و همراهی هر چه بیشتر کشور‌های منطقه در تشکیل نیروی دریایی محافظ امنیت خلیج‌فارس که سفر وزیر خارجه ایران به قطر و عمان در یکی از حوزه‌ها ناظر به این بخش است منجر به انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی از منطقه و کاهش هژمون آمریکا می‌شود.

* حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در پایان گفتگو خاطر نشان شد: بی‌تردید سفر وزیر امور خارجه ایران به قطر سفری کاملا راهبردی است که دستاورد‌های قابل قبولی در حوزه همگرایی منطقه و بومی‌سازی امنیت خلیج‌فارس و ارتقای مناسبات اقتصادی ایران با شش کشور عضو خلیج‌فارس به دنبال خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات