بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۶۰

هشدار سازمان ملل: سودان در آستانه جنگ داخلی تمام‌عیار است

پس از حمله هوایی به یک منطقه مسکونی در سودان که به مرگ ۲۲ غیرنظامی منجر شد، سازمان ملل متحد هشدار داد که سودان در آستانه جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد و این مسئله می‌تواند کل منطقه را بی ثبات کند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»  «فرحان حق» از سخنگویان سازمان ملل روز یکشنبه گفت که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل حمله هوایی در شهر «ام درمان» را محکوم کرده است.

وزارت بهداشت خارطوم اعلام کرد که این حمله توسط ارتش سودان در منطقه ام درمان، در غرب استان خارطوم انجام شد. 

 

حق گفت: «گوترش عمیقاً نگران است که جنگ جاری سودان را به جنگ داخلی تمام عیار کشانده و این مسئله به طور بالقوه کل منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

حدود ۳۰۰۰ نفر در درگیری‌های سودان کشته شده‌اند، بازماندگان موجی از خشونت‌های جنسی را گزارش کرده‌اند و شاهدان از کشتارهای هدفمند قومی سخن گفته‌اند. ویدئویی که توسط وزارت بهداشت سودان در فیسبوک منتشر شده است، اجساد تکه تکه شده را نشان می‌دهد که پس از حمله هوایی روی زمین افتاده‌اند. چند زن بین قربانیان بودند.

نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی که علیه ارتش می جنگند، ادعا کردند که این حمله هوایی ۳۱ کشته برجای گذاشت.

شاهدان از حملات هوایی بیشتر نزدیک کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم در روز یکشنبه و همچنین درگیری با مسلسل و آتش توپخانه در جنوب شهر خبر دادند.

 

میلیون‌ها نفر از مردم پایتخت سودان به علت شرایط جنگی و تداوم درگیری‌ها در گرمای شدید تابستان از برق و آب محروم هستند. طرفین درگیر در این کشور بارها به‌واسطه‌های مختلف توافق آتش‌بس امضا کرده‌اند، اما تمام این آتش‌بس‌ها بعد از مدت کوتاهی نقض شده‌اند.

خشونت‌های قومی در ایالت «دارفورغربی» باعث مرگ دستکم  ۱۱۳۳ شده است. بیش از ۲.۹ میلیون نفر، از جمله نزدیک به ۷۰۰۰۰۰ نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند. به گفته سازمان‌های کمک‌رسانی، این امر همچنین باعث تعداد نگران کننده تجاوز و ربودن زنان و دختران شده است

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات