بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۴۳

سعودی و امارات؛ از رقابت تا آسیب زدن به منافع طرف مقابل!

برهم زدن ثبات و آرامش در سودان و نا آرام کردن سواحل دریای سرخ ضربه بزرگی به مهمترین طرح‌های اقتصادی بن‌سلمان که در سواحل دریای سرخ طراحی شده خواهد زد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شاید جنگ یمن را بتوان اولین و جدی‌ترین عرصه رقابت سعودی و امارات در سال‌های گذشته دانست. اما با فروکش کردن تنش‌ها در یمن اکنون شاهد جدی شدن این رقابت در پرونده‌هایي از جمله در سودان و در پرونده‌های اقتصادی میان دو کشور هستیم.

* برهم زدن ثبات و آرامش در سودان و نا آرام کردن سواحل دریای سرخ ضربه بزرگی به مهمترین طرح‌های اقتصادی بن‌سلمان که در سواحل دریای سرخ طراحی شده خواهد زد. افزون بر این اخیراً نیز گزارش‌هایی مبنی بر کارشکنی امارات در طرح‌های سعودی به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده شدت رقابت میان این دو کشور است. بنابر برخی از این گزارش‌ها شرکت اماراتی ماجد الفطیم که ساخت "السعودیه مال" در ریاض با ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار را به عهده داشت این پروژه را متوقف کرده است. این پروژه می‌توانست رقیب پروژه‌های تجاری دبی باشد.

* پیش از این نیز خلف الحبتور، میلیاردر اماراتی که اعلام کرده بود قصد دارد آب دریا را به ریاض پایتخت سعودی برساند، از ایده خود عقب‌نشینی کرده و آن را مسکوت گذاشت. در مقابل سعودی نیز تلاش کرده تا دبی را از مرکزیت تجاری غرب آسیا کنار بزند. اجبار شرکت‌های چند بزرگ و چند ملیتی به بازگشایی شعبه منطقه‌ای در ریاض به جای دبی یا در موازات این امارت و حذف معافیت‌های گمرکی برای کالا‌های تولید شده در مناطق آزاد امارات دو اقدام تلافی‌جویانه سعودی علیه دبی بود که اولی انحصار دبی را تحت تاثیر قرار داد و دومی موجب کاهش صادرات امارات به عربستان گردید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات