تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۵۱

شنیده شدن صدای انفجاهایی در خارطوم پس از آرامش شبانه

 منابع خبری از شنیدن انفجارهایی در شمال خارطوم در صبح امروز چهارشنبه خبر دادند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که صدای دو انفجار در شمال خارطوم صبح امروز چهارشنبه شنیده شده است و هواپیماها به پرواز درآمدند.

این شبکه اضافه کرد که انفجار مهیبی مرکز پایتخت سودان را به لرزه درآورده است و ستونی از دود در اطراف کاخ ریاست جمهوری بلند شده است.

نیروی هوایی سودان به گشت زنی هوایی ادامه داده و مواضع نیروهای پشتیبانی سریع را در محورهای کاخ ریاست جمهوری و خارطوم بحری، ام درمان و شرق نیل هدف قرار داده است.

همزمان پدافند هوایی نیروهای پشتیبانی سریع به دنبال دور کردن این هواپیماها و جنگنده‌ها از اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان هستند.

خبرنگار الجزیره از آرامش نسبی که شب گذشته بر خارطوم حکمفرما بوده خبر داد.

اتهام زنی طرف‌های درگیر به یکدیگر

همزمان طرف‌های درگیر یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می‌کنند. ارتش سودان از درگیری پراکنده در شرق نیل در منطقه واقع میان «کبری الکریاب» و «مرابیع الشریف» خبر داده و نیروهای پشتیبانی سریع را به غارت بانک‌ها و مغازه‌ها در «ام درمان» متهم کرد.

در مقابل نیروهای پشتیبانی سریع هم ارتش سودان را به نقض آتش بس اعلام شده متهم کردند و اینکه با حملات هوایی و توپخانه ارتش مقابله کرده و موفق به سرنگونی یک «میگ» ارتش شدند.

نیروهای پشتیبانی سریع در بیانیه خود اعلام کرد که ارتش سودان به هشدارهای بهداشتی توجه نکرده و کارخانه حامل مواد خطرناک را هدف قرار دادند تا این نیروها را متهم کنند.

 4926 زخمی و  550 کشته تا یکم ماه جاری میلادی

این در حالی است که وزارت بهداشت سودان گزارشی از تلفات درگیری در سودان از 15 تا یکم ماه مه 2023 ارائه داد.

در این گزارش آمده است: آرامش در همه مناطق به غیر از خارطوم و دارفور حکمفرماست و مجروحان و کشته شدگانی بر اثر جنگ در این مناطق وجود دارد. تا یکم ماه جاری میلادی،  4926 نفر زخمی و 550 نفر کشته شده‌اند.

این در حالی است که پیش از این کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که با هماهنگی دولت ها و شرکای مختلف آماده احتمال فرار 800 هزار سودانی به کشورهای مجاور است.

« فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی امور پناهندگان در سازمان ملل متحد در صفحه توئیتر خود نوشت: امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد اما در صورتی که خشونت ها متوقف نشود شاهد فرار تعداد بیشتری از شهروندان سودانی از کشورشان خواهیم بود.

سازمان ملل اخیرا بارها هشدار داده بود که این کشور در آستانه یک فاجعه بزرگ است و بخش درمانی روز به روز ضعیف تر و نا به سامان تر می‌شود.

تحرکات بین المللی برای برقراری آتش بس

در جدیدترین تحرکات برای برقراری آتش بس و پایان درگیری در سودان، سازوکار سه جانبه پس از نشست خود در آدیس آبابا خواستار پایان فوری درگیری شد و بر اهمیت گشودن گذرگاه امن و ارائه کمک های انسان دوستانه تاکید کرد.

مذاکرات مقامات مصر و آمریکا درباره سودان

مصر و آمریکا درباره ادامه رایزنی و هماهنگی درباره تمدید و گسترش دامنه آتش بس در سودان و تضمین آن به توافق دست یافتند.

تبعات بحران سودان بر مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر گفت که کشورش در صورت پذیرایی از اتباع سودان با پیامدهای اقتصادی و مشکلات رو به رو خواهد شد.

این اظهارات السیسی در مصاحبه ای با روزنامه ژاپنی The Asahi Shimbun بیان شد. السیسی در این مصاحبه گفت در حالی که کشورش با مشکلات روبروست، بسیاری از اتباع سودانی به مصر می‌گریزند، و این در شرایطی است که بحران‌های اقتصادی پس از جنگ روسیه در اوکراین، به ویژه قیمت کالاها و مواد غذایی جهان را فراگرفته است.

وی افزود: اگر با استقبال از تعداد بیشتری از اتباع سودانی موافقت کنیم، مصر تأثیر بیشتری از این آثار اقتصادی به خود می‌بیند.

رئیس جمهور مصر ادامه داد: در حال حاضر میلیون‌ها تبعه سودانی در مصر حضور دارند و ما آنان را مانند مهمان و نه پناهجو می‌شناسیم؛ اما در میان مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و فرار بسیاری از سودانی‌ها، مصر نیز با مشکلاتی مواجه است. مصری‌ها در حال حاضر از تورم فزاینده و افزایش بی رویه در نرخ ملزومات روزمره خود رنج می‌برند.

در همین رابطه، السیسی به حضور 8 تا 9 میلیون پناهنده در مصر اشاره کرد و گفت که در کنار اتباع سودانی، پناهندگانی نیز از سوریه، لیبی، یمن و برخی از کشورهای آفریقایی در مصر حضور دارند.

رئیس جمهور مصر تأکید کرد که کشورش در عمل به قانون «عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر» در جنگ داخلی فعلی در سودان دخالت نخواهد کرد و افزود: نمی‌خواهیم مسائل را پیچیده تر کنیم. مصر حمایت لازم را برای آغاز گفتگو بین سودانی‌ها با هدف پایان دادن به درگیری و دستیابی به آتش بس انجام خواهد داد.

وی همچنین به اهمیت تشکیل دولت غیرنظامی موقت در سودان و برگزاری انتخابات با هدف استقرار دولت غیرنظامی اشاره کرد.

السیسی درباره پیامدهای منفی جنگ در سودان تأکید کرد که ادامه درگیری کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را برای انجام مذاکرات بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع انجام می دهیم.

از 15 آوریل گذشته، سودان شاهد درگیری های گسترده‌ای بین ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو»  بوده که تاکنون نیز این درگیری‌ها ادامه دارد.

 

منبع: تسنيم

برچسب ها: خارطوم ، سودان ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات