بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۷۱

کنعانی: اروپایی‌ها به جای اتهام‌زنی باید پاسخگوی تعهداتشان باشند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه‌، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

ناصر کنعانی درباره نشست شورای امنیت درخصوص قطعنامه 2231 گفت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابراز غیرقانونی به طور متمادی علیه ایران استفاده شده است. این تحریم‌ها نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر است. هم ‌آمریکا از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از تعهدات خودشان اجتناب کردند. ما معتقدیم که دولت‌های اروپایی به اندازه آمریکا مسئولیت دارند و در این زمینه کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

این که در موضع مدعی بنشینند و یا تحریم‌هایی را علیه ایران تحمیل کنند یک اقدام کاملا غیرقانونی است و ما این اقدامات را غیرسازنده می‌دانیم. دولت‌های اروپایی به جای اتهام زنی باید پاسخگوی تعهدات خودشان باشند. هرگونه تحریم جدید کاملا مردود است و ایران به طور متقابل این حق را محفوظ می‌داند که واکنش جدی و متناسب نشان دهد.

آفریقا قاره فرصت‌هاست

وی در خصوص سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا گفت: آقای رئیس جمهور امشب عملا سفری را به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه آغاز خواهند کرد. در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات با کشورهای حوزه مهم آفریقا این سفر صورت می‌گیرد. فرصت بسیار مهمی است که در این سفر یک جهش جدید در روند همکاری‌های مشترک میان ایران و این سه کشور صورت گیرد.

آفریقا قاره فرصت‌هاست، ظرفیت‌های اقتصادی در این قاره بسیار زیاد است. این حوزه هم اکنون مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیاست و ایران بر مبنای نگاه سیاسی مشترک و ارزش‌های فرهنگی در این زمینه توجه خودش را متمرکز کرده که در چارچوب تقویت همکاری‌ها روابط را ارتقا دهد. ما این سفر را یک نقطه آغاز جدید می‌توانیم توصیف کنیم.

سفارت آذربایجان در تهران از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور آذربایجان و صحبت‌های وزیر خارجه این کشور برای بازگشایی سفارت خانه آذربایجان گفت: اکنون در یک مسیر خیلی خوب و سازنده دوجانبه قرار گرفتیم. دو طرف اتفاق نظر دارند آن چیزی که اتفاق افتاد در روابط دوجانبه را در چارچوب گفتگوها ازش عبور کنند.

سفری که آقای وزیر انجام دادند در خصوص جنبش عدم تعهدها بود و با توجه به اهمیت روابط دوجانبه گفتگوهایی سازنده انجام شد. محتوای گفتگوهای انجام شده همگی بیانگر آن است گه در یک مسیر درست قرار گرفتیم. ایران به مسئولیت‌های خودش واقف است و هم مسئولانه عمل خواهد کرد. طبیعتا سفارت این کشور از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود.

تاکنون ادای تعهد افغانستان درباره حق آبه ایران از هیرمند را شاهد نیستیم

وی درباره حق آبه ایران از هیرمند گفت: پیگیری‌ها و گفتگوها ادامه دارد. طرف افغانستانی متعهد و مسئول است و مقامات دولت افغانستان به حق آبه ایران مبتنی بر معاهده موجود اعتراف دارند اما در مسیر ادای تعهد ما تاکنون چنین چیزی را شاهد نیستیم. تامین حق آبه یکی از اقدامات توام با حسن نیت خواهد بود.

میدان گازی آرش

کنعانی در خصوص میدان گازی آرش گفت: در چارچوب گفتگوهای دوجانبه با مقامات کویت در حال پیگیری هستیم.

شایعات درباره تبادل اسرا میان ایران و اسرائیل

وی درخصوص ادعاهای رسانه‌ای در مورد شایعات تبادل اسرا میان ایران و اسرائیل گفت: ما برای اظهارات رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم که اقدام به ایجاد موج رسانه‌ای می‌کنند ارزشی قائل نیستیم.

ایران و عربستان با سفرای یکدیگر موافقت کردند

کنعانی درباره تعیین سفرا میان ایران و عربستان گفت: دو کشور با سفرای یکدیگر موافقت کردند و در بازه زمانی مناسب این اقدام انجام خواهد شد.

کشور سودان برای ما حائز اهمیت است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط با سودان گفت: همانطور که دیدار وزرای خارجه دیدار مهمی بوده خوشبینیم که در آینده هم شاهد تحول در روابط دو کشور باشیم. دیداری که انجام شد، نتیجه تحرکات دیپلماتیک دو طرف در ماه‌های گذشته بود، ما نتیجه آن را در باکو شاهد بودیم. گفتگوها بسیار مثبت بود. کشور سودان برای ما حائز اهمیت است.

در ماه‌های گذشته تحرکات دیپلماتیک انجام شد و طرف سودانی تمایل خودش را برای بازگرداندن روابط اعلام کرد و مورد استقبال جدی و گرم ایران قرار گرفت. ما نسبت به آنچه که در سودان می‌گذرد نگران هستیم و متاسفیم که مردم سودان شرایط امنیتی سختی را دارند و امیدواریم شاهد بازگشت آرامش در این کشور باشیم.

تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه

وی درباره سیاست اقتصادی دولت با کشورهای جهان گفت: استفاده از ظرفیت‌ها، قابل توجه دستگاه دیپلماسی برای گسترش همکاری‌ها با کشورهاست. تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و آمار پیشرفت‌ها گویای این است که سیاست دولت در دیپلماسی اقتصادی موفق بوده است. در این ارتباط می‌توان گفت با همه کشورها شاهد افزایش نرخ همکاری‌های اقتصادی هستیم. در خصوص شانگهای نیز عضویت ایران یک موفقیت بزرگ است. در خصوص ارتباط با مجموعه بریکس نیز که یک مجموعه اقتصادی بزرگ است، این مجموعه می تواند در ایجاد یک مکانیسم بازاری جدید کمک شایان توجهی کند.

گفتگوها درباره تبادل زندانی‌ها با آمریکا و آزادسازی‌ دارایی‌های ایران با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد

وی درباره مصاحبه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مذاکرات غیرمستقیم برای تبادل زندانی‌ها گفت: ما از همه مسیرها و فرصت‌ها از جمله گفتگوهای با واسطه برای احقاق حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده خواهیم کرد. تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه ادامه دارد و متناسب با شرایط ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد. هم در ارتباط با موضوع زندانی‌ها و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران این گفتگوها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد.

اجلاس گرد و غبار در تهران

کنعانی درباره اجلاس گرد و غبار در تهران گفت: این معضل واقعا بر زندگی مردم کشور ما تاثیر گذاشته و آسیب‌های جدی بر فعالیت روزمره مردم گذاشته است. مسائل مربوط به محیط زیست مربوط به یک مرز نیست. ممکن است از یک کشوری به کشور دیگری منتقل شود و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

در ارتباط با موضوع محیط زیست دولت توجه ویژه‌ای دارد. دستگاه دیپلماسی به طور جدی به این موضوع توجه دارد و برای استفاده از طرفیت‌های بین‌المللی تلاش کرده است. یکی از موفقیت‌های ایران جهانی نمودن توجه به معضل توفان‌های گرد و غبار است. ایران تنها کشوری است که با جدیت معضل گرد و غبار را پیگیری کرده و تلاش‌های جدی انجام داده است. همچنین اقدام کشور ما در سال 2015 بود که بانی قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل برای مقابله با گرد و غبار شدیم و قرار است اجلاس گرد و عبار در ماه شهریور در تهران برگزار شود. برگزاری این اجلاس مورد توجه دبیرکل سازمان ملل است. قرار است آژانسی برای مقابله با گرد و عبار تعیین شود.

ایجاد هیاتی موسوم به حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است

وی در خصوص نشست شورای حقوق بشر و اتهامات غربی‌ها گفت: اقدام کشورهای غربی در بحث تشکیل کمیته حقیت یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق بشر است. ایران از ابتدا با رد رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی تشکیل هیاتی موسوم به حقیقت یاب را غیرمشروع دانسته است. در همان چارچوب هیات موسوم به حقیت یاب اولین گزارش خودش را ارائه کرد.

ایران مبتنی بر دیدگاه‌های اصولی و موازن متقن، به منظور استفاده از فرصت‌ها برای بیان دیدگاه‌های خود هیاتی را اعزام کرد. در این زمینه توضیحات و نکات خودشان را مطرح کردند و ادعاهای مندرج را در گزارش این کمیته به طور جدی رد کردند. همچنین تعدادی از کشورها نیز همسو با ایران صحبت کرده و از موضع ضد ایرانی انتقاد کردند. حمایت و ارتقا حقوق بشر مسئولیت انحصاری دولت‌هاست. ما اعتقاد داریم که با وجود سازوکار داخلی در کشور ایجاد هیاتی موسوم به حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است. همان کشورهایی که خود تحریک کننده در اغتشاشات در ایران بودند، همین کشورها بانی چنین سازوکاری هستند.

ایران درخواست‌ استرداد اعضای گروهک منافقین را برای برخی کشورها فرستاده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص احتمال بازگشت برخی از اعضای گروهک منافقین گفت: ایران در ارتباط با گروهک منافقین همواره معتقد است که یک سازمان تروریستی و جنایتکار است. از ابتدای انتقال اعضای فرقه تروریستی به آلبانی ما درباره ماهیت این سازمان و خطراتش به دولت آلبانی هشدار دادیم و خوشحالیم که آنان به صدق گفته‌های ایران اعتماد کردند.

بازرسی دولت آلبانی از کمپ این فرقه اثبات کرد که این فرقه کاملا تروریستی و خشونت طلب است. بنابراین طبیعی است که در ارتباط با این فرقه از دولت آلبانی انتظار داریم که با توجه به تروریستی بودن با آنان برخورد کنند. برخورد با این گروهک یک برخورد برآمده از یک مسئولیت بین‌المللی است. رفتارهای رهبران این فرقه با اعضای آن مصداق بارز نقض فاحش حقوق بشر است. ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم صدای خانواده‌های اعضای گرفتار شده در این فرقه را بشنوند. رئیس این فرقه هم یک شخص جنایت کار با پرونده کاملا مشخص است. ایران در چارچوب ظرفیت‌های موجود قضایی درخواست‌های استرداد را برای تعداد قابل توجهی از کشورها فرستاده است.

اقدام شرورانه از دولت آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم

وی درباره صدور رای به نفع مسیح علینژاد توسط دادگاهی در آمریکا گفت: اقدام شرورانه از دولت آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم. ایران اینگونه اقدامات را محکوم می‌کند.

آغاز فعالیت سفارت ایران در لیبی

کنعانی در خصوص روابط با لیبی گفت: نقش لیبی و جایگاه این کشور در حوزه جهان عرب یک نقش کاملا متمایز است. در طول سال‌های طولانی هم روابط خوبی میان ایران و لیبی وجود داشته است. با توجه به شرایط لیبی و تحولات داخلی این کشور، تصمیم بر خروج سفیر و کادر دیپلماتیک ایران گرفته شد و فعالیت سفارت ما متوقف شده بود.

در تونس هم سفیر ما در تونس سفیر غیرمقیم بودند. با نگاه به اهمیت جایگاه لیبی، ارتقا ثبات و امنیت کمک کرد که ما روابط را به صورت مرحله‌ای به مسیر طبیعی برگردانیم. سفیر لیبی در تهران معرفی شدند و سفیر این کشور استوارنامه خودش را تسلیم رئیس جمهور کرد. هیات دیپلماتیک ایران هم عازم طرابلس شدند و در محل سفارت مستقر شدند. زمینه سازی برای ایجاد شرایط مطلوب در حال انجام شدن است. عملا سفارت خانه ما در لیبی هم فعالیت خودش را آغاز کرده است.

آمریکا نه به احترام متقابل و نه به منافع ملت ایران پایبندی نشان نداده است

وی درباره روابط با آمریکا گفت: روابط کشورها بر دو اصل احترام متقابل و منافع مشترک است. آمریکا هیچگاه رفتار خود را مبتنی بر احترام متقابل بنا نکرد و مرتکب نقض‌های قوانین بین‌المللی شده است. در مباحث مربوط به حقوق بشر هم آمریکا نه یک کتاب بلکه تاریخ قطوری را رقم زده است. مادامی که آمریکا از رفتارهای خودش عدول نکند و روابط توام با احترام متقابل را نپذیرد، در چنین فضایی صحبت از بازنگری در روابط بی معنی است. آمریکا نه به احترام متقابل و نه به منافع ملت ایران پایبندی نشان نداده است.

اظهارات کنعانی در خصوص علت سفر علی باقری به بغداد

کنعانی در پاسخ به تسنیم در خصوص علت سفر علی باقری به بغداد گفت: سفر ایشان در راستای برگزاری پنجمین دور کمیته مشترک سیاسی دو کشور انجام شده است. با توجه به حجم روابط و تعدد موضوعات در روابط دو کشور کمیته مشترک سیاسی هم به عنوان یک کمیته مهم فعال است. ما هم در ارتباط با مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفتگو می‌کنیم. ملاقات‌های بسیار خوبی هم انجام شد. دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه عراق صورت گرفت که خوشبختانه مشورت‌های خوبی بود و سفر در این چارچوب انجام شد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات