صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۵۱
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی در جلسه شورای تحلیل معاونت سیاسی سپاه مطرح کرد

آوردگاه جهاد تبیین

عاشورا محصور در یک ‌زمان و مکان خاص نیست؛ بلکه آغازی بی‌پایان و طلوعی بی‌غروب است. عاشورا، حادثه‌ای بود که در دهم محرم سال 61 قمری آغاز شد و تا ظهور حضرت حجت امام مهدی(ع) استمرار خواهد داشت و در یک کلام عاشورا اصل دین را تثبیت کرد تا دوره نهایی که ظهور امام زمان(عج) است، فرا برسد.

به گزارش صبح صادق، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی با بیان این مطلب در جلسه شورای تحلیل معاونت سیاسی سپاه که به صورت ارتباط تصویری با رده های سراسر سپاه برگزار شد، گفت: مجالس عزاداری امام حسین(ع) بهترین فرصت برای تبلیغ، روشنگری و جهاد تبیین است؛ اما چگونه پرداختن به مسئله جهاد تبیین به پاسخگویی به دو پرسش اساسی نیاز دارد؛ یک‌ـ بایدها و نبایدهای جهاد تبیین و دوـ چگونگی و نحوه پرداختن به این بایدها و نبایدها.
وی افزود: مبلغی که پاسخ این دو پرسش را داده باشد، می‌تواند پنجره‌ای تحلیلی به روی مخاطبانش بگشاید که صرفاً در بند تکرار تاریخ بدون روح ‌درس و عبرت‌آموزی نیست؛ بلکه بالعکس حاوی مطالب غنی و به روزی است که راه‌گشاست. نمونه این نوع نگاه‌ها را می‌توان در کتاب «سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا کربلا» دید که شامل سخنرانی‌ها و گفته‌های امام حسین(ع) از زمان به حکومت رسیدن یزید تا روز عاشوراست و به اهتمام مرحوم آیت‌الله محمدصادق نجمی به رشته تحریر در آمده و به خوبی اعتقادات، اخلاق، فلسفه و اهداف این قیام عظیم را بیان می‌کند.
نماینده ولی فقیه در سپاه در خصوص علت نامگذاری «جهاد» در جهاد تبیین توجه به دو نکته اشاره کرد؛ یک ـ خاصیت آغازگری؛ از متن جهاد تبیین است که جهاد خدمت‌رسانی و جهاد اقتصادی و جهاد با جبهه کفار فعلیت می‌یابد. دوـ فهم این مهم که چه مسئله یا مسائلی را دشمن امروز برای اسلام و انقلاب و کشور طراحی کرده و از طریق آنها درصدد ضربه زدن به ‌نظام اسلامی و دین اسلام است؟
وی نخستین قدم برای مقابله با دشمن که هر روز در شیپور شبهه‌افکنی می‌دمد و سعی دارد به تحریف و انحراف دست بزند را نوآوری و توجه به راه‌ها و شیوه‌های نوین در اجرای تبلیغ دانست و تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی به دلیل اینکه معتقدند هدف وسیله را توجیه می‌کند، از همه ابزارها و شیوه‌های غیراخلاقی و غیرانسانی مانند تحریف، دروغ، فریب، شایعه و تحریک و ایجاد جاذبه جنسی و برهنگی زنان برای ایجاد تغییرات مطلوب استعماری خود در نسل جدید استفاده می‌کنند؛ اما در نظام اسلامی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و متولیان امر هدایت و جهاد تبیین نمی‌توانند با هر وسیله‌ای به اهداف خود برسند؛ بلکه هم اهداف و هم ابزارها و شیوه‌های دستیابی به اهداف باید مبتنی بر اخلاق و اصول انسانیت باشد.
حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی گفت: اصل اساسی در تبلیغ و جهاد تبیین این است که چون همه انسان‌ها بر اساس فطرت پاک به دنیا می‌آیند و فطرت انسان‌ها حقیقت‌جو و حق‌طلب است، باید مباحث و پیام‌ها فطرت انسان‌ها را درگیر کند. لازمه این کار در وهله اول این است که ادبیات ارشادی و تبیینی نباید تحکمی، بلکه عاطفی و محبت‌آمیز باشد که استفاده از روش‌های ابتکاری و شیوه‌های نوین تبلیغ مطلوب نظر است. برای پیشی گرفتن از دشمن باید ابتکار عمل بیشتری را نشان داد. یکی از راه‌های خنثی کردن حضور و فعالیت دشمن در عرصه فضای مجازی یا رسانه‌ای، حضور نیروهای خودی و مؤمن انقلابی در آن عرصه‌ها با تولیدات محتوایی اقناعی و شکلی جذاب است.
وی در ادامه گفت: حضرت آقا فرمودند: «عاشورا یک حادثه نیست، یک فرهنگ است»؛ چراکه عاشورا مهم‌ترین عامل حرکت آفرین و مهم‌ترین عامل تجلی‌بخش آیات الهی در همه ایام و مکان‌هاست. از همین‌رو قرائت حماسی از واقعه عاشورا خیلی دشمن دارد، عاشورا عامل حرکت انسان علیه مستکبران و ظالمان عالم است و در دل خود نفی طاغوت و حاکمان مستبد را دارد.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: عاشورا دو مرحله اساسی داشت؛ مرحله عملیاتی‌اش تا عصر روز عاشورا تمام شد. امام حسین(ع) و یارانش شهید شدند؛ ولی مرحله دوم عاشورا که مرحله جهاد تبیین عاشورا و زنده نگه‌ داشتن عاشوراست؛ بعد از روز عاشورا به پرچم‌داری حضرت زینب(س) آغاز شد و دلیل اصلی زنده ماندن، رشد و رواج فرهنگ عاشورا همین حرکت جهادی حضرت زینب(س) است. این مرحله بعد از عاشورا شروع شد و تا روز قیامت ادامه دارد. امروزه در جمهوری اسلامی ایران هرکسی در میدان جهاد تبیین حرکت می‌کند، در واقع در مدار و حیطه عاشورایی حرکت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات