تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۹۸۴۵

پرونده ریاست‌جمهوری لبنان؛ از نرمش مواضع باسیل تا احتمال توافق نهایی حزب‌الله و جریان آزاد قبل از سپتامبر

منابع سیاسی لبنان درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کردند که فشارهای آمریکا به مسئولان لبنانی و تهدید به تحریم آنها در ماه‌های آینده تشدید خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه نیز در ماه سپتامبر با پیام‌های تهدیدآمیز جامعه جهانی در خصوص تحریم هر طرفی که مانع انتخاب رئیس جمهور در لبنان می‌شود، به این کشور برگردد. این تحریم‌ها علاوه بر مقامات لبنانی شامل هر نماینده‌ای که نشست‌های مربوط به انتخاب رئیس جمهور را تحریم کند نیز می‌شود.

پرونده ریاست‌جمهوری لبنان؛ از نرمش مواضع باسیل تا احتمال توافق نهایی حزب‌الله و جریان آزاد قبل از سپتامبر

تغییر موضع باسیل مقابل سلیمان فرنجیه

از سوی دیگر منابع آگاه از فضای سیاسی لبنان گزارش دادند که کانال‌های ارتباطی میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی همچنان باز بوده و گفتگو میان دو طرف رو به پیشرفت است. همچنین برخی اطلاعات نیز نشان می‌دهد که موضع «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در برابر «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل، نرم شده است.

طبق طرحی که حزب‌الله دارد، سلیمان فرنجیه در صورتی که آرای نمایندگان جریان آزاد ملی را نیز به دست بیاورد، می‌تواند 67 رای کسب کند و اگر در ماه سپتامبر، جلسه انتخاب رئیس جمهور برگزار گردد فرنجیه با این آرا با قاطعیت به منصب ریاست‌جمهوری می‌رسد.

احتمال توافق حزب‌الله و جریان آزاد ملی قبل از ماه سپتامبر

منابع آگاه در این راستا اعلام کردند که حزب‌الله با این طرح خود عملا تهدیدات آمریکا را در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان ناکام می‌گذارد. به ویژه اینکه منابع وابسته به جریان آزاد ملی گفته‌اند باسیل در ازای انجام برخی خواسته‌های خود که حزب‌الله همه آنها را پذیرفته، موافقت خود را برای حمایت از سلیمان فرنجیه اعلام کرده و احتمال توافق دو طرف در این زمینه قبل از ماه سپتامبر وجود دارد.

منابع جریان آزاد ملی در این زمینه گزارش دادند که از نظر جبران باسیل انتصاب «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئیس جمهور که مورد حمایت آمریکا و قطر بوده و احتمال موافقت فرانسه نیز با وی وجود دارد، بسیار خطرناک است. بنابراین در هر صورت باسیل، فرنجیه را به ژوزف عون ترجیح می‌دهد و معتقد است که انتصاب فرنجیه به پست ریاست جمهوری آسیبی به موقعیت جریان آزاد ملی و شخص باسیل میان مسیحیان وارد نمی‌کند.

البته برخی اطلاعات نیز حاکی از فشار احزاب مخالف حزب‌الله همچون حزب نیروهای لبنانی (القوات اللبنانیه) به ریاست سمیر جعجع جهت کمک گرفتن از طرف‌های خارجی برای برهم زدن توافق حزب‌الله و جریان آزاد ملی است. اما حزب‌الله تاکید کرده که هرگز تسلیم نخواهد شد و به حمایت از سلیمان فرنجیه و تلاش جهت کسب رای برای وی ادامه خواهد داد.

«اسعد درغام» نماینده فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی در پارلمان لبنان اعلام کرد، در صورتی که حزب‌الله خواسته‌های جبران باسیل را بپذیرد، حمایت جریان آزاد ملی از سلیمان فرنجیه بسیار محتمل است و ما امیدواریم توافق با حزب‌الله قبل از سپتامبر حاصل شود.

به گفته منابع آگاه لبنانی، پیشرفت‌های جدی در خط مذاکرات حزب‌الله و جریان آزاد ملی صورت گرفته است؛ موضوعی که موجب خشم مخالفان آنها شد و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی که طی چند ماه گذشته تلاش کرده بود با نزدیک شدن به جریان آزاد ملی در مسئله انتخاب رئیس جمهور مانع روی کار آمدن رئیس جمهور مورد حمایت حزب‌الله شود، اتحاد بین جریان آزاد ملی و حزب‌الله را «شیطانی» توصیف کرد.

منابع مربوطه در این زمینه اعلام کردند، از نظر باسیل، انجام گفتگو برای گسترش توافقات و بازیابی اولویت‌ها و حل مشکلات کشور از جمله مشکل تشکیل دولت که حتی مشکلی عمیق‌تر از نام رئیس جمهور آینده است، ضروری بوده و باید زمینه‌ای برای گفتگو با دیگر نیروهای سیاسی نیز فراهم شود.

به گفته منابع مذکور، حزب‌الله به باسیل اطلاع داده که پیشنهادات وی را با جدیت بررسی می‌کند. دو طرف همچنین توافق کردند که اجرای این پشنهادات نیاز به تلاش‌های بیشتر و هماهنگی با دیگر طرف‌ها از جمله متحدان حزب‌الله یعنی جنبش امل و جریان المرده و ... دارد. همچنین آنها درباره ادامه ارتباط بین باسیل و حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه و دیگر نیروها صحبت کردند. یکی از نکات مهم در گفتگوهای جریان آزاد ملی و حزب‌الله این بود که دو طرف تاکید کردند که نباید پرونده گفتگو میان احزاب لبنانی را به تلاش‌های خارجی در پرونده ریاست‌جمهوری ربط دهند.

بر این اساس جبران باسیل در گفتگو با مسئولان حزب‌الله پیشنهاداتی مطرح کرده که مربوط به همکاری دو طرف درباره 2 مسئله اساسی است. اولین موضوع مربوط به مشارکت همه طرف‌های لبنانی در دولت آینده است و اینکه انتخاب رئیس جمهور با موافقت و حمایت جریان آزاد ملی انجام شود که البته این مسئله قبلا مورد تایید حزب‌الله قرار گرفته بود.

مسئله دوم مربوط به توافق درباره سرفصل‌های برنامه رئیس جمهور آینده است؛ به طوری که با اولویت‌های اعلام شده جریان آزاد ملی مغایرت نداشته باشد و نگرانی‌های حزب‌الله را نیز در نظر بگیرد.

بر اساس این گزارش جبران باسیل از حزب‌الله خواسته تا با پیشنهادات او موافقت و در کنار دیگر متحدان خود جهت انجام اقدامات عملی با هدف رسیدن به توافق بر سر گزینه ریاست‌جمهوری همکاری کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات