صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۹۹۱۰

از پیش‌ثبت‌نام پررنگ تا مشارکت پرشور

پیش‌ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با استقبال بی‌نظیر و افزایش ۷۵ درصدی به نسبت دوره قبل مواجه شد آمار‌ها حکایت از حضور و استقبال متقاضیان نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد و حضور جوانان و بانوان به نسبت دوره قبل افزایش داشته است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین پور

حضور پررنگ در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم نوید بخش روز‌های پرشور آینده ایران اسلامی است، روز‌هایی که با وجود تبلیغات دشمن در تخریب و تحریم انتخابات، مردم پای آرمان‌ها و مسئولان پای وفای به عهد خود و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم خواهند ماند.
پیش‌ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با استقبال بی‌نظیر و افزایش ۷۵ درصدی به نسبت دوره قبل مواجه شد چنانچه آمار‌ها حکایت از حضور و استقبال بی‌نظیر متقاضیان نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد و در این میان حضور جوانان و بانوان به نسبت دوره قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

ثبت‌نام ۴۸ هزار نفری
هر چند هنوز میزان مشارکت گروه‌ها و حزب‌های سیاسی از اصلاحات تا اصولگرا و اعتدال و توسعه و ... مشخص نیست، اما ثبت‌نام سه برابری متقاضیان ورود به مجلس خود حاکی از حضور پررنگ احزاب و گروه‌های سیاسی خواهد بود.
براساس آخرین آمار و اطلاعات وزارت کشور پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۶ مرداد ماه تا ساعت ۱۸ روز ۲۲ مرداد ماه به مدت ۷ روز ادامه داشته و متقاضیان در این مدت فرصت داشتند مدارک خود را در سامانه اعلام شده بارگذاری کرده و پیش‌ثبت‌نام خود را نهایی کنند.
آمار منتشر شده تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه توسط وزارت کشور حاکی از ثبت نام ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفری متقاضیان داوطلبین انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از طریق سامانه پنجره واحد خدمات وزارت کشور است. آماری که براساس مستندات دوره قبل روایتگر رشد سه برابری متقاضیان است.
باید عنوان کرد که انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

افزایش سه برابری متقاضیان
در دوره قبلی انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸، در کل کشور ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند، اما آخرین آمار منتشره وزارت کشور از متقاضیان پیش ثبت‌نام شده امسال برای مجلس آینده بیش از سه برابر این آمار یعنی ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر است. آماری که درصد حضور جوانان و بانوان در آن حاکی از عمل به فرمایش رهبری مبنی بر حضور پررنگ جوانان در مبادی حساس کشوری است.
بر این اساس ۳۵ درصد متقاضیان را جوانان ۳۰ تا ۴۰ ساله و ۴۰ درصد را ۴۰ تا ۵۰ ساله‌ها تشکیل داده‌اند و تنها ۲۲ درصد ۵۰ تا ۶۰ ساله و ۵ درصد بین ۶۰ تا ۷۵ سال هستند و این یعنی افراد زیر ۵۰ سال ۷۵ درصد متقاضیان این دوره پیش‌ثبت‌نام برای حضور انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی را تشکیل داده‌اند.

حضور چشمگیر بانوان
آمار حضور بانوان نیز در این دوره قابل توجه است چنانچه پیش‌ثبت‌نام بانوان به نسبت دوره قبل ۲ درصد افزایش داشته و از بین متقاضیان ۸۶ درصد را آقایان و ۱۴ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند که بیشترین آمار حضور بانوان هم به ترتیب مربوط به البرز، تهران، قزوین، خراسان رضوی و خراسان شمالی است.
براساس آمار‌های وزارت کشور در خصوص مدارک تحصیلی متقاضیان باید گفت ۷۱ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان کارشناسی ارشد، ۱۵ درصد دکترا و ۱۱ درصد هم کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس و ۳ درصد هم دارای مدرک حوزوی هستند.
همچنین ۵۱۱ نفر از پیش ثبت‌نام‌کنندگان، نمایندگان دوره‌های نهم، دهم و یازدهم هستند، بیش از هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان براساس خوداظهاری نیز جزو نمایندگان ادوار هستند. ۲۴۵ تن از نمایندگان مجلس فعلی نیز تا برای پیش ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.

هدف دشمن و رویای دست نیافتنی
با وجود حضور پررنگ متقاضیان برای نمایندگی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دشمن از مدت‌ها قبل به دنبال تحریم انتخابات و سیاه‌نمایی در نتایج آرا است و هدفی جز تزریق ناآرامی و اغتشاش و براندازی ندارد هدفی که مدتهاست و شاید از آغاز اغتشاشات سال گذشته تاکنون با تبلیغات سو و مسموم‌سازی افکار عمومی و هشتک‌هایی مانند تحریم انتخابات در کشور می‌خواهد مشارکت مردم برای شرکت در انتخابات و تصمیم برای آینده کشورشان را کاهش دهد تا بلکه با سلطه بر اذهان به هدفی که با هیچ گزینه روی میزی به آن نرسیده، دست یابد.
هدف دشمن براندازی نظام و تجزیه کشور است و می‌خواهد با کاهش دخالت مردم در سرنوشت خودشان به این هدف شوم نزدیک شود، اما مردم پای آرمانهایشان مانده‌اند و میزان استقبال در پیش‌ثبت‌نام برای نمایندگی مجلس نوید بخش حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش رو خواهد بود و قطعا بار دیگر رویای دشمن در براندازی نظام را نقش بر آب می‌کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عباسعلی مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
0
0
مطالب بسیار مفید و ارزنده است خدا قوت موفق موید باشید
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات