صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 17 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امسال محرم پرشوری بود به برکت توجهات حضرت بقیه‌الله(ارواحنافداه) دشمن‌ها سعی کردند، سعی کردند! تلاش کردند که محرم را بی‌رونق کنند، درست نقطه‌ مقابل آنکه آنها می‌خواستند اتفاق افتاد. دهه‌ عاشورای امسال از دهه‌های عاشورای سال‌های قبل پرشورتر، پرحرکت‌تر، پررونق‌تر و پرفایده‌تر بود. کار خدا این جوری است. کاری که برای خدا انجام بگیرد و در خط اهداف الهی باشد خدای متعال به آن کمک می‌کند.(1402/5/15)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
پیش به سوى انتخابات
از روز گذشته بود که با آغاز پيش ثبت‌نام اينترنتى، فرآيند برگزارى انتخابات کليد خورد و همه آنهايي که آمده حضور در رقابت‌هاى جذاب انتخاباتى هستند، وارد ميدان شده و براى ثبت‌نام تا 23 مردادماه فرصت دارند تا حضور خود را ثبت نمايند.
طبق اخبار اعلام شده، در روز اول ثبت‌نام بيش از 7 هرار نفر در درگاه وزارت کشور حاضر شده و فرآيند ثبت‌نام را به انجام رسانده‌اند. اين استقبال کم‌نظير از انتخابات، نويدبخش رقابتی جذاب و تنگاتنگ در اسفندماه براى کسب صندلى بهارستان دارد و در گام اول اميدها را در خلق حماسه‌ای بزرگ در پايان سال براى کشور ايجاد کرده است.
در مورد رخداد بزرگ اسفندماه بايد گفت که انتخابات مطلوب در نظام اسلامى، انتخاباتى با مشارکت همگانى و حضور همه آنهایی که به ايران تعلق دارند خواهد بود. در اين مسير همه موانع براى مشارکت بايد برداشته شود و بايد کارى کرد که به فرموده رهبرى «حتی آن کسانى که نظام را قبول ندارند، براى حفظ کشور، براى اعتبار کشور بيايند در انتخابات شرکت کنند.»
براى اين کار لازم است همه فعالان سياسى و همه آنهايی که حرف و ايده‌ای براى مديريت کشور دارند و معتقدند حضورشان در مجلس می‌تواند گره‌اى از گره‌هاى کشور را بگشايد در اين ميدان وارد شده و ثبت‌نام نمايند. هرگونه قهر و کناره‌گيرى از حضور، نه تنها مخالف باورهاى دلسوزان اين سرزمين است، بلکه بستر را براى به قدرت رسيدن افراد ضعيف‌تر فراهم می‌کند. لذا هرکس علمى و توانى و تجربه‌ای در خود می‌بيند، وظيفه دارد که وارد ميدان انتخابات شود. ميدانی براى خدمت به مردمان اين سرزمين که شايسته خدمت کردن و عشق ورزيدن هستند.
آنچه در روز اول ثبت‌نام رقم خورد حکايت از علاقه‌مندانی بسياري از افراد جامعه براى مشارکت در ساختن کشور دارد، هر چند ممکن است در بررسى صلاحيت‌ها، مشخص گردد که بخشى از اين افراد از صلاحيت‌هاى قانونى لازم برای حضور در انتخابات مجلس شوراى اسلامى برخوردار نيستند. در ميان اين استقبال عمومى بايد تلاش کرد تا بر تنوع و کيفيت‌ها نيز افزود و در پايان این مرحله مشخص گردد که علاوه بر کثرت نامزدهای ثبت‌نامی، با تنوع سياسی‌ـ فکرى و حضور سلایق مختلف مواجه هستیم که اين امر می‌تواند تا جمع بيشترى از رأی‌دهندگان را برای حضور در پاى صندوق‌های رأی آماده سازد.
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
خبرنگاران، افسران جنگ روایت‌ها
حوزه خبر و خبرنگاری حالتی دو سویه دارد؛ در واقع اگر رسالت‌های خبرنگاری در آن رعایت شود می‌تواند نقش حقیقی خود که همان بیان واقعیت‌ها و تنویر افکار عمومی است را به دنبال داشته باشد، اما اگر رسالت‌های خبرنگاری رعایت نشود، نه تنها باعث تنویر افکار عمومی نشده بلکه می‌تواند اذهان را به اشتباه انداخته و به مسیر دیگری هدایت کند. در اینجاست که دشمن به حوزه خبر به عنوان ابزاری در حوزه جنگ شناختی بهره می‌برد.
از این روست که علاوه بر پایگاه‌های مختلف غیر همزبان، بیش از 360 پایگاه خبری فارسی‌زبان در حال هدف قرار دادن ارزش‌های ایران اسلامی هستند. اینجاست که پای استانداردهای دوگانه به میان می‌آید. خبرگزاری‌هایی که به دروغ یا راست ضعف‌های ایران را دوچندان منعکس می‌کنند هیچ سخنی از ضعف‌هایی که در کشور خودشان، داد مردم را بلند کرده نمی‌کنند. چارلز سوم در حالی به عنوان پادشاه «بریتانیا» مراسم تاج‌گذاری را در وست‌‌مینیستر آغاز کرد که حدود 2000 نفر از مخالفان سلطنت در میدان «ترافالگار» لندن در اعتراض به تاج‌گذاری چارلز تجمع کردند، اما این رسانه‌ها هیچ خبری از این تجمع منعکس نمی‌کنند. استناداردهای دوگانه در این رسانه‌ها به گونه‌ای است که داعش را «پیکارجو» معرفی می‌کنند و مخالفان داعش را «تروریست»، اغتشاشگران در ایران را «معترض» می‌خوانند اما مردم خود را «آشوبگر»، فیلتر تلگرام را «بد» و فیلتر تیک‌تاک را «خوب» جلوه می‌دهند.
در مقابل این جبهه دشمن که هدفش بمباران ذهنی مخاطبان با اخبار خلاف واقع و  مخدوش جلوه دادن چهره ایران است افسران جنگ نرم از پا ننشسته و در حال مجاهدت‌اند. در ماجرای کرونا، که خود این ویروس منحوس به اندازه کافی مردم را متالم کرده بود، رسانه‌های خارج‌نشین بر آن بودند که علاوه بر همه مشکلات، بار روانی واقعه را بیشتر کرده و یک فضای تیره و تاری از کشور نشان دهند لذا خبرهای کذبی از اوضاع نابسامان رسیدگی به مریض‌ها و... ارائه می‌دادند تا آرامش روانی مردم را برهم بزنند و حال آنکه جامعه پزشکی با تمام توان در حال خدمت‌رسانی به مردم بودند. در این بهبوهه این خبرنگاران رسانه‌های داخلی بودند که تصویر واقعی از زحمات قشر درمان و سلامت ارائه دادند و یا در قضیه مهسا امینی، بسته خبری رسانه‌های بیگانه می‌خواست فضا را آنگونه که می‌خواستند، ملتهب و آشفته منعکس کنند اما گزارش‌های مختلف رسانه از ابتدا تا پایان اغتشاشات همواره فضای حقیقی را منتشر می‌کرد و این در آسایش روانی مردم در این بزنگاه‌ها پراهمیت است.
قشر خبرنگار خصوصا در دهه اخیر، به خوبی درخشیده است. موفقیت‌ها و تلاش خبرنگاران در عرصه جنگ نرم که همان عرصه جنگ روایت‌هاست به گونه‌ای بوده که دشمن را عاجز کرده است. دشمن جایی که عاجز از مقابله می‌شود دست به تحریف شخصیت، بیان اتهامات مختلف و تحریم می‌شود و ما شاهد آنیم که در دهه اخیر، قشر خبرنگار با همه این ابزارهای دشمن دست و پنجه نرم می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کند که علی رضوانی، آمنه‌سادات ذبیح‌پور، پیمان جبلی، احمد نوروزی، محسن برمهانی و یوسف پورانواری در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. و یا رسانه‌هایشان خبرنگاران فعال و خوشنام ایرانی را بازجوخبرنگار معرفی کرده و اتهاماتی از این قبیل را عنوان می‌کنند. اما این قشر خدوم و تأثیرگذار همچنان راهش را با قوت ادامه داده و با عزمی راسخ‌تر پیش می‌رود.  
محمد حکیمی
 
 
▼ اخبار 
1ـ شیاطین دست به کار شدند
خبرگزاری فارس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد آمریکا و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر تحرکاتی را برای ناامن‌سازی دوباره منطقه غرب آسیا در دستور کار قرار داده‌اند. براساس اطلاعاتی که از طریق دفتر نتانیاهو درز پیدا کرده به‌تازگی جلسه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی تشکیل شده که در این جلسه، فرمانده سابق سنتکام پیشنهاد ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را برای تضعیف اقتدار ایرانی‌ها مطرح کرده است. در همین راستا، «رونالد مولتری» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور اطلاعاتی و امنیتی، ریاست یک هیئت آمریکایی از جمله ژنرال «اسکات بریر» مدیر سازمان اطلاعات نظامی آمریکا و دیگر مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا را در سفر رسمی این هفته به فلسطین اشغالی برعهده داشت. براساس این مذاکرات، به نظر می‌رسد آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه سالگرد اغتشاشات 1401 علیه امنیت، اقتصاد و معیشت مردم ایران، در صددند علاوه بر ایجاد ناامنی در ایران و منطقه، دست به ترور دانشمندان ایرانی نیز بزنند که این ملاحظه، هوشمندی و آمادگی بیشتر نهادهای امنیتی و نظامی کشور را می‌طلبد.
 
2ـ گره‌گشایی از پرونده امام موسی صدر
دادستان کل لیبی، از مقامات قضایی لبنان خواست تا هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی را آزاد کنند، به ویژه که وضعیت وی نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه دارد. دادستان کل لیبی با پیشنهاد همکاری مشترک در پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر، درخواست کمک حقوقی دادستان عمومی لیبی را مطرح کرد که شامل ارزیابی مقامات قضایی لبنان درباره تدابیری است که به روشن شدن واقعیت ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش کمک می‌کند. دادستان کل این کشور در این درخواست توضیح داد: «با توجه به چالش ناشی از تحقیقات ناپدید شدن امام موسی صدر و دو تن از یارانش ما متوجه هستیم که می‌توان با انجام همکاری‌های قضایی منصفانه و چارچوب‌دار بین دادسراهای دو کشور بر این چالش فائق آمد.»
 
3ـ جنگ اقتصادی به روایت معاون اول
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور بخشی از جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها و کارشکنی آنها در آزادسازی پول‌های بلوکه ایران را روایت کرده و می‌گوید: «در برخی کشورها توافق انجام شده تا ارز وارد کشور شود و 24 ساعت بعد از توافق، نماینده آمریکا توافقات را به هم زد. آمریکایی‌ها ظرف نیم ساعت برای ممانعت از آزادسازی پول ایران، در یکی از کشورها مدیر بلندمرتبه عوض کردند. در یکی از مناسبت‌های مذهبی که روز شنبه و تعطیل بود، قیمت ارز در نزدیک نیمه‌شب در حدود 12 دقیقه، حدود 1500 تومان اضافه شد، نه ارزی وارد شده بود نه اتفاق خاصی افتاده بود‌.»
 
4ـ چند می‌گیری خیانت کنی؟
محمد سهیمی از صنعت و تجارتی به نام اپوزیسیون پرده برداشته و می‌گوید: «رضا پهلوی تا 1989 ماهانه 150 هزار دلار از سازمان CIA مواجب مزدوری می‌گرفته است. اکبر عطری که مؤسسه ضد ایرانی «توانا» را دایر کرده فقط در سال 2013 مبلغ یک میلیون و 350 هزار دلار مواجب مزدوری دریافت کرده‌است! از نظر دولت‌های آمریکا اپوزیسیون ایرانی «احمق‌های مفید» هستند و تا زمانی که اهداف آمریکا را دنبال می‌کنند در حمایت مالی این کشور قرار دارند!»
 
5ـ به اسم مردم علیه مردم
یکی از اعضای سابق گروهک تروریستی ارتش مردمی صوت سیامک تدین طهماسبی لیدر گروهک تروریستی ارتش مردمی و معاون شاهین لو را منتشر کرده که در این فایل صوتی این تروریست از 15 تا 20 بمب فقط برای یک شهر سخن می‌گوید. در ابتدای این صوت تدین از این جوان درخواست انفجار کارخانه محل کارش را می‌کند تا بار دیگر ثابت شود این تروریست‌ها نه تنها دشمن جمهوری اسلامی بلکه دشمن مردم ایران هستند.
 
▼ اخبار کوتاه
اقدام در مقابل اقدام/ تحلیلگر شبکه سعودی اینترنشنال از ضعف دولت‌های غربی در برابر ایران و سپاه پاسداران پرده برداشت و گفت: «اگر انگلستان، سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد، قاعده بازی را علیه خودش تغییر خواهد داد! معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی به معنی اعلان جنگ علیه ایران خواهد بود و این مسئله‌ را سیاستمداران غربی نمی‌خواهند و احتیاط می‌کنند!»
 
اصلاحاتچی‌ها علیه اصلاحات/ محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «شرایط موجود، جبهه اصلاحات به لحاظ اقتدار تشکیلاتی و ساختار سازمانی دچار ابهام، بی‌اعتمادی و انفعال است. بخش نیرومندی از این آسیب متوجه رهبران اصلاحات است که امر سیاست‌ورزی را به عنوان یک امر ذاتی زندگی اجتماعی در نظر نگرفته‌اند و در حاشیه آمده‌اند.»
 
در انتظار موعود/ جیک والیس سایمونز، سردبیر هفته‌نامه «جوئیش کرانیکل»، قدیمی‌ترین روزنامه یهودی جهان گفت: «قدرت نفوذ و رسوخ سپاه پاسداران، خواب را از چشمان اعضای ارشد امنیتی و دولتمردان بریتانیا ربوده است! ایران برنامه خود را طبق افکار تشیع و ظهور امام زمان پیش می‌برد!»
 
معماری ایرانی الگوی آمریکایی‌ها/ نشریه تایم در مقاله روز گذشته‌اش در مورد تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین نوشت: «آمریکا باید در ساخت بناهای مسکونی دستگاه‌های خنک‌کننده را کنار بگذارد و برای خنک کردن ساختمان از معماری شهری خاورمیانه مثل نایین در ایران الهام بگیرد.»
 
داریم نابود می‌شیم/ لیبرمن وزیر خارجه سابق صهیونیست‌ها گفت: «آنچه نتانیاهو به انگلیسی نمی‌گوید، من به عبری خواهم نوشت تغییر ترکیب کمیته انتخاب قضات، همراه با مطالعه قانون اساسی تورات یا بند غلبه، ما را به سادگی به سمت ویرانی خانه سوم سوق خواهد داد.»
 
مادورو علیه قرآن‌سوزی/ رئیس‌جمهور ونزوئلا در محکومیت قرآن‌سوزی گفت: «از سکوت عمیق رهبران کشورهای اروپایی در قبال سوزاندن قرآن کریم ابراز تأسف می‌کنم. من در اعماق قلبم خشم مسلمانان جهان، وقتی که می‌بینند قرآن کریم را می‌سوزانند، را درک می‌کنم.»
 
بی‌بی عقب نشست/ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که قانع شده از کل طرح اصلاحات قضایی تنها دو مؤلفه از آن را تصویب کند.
 
7000 نفر آمدند/ سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که تا پایان روز نخست نام‌نویسی داوطلبان شورای اسلامی 7700 متقاضی مدارک خود را بارگذاری کردند.
 
جنگ فقط در خاک اوکراین/ زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «اوکراین دنبال ادامه جنگ در خاک روسیه نیست. این هرگز هدف ما نبوده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات