تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۹۹۳۵

چین: آماده افزایش همکاری نظامی با ایران هستیم

«لی شانگفو» وزیر دفاع چین امروز (سه‌شنبه) از آمادگی کشورش برای تقویت همکاری نظامی با جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به عنوان دو عضو جدید سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

چین: آماده افزایش همکاری نظامی با ایران هستیم

شانگفو طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مسکو (MCIS) گفت که پکن در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، آماده است تا همکاری‌های امنیتی و دفاعی با تهران و مینسک را افزایش دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «چین مانند گذشته آماده است تا فعالیت‌های امنیتی در سازمان همکاری شانگهای را تقویت کرده و همکاری دفاعی را با اعضای جدید سازمان یعنی ایران و بلاروس، به‌طور فعال تعمیق کند».

این مقام نظامی ارشد چینی تصریح کرد: «پکن آماده برگزاری رزمایش‌ها و تمرین‌های نظامی مشترک با همه کشورها و همچنین یافتن فضای وسیع‌تری جهت برگزاری رزمایش و تقویت همکاری‌های بین المللی در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه است».

طبق این گزارش، شانگفو در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت که همکاری‌های روسیه و چین در حوزه نظامی، علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

به نوشته اسپوتنیک، وی در این‌باره گفت: «روابط چین و روسیه با مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی، در حال ورود به عصری جدید و توسعه پیوسته است. روابط چین و روسیه در حوزه نظامی نمونه ای از اتحاد و مقابله با خصومت‌ها است».

وزیر دفاع چین در ادامه تاکید کرد که پکن از تقویت اعتماد متقابل در اوکراین، افغانستان و سوریه حمایت می‌کند.

بر این اساس، شانگفو توضیح داد: «چین همیشه از تقویت اعتماد متقابل، ترویج درک مشترک و حل اختلافات مشترک از طریق گفتگو در مورد مسائل افغانستان، سوریه، شبه‌جزیره کره، اوکراین و مسائل هسته‌ای ایران حمایت می‌کند».

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها اجتناب‌ناپذیر است، افزود: «اما مهم است که صریح صحبت کنیم و اختلافات را حل کنیم. چین به طور فعال انجام مذاکرات و آتش‌بس را ترویج کرده و به شکل‌گیری اجماع بین‌المللی بیشتر کمک می‌کند».

بعد از گذشت حدود ۱۷سال از درخواست ایران برای عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای، روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه بود که در بیست و سومین نشست سران این سازمان عضویت تهران به صورت رسمی اعلام شد. ایران در کنار متحدان دیگری مثل چین و روسیه، نهمین عضو شانگهای شد تا هم تهران و هم این سازمان ابعاد تاثیرگذاری و قدرت‌نمایی خود را نشان دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات