بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۰۶۱۸

سفر امیرعبداللهیان به بیروت؛ اهمیت دیدار اخیر وزیر امور خارجه ایران از لبنان در چه بود؟

کارشناسان اعتقاد دارند که سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به بیروت بعد از تجدید روابط ایران و عربستان در ماه‌های اخیر در کاهش تنش‌های منطقه‌ای اثر مثبتی خواهدداشت.

 سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه و لبنان در شرایطی روز جمعه به پایان رسید که وی پیش از  ترک بیروت با حضور در نشستی رسانه ای در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ داد.

سفر امیرعبداللهیان به بیروت؛ اهمیت دیدار اخیر وزیر امور خارجه ایران از لبنان در چه بود؟

امیرعبداللهیان در این نشست خبری، به تشریح جزئیات دیدارهای خود با مقامات لبنانی و رهبران گروه های مقاومت از جمله «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله، «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، همتای لبنانی خود، «عبدالله بوحبیب»، و رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی پرداخت. وی همچنین به بررسی پیامدهای سفرهای خود به عربستان سعودی و سوریه در روزهای اخیر پرداخت.

کارشناسان بر این باورند که سفر اخیر وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت در سایه توافق ایران و عربستان در ماه های گذشته و گشایش در روند پرونده سوریه و احیای روابط کشورهای عربی با دولت دمشق از اهمیت مضاعفی برخوردار است. 

وزیرخارجه کشورمان در جریان نشست مطبوعاتی خود در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره تاثیرات مثبت اخیر وی به ریاض و دمشق بر تحکیم ثبات و آرامش منطقه ای گفت: ما هرگونه مداخله خارجی در تصمیمات مقامات سیاسی لبنان را نادرست می‌دانیم و معتقدیم این دخالت‌ها شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. ایران هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نداشته است؛ اما مادامی که لبنان بخواهد به حمایت‌های قوی خود از دولت، ملت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از هر ابتکاری که به ثبات، آرامش، امنیت و توسعه منطقه منجر بشود، استقبال می‌کند. ما برای امنیت منطقه در مبارزه با تروریسم، شهدای بزرگی را تقدیم کردیم و معتقدیم امروز فضای جدیدی در منطقه ایجاد شده است و بسیاری از رهبران منطقه باور دارند که مداخلات خارجی کمکی به حل مشکلات در منطقه نکرده است.

وی در پایان تاکید کرد که ایران همواره از تأمین امنیت منطقه توسط اهل منطقه و همکاری‌های منطقه‌ای حمایت می کند.

«مختار حداد»، سردبیر روزنامه‌ی «الوفاق» در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیروت در پاسخ به سوالی درباره پیام سفر اخیر وزیرخارجه کشورمان به لبنان اظهار داشت:  به نظر من مهم‌ترین پیام سفر امیرعبداللهیان تلاش و مساعی جمیله ایران در مسیر تحکیم و تقویت روابط با سایر کشورهای منطقه به ویژه متحدین تهران است.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این امر پافشاری می‌کند که کشورهای منطقه از اراده‌ و توان لازم به منظور توسعه‌ی روابط، مقابله با بحران‌ها و حل اختلافات بین خود بدون دخالت خارجی برخوردار هستند.

«حسین مرتضی»، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی نیز دلایل انجام سفر اخیر وزیرخارجه ایران به بیروت و دمشق را فراتر از تعاملات متعارف دیپلماتیک میان سه کشور دانست.

وی در تکمیل نگاه خود به سفر وزیرخارجه کشورمان به سوریه و لبنان گفت: ما می دانیم که تحولات مهمی در سطح منطقه در حال وقوع است و آمریکا تلاش دارد تا با هدف مهار و مقابله با نقش آفرینی پررنگ و راهگشای ایران در مسیر افزایش تنش در سطح منطقه حرکت کند. از همین رو طبیعی است که کشورهای منطقه تلاش کنند تا با رایزنی های مستمر سیاسی خود به مقابله با این دسیسه ها و توطئه چینی ها بپردازند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات