صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۲۷۳

ناآرامی‌های مهر 1360

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی

در تقویم تاریخ انقلاب، هر ساله ميليون‌ها دانش‌آموز در مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس جلوه زیبایی از نشاط و شادابی را از خود نشان می‌دهند و گویی خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه و کشور وارد می‌شود. این در حالی است که این ایام در هشت سال دوران دفاع مقدس بسیار پرماجراست؛ به ویژه در مهرماه سال ۱۳۶۰ که شرایط ویژه‌ای رقم خورد. در مباحث قبلی سعی شد شبکه‌های نفوذی منافقین نشان داده شود.
1ـ عملیات ثامن‌الائمه در تاریخ 16 شهریور سال 1360 در دستور کار فرماندهان قرار گرفت و رزمندگان در بامداد پنجم مهر با رعایت اصل غافلگیری شروع به عملیات کردند و به خط دشمن متجاوز زدند تا اینکه پس از 42 ساعت تلاش مداوم، عملیات با موفقیت کامل به پایان رسید و نتایج و دستاوردهای خیلی خوبی را به ارمغان آورد؛ برای نمونه شهر آبادان از محاصره یک ساله خارج شد، بیش از 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده آزاد شد و بیش از سه هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و همچنین طبق آمار منتشر شده، 1656 نفر از نیروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
2ـ گروهک منافقین و ضدانقلاب داخلی برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بود تا با بازگشایی مدارس از نیروهای نفوذی در مدارس استفاد‌ه کند و طرح تهاجم به مراکز و اداره‌های دولتی را در هنگام عملیات ثامن‌الائمه آغاز کند. آنها با یک فراخوان از ساعت 8 صبح نیروهای‌شان را که مسلح بودند، به همراه میلیشیاهای‌شان در میادین اصلی و مرکزی تهران به حرکت درآوردند که تا عصر به طول انجامید؛ اما شکست سختی را در اثر مقاومت نیروهای مردمی متحمل شدند و هیچ نتیجه‌ای نگرفتند.
3ـ در این فتنه تعدادی از نیروهای مردمی که مسلح هم نبودند، به شهادت رسیدند. تعداد شهدای روز پنجم مهر حدود 40 نفر بود؛ همچنین عده‌ای از همین مردم مجروح شدند و خسارت‌های دیگری هم وارد شد. نگارنده این سطور در درگیری‌های میدان ولی‌عصر(عج) و چهارراه ولی‌عصر(عج) تا بعدازظهر حضور داشتم و شاهد بودم که جوانان نازنین تحصیل‌کرده مظلومانه خون‌شان بر زمین ریخته شد.
4ـ در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰، ترور شهید «سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد» به دست نیروهای نفوذی منافقین در مشهد هم اتفاق افتاد. درباره این شخصیت و عالم مجاهد و مبارز همین بس که امام راحل درباره شهادت ایشان فرمودند: «جوانمردی فاضل و عالم بود و از شهادتش متأثر هستیم.» او در مجلس خبرگان و برای تدوین قانون اساسی در جهت اصل ولایت فقیه زحمات فراوانی کشید و پس از پایان دوره مجلس، دبیر کل حزب جمهوری مشهد شد و در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های غرب و جنوب حضور فعالی داشت.
5ـ از موارد دیگری که شبکه نفوذی‌ها پس از عملیات ثامن‌الائمه در روز هفتم مهر سال ۱۳۶۰ انجام دادند، انفجار هواپیمای حامل شهدا و مجروحان جنگی بود. هواپیما در 17 مایلی فرودگاه مهرآباد تهران در ناحیه کهریزک دچار سانحه می‌شود و به علت نامشخص هر چهار موتور هواپیما همزمان خاموش می‌شود و در نهایت آتش می‌گیرد که 49 نفر از سرنشینان آن به شهادت می‌رسند؛ از جمله فرمانده ارتش و سپاه، شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات