فرهنگی >>  فرهنگی >> نبض فرهنگ
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۵۹

ولادت‌های ثبت شده همچنان سیر نزولی دارند

الگوی کاهشی فرزندآوری در هر دو مناطق شهری و روستایی تکرار شده است در فصل بهار ۱۴۰۲ تعداد ولادت‌های ثبت شده به ۲۵۲ هزار و ۶۵۱ نفر رسید

جدیدترین ارزیابی مرکز آمار ایران از شاخص‌های جمعیتی کشور در بهار امسال از بهبود  ۰.۳۶درصدی نرخ ازدواج حکایت دارد و در کنار آن نرخ طلاق نسبت به زمستان پارسال ۲۷.۶درصد کاهش یافته است.

براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال۱۳۹۵ و پیش‌بینی‌های جمعیتی متکی برآن، جمعیت کشور درسال گذشته به ۸۴میلیون و ۷۰۰هزار نفر رسیده است. براین اساس و با توجه به میزان ولادت‌ها، نسبت جنسی در بدو تولد طی دوره مورد بررسی روند افزایشی دارد به‌طوری‌که نسبت جنسی در بدو تولد از ۱۰۶.۱در سال ۱۳۹۶ به ۱۰۷ در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که همین شاخص در بهار ۱۴۰۲ رقم ۱۰۸ بوده است؛ به این ترتیب نسبت جنسی در بدو تولد در بهار امسال نسبت به فصل قبل (زمستان۱۴۰۱) و فصل مشابه سال قبل (بهار۱۴۰۱)به ترتیب ۲.۹ و ۱.۷ واحد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، روند ولادت‌های ثبت شده همچنان سیر نزولی خود را در بهار گذشته حفظ کرده است؛ آمار ولادت‌ها در کشور در سال ۱۳۹۶ برابر با یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۲۳ نفر بود که این شاخص در سال گذشته به یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۳۱ نفر رسید؛ این الگوی کاهشی فرزندآوری در هر دو مناطق شهری و روستایی تکرار شده است. در فصل بهار ۱۴۰۲ تعداد ولادت‌های ثبت شده به ۲۵۲ هزار و ۶۵۱ نفر رسید که در مقایسه با فصل قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۱۱ هزار و ۷۱۲ نفر و نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۱) ۴۹۹۸ نفر کاهش یافته است.


بازگشت به زندگی ۲۰ درصد زوجین متقاضی «طلاق»
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ثبت‌نام بیش از ۱۰۰هزار زوج طی شش ماهه اول سال‌جاری در سامانه «تصمیم» خبر داد و گفت: با ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی در قالب سامانه تصمیم، در ۲۰.۳درصد از این افراد سازش و بازگشت به زندگی مشترک گزارش شده است.معصومه توکلی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی به‌منظور کاهش طلاق در قالب سامانه تصمیم، اظهار کرد: این مسئولیت از سال ۱۳۹۵ به سازمان بهزیستی داده شد تا در قالب ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناختی به‌منظور کاهش تعارضات زوجین و بازگشت به زندگی مشترک، این خدمات در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر ارائه شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات