صبح صادق >>  پاسدار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۵۸
در گفت‌وگو با دبیر قرارگاه قرآنی سپاه مطرح شد

رتبه نخست سپاه برای چهارمین بار

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های نیروهای نظامیِ اسلامی و انقلابی، انس و الفت همیشگی کارکنان با قرآن و رهنمودهای آن است. یکی از راه‌های ایجاد این اشتیاق و قدردانی و تشکر از فعالان این عرصه برگزاری مسابقات قرآنی است. امسال نیز چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خواهران شاغل نیروهای مسلح در اهتمام به قرآن برپا شد که در این مسابقه خواهران شاغل در سپاه توانستند رتبه ممتاز را رقم بزنند؛ از همین رو مصاحبه‌ای را با «سرتیپ‌دوم حسین محبی» دبیر قرارگاه قرآنی نور و مسئول ستاد چهارمین دوره مسابقات خواهران شاغل سپاه و اعزامی به نیروهای مسلح ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانیم.

مسابقات قرآنی خواهران شاغل در نیروهای مسلح چند سال یک بار برگزار می‌شود و ماحصل این مسابقه برای خواهران شاغل در سپاه چه بوده است؟

مسابقات قرآن خواهران شاغل در ستاد کل نیروهای مسلح هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم. به یاری پروردگار متعال برای چهارمین بار متوالی در این مسابقات، خواهران شاغل سپاه با کسب بالاترین امتیاز، رتبه نخست را با اختلاف ۲۱۰ امتیاز از رتبه بعدی کسب کردند و افتخار دیگری به افتخارات ما در عرصه قرآنی افزودند. در این دوره از مسابقات ۱۷ نفر از شرکت‌کنندگان تیم اعزامی، حائز رتبه اول تا پنجم شدند، که شامل ۴ نفر رتبه اول، ۵ نفر رتبه دوم، ۴ نفر رتبه سوم، ۲ نفر رتبه چهارم و ۲ نفر رتبه پنجم بودند، که جا دارد این موفقیت بزرگ را به همه فرماندهان، مسئولان و آحاد کارکنان، به ویژه جامعه قرآنی سپاه تبریک عرض کنم.

شرکت‌کنندگان در چه رشته‌هایی با هم رقابت کردند؟

شرکت‌کنندگان در این سطح از مسابقات، در 10 رشته که شامل رشته‌های حفظ 3 جزء، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء، و حفظ کل قرآن کریم و در رشته‌های قرائت؛ قرائت تحقیق و قرائت ترتیل و رشته‌های مفاهیم؛ مفاهیم سطح ۱ و مفاهیم سطح ۲ با هم رقابت می‌کنند.

درباره روال مسابقات قرآنی توضیح می‌دهید؟

آحاد کارکنان خواهر می‌توانند در مسابقات مقدماتی قرآن کریم سپاه شرکت کنند. منتخبان مسابقات مقدماتی، به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرده و برگزیدگان این مرحله در مسابقات سراسری قرآن کریم با هم رقابت خواهند کرد. افرادی که مقام‌های برگزیده در مسابقات سراسری قرآن کریم سپاه در سال جاری و سال‌های گذشته را کسب کرده‌‌اند، برای اردوی انتخابی نیروهای مسلح انتخاب می‌شوند. برای نمونه، در سال جاری، ۷۹ نفر از برگزیدگان، این فرآیند را طی کردند و از ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در این اردو(اردوی انتخابی) حضور داشتند.

شما چه برنامه‌هایی را برای آمادگی شرکت‌کنندگان خواهر در مسابقه اجرا می‌کنید؟

برای آنها کلاس برخط در هفته، استاد بر خط و مشاوره روزانه و هفتگی برنامه‌ریزی کردیم. در انتهای این دوره هم بعد از شرکت در آزمون نهایی، ۴۵ نفر به مرحله بعد ـ که اردوی آمادگی قبل از مسابقات نیروهای مسلح است ـ راه یافتند.

اردوی آمادگی قبل از مسابقات نیروهای مسلح به چه صورت است؟

به دو صورت کلاس‌های غیر حضوری(برخط) و کلاس‌های حضوری. زمان برگزاری این اردو به صورت غیر حضوری و بر خط از اول خرداد ماه تا پایان شهریور ماه امسال بوده و متسابقین سه روز منتهی به مسابقات نیروهای مسلح هم به صورت حضوری در جلسات رفع اشکال شرکت می‌کنند. امسال از ۲۴ تا ۲۶ شهریور ماه در دانشکده حضرت زینب(س) این اردوی آمادگی انجام شده است. در طول این دوره‌ها از استادان گوناگونی برای آموزش تخصصی، رفع اشکال و نکات مهم قبل از آزمون بهره‌مند هستیم؛ مانند سرکار خانم گوهری، خانم الماسی، خانم صحاف و... .

برگزاری اردوهایی که ذکر کردید، چه تأثیری در ارتقای سطح شرکت‌کننده‌ها دارند؟

برگزاری این دوره‌ها نقش بسیار مهمی در موفقیت شرکت‌کنندگان خواهد داشت؛ چرا که شرکت متسابقین در یک ویژه برنامه نورانی همراه با رقابت سالم سبب می‌شود که آنها در مقایسه با سایرین با استمرار آموزش و تمرین، از سطح علمی خود به صورت هفتگی و ماهانه اطلاع حاصل کرده و درصدد رفع نواقص خود اقدام کنند.

یکی دیگر از افتخارات سپاه در این دوره از مسابقات نیروهای مسلح، دریافت لوح تقدیر ویژه بود، این لوح برای چه موضوعی در بین نیروهای مسلح، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اهدا شد؟

ما به حول و قوه الهی چهار دوره متوالی مقام نخست مسابقات قرآن کریم خواهران شاغل را در بین نیروهای مسلح کسب کرده‌ایم. برای فرهنگ‌سازی قرآنی که در بین کارکنان برادر و خواهر سپاه در این مدت اتفاق افتاده و حاصل آن کسب این رتبه ارزشمند بوده است، امسال از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به صورت ویژه تشویق شدیم.

رتبه‌بندی تیمی را هم برای اطلاع خوانندگان این مصاحبه اعلام می‌فرمایید؟

طبق اعلام فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین دوره مسابقات قرآن کریم خواهران شاغل نیروهای مسلح؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۹۲۰ امتیاز رتبه اول، ارتش جمهوری اسلامی ایران با ۷۱۰ امتیاز رتبه دوم، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ۳۹۵ امتیاز رتبه سوم و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۲۷۰ امتیاز رتبه چهارم را کسب کرده‌اند.

در پایان اینکه چه توصیه‌ای برای بانوان قرآنی دارید؟

هرگونه انس با قرآن بسیار با ارزش است؛ چرا که هرچه در این اقیانوس عمیق غوطه‌ور شویم، به انتهای آن نمی‌رسیم؛ اما باید توجه داشت که این آموخته‌ها با عمل ما هم همراه باشد و برای ارتقای معنوی خود انسان و تأثیرگذاری بیشتر بر سایرین باید با تقوا آمیخته شود؛ چرا که در غیر این صورت این آموخته‌ها حجاب دل خواهد شد. انس با قرآن نه تنها سبب ارتقای معنوی در انسان است؛ بلکه قدرت روحی او را نیز در مواجهه با مشکلات زندگی بالا می‌برد و برای او در انتخاب راه صحیح زندگی کمک بسیاری خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات