لطفالله سیاهکلی در قزوین در خصوص تصویب آیین نامه واردات خودروی کارکرده، اظهار کرد: بحث خودرو در کشور یک بحث تاریخی شده بود و بیش از ۴۰ سال همه افرادی که مدعی بودند، آمدند و نتوانستند موضوع خودرو را به سامان برسانند.
وی افزود: این مجلس تصمیم گرفت تا در دو مقطع در زمینه ساماندهی موضوع خودرو اقدام کند؛ بر این اساس در مرحله اول حدود بیش از یک سال پیش، طرح ساماندهی خودرو و واردات خودروی نو را مصوب کرد و در کنار آن مسئله کامیونها، کامیونتها و تریلرها را حل کرد، زیرا بیش از سه سال بود که افراد این خودروها را وارد کرده بودند اما ماشین آنها پلاک نمیشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با حل این مسئله، هم اکنون در جادههای کشور مشاهده میشود که یک کاروان خودرویی نو به راه افتاده و جادهها از ایمنی برخوردار شده اند؛ زیرا پیش از آن اکثر ماشینها قدیمی و از کار افتاده بوده و موجب تصادف میشدند؛ اما این مسئله مدتی است که به سهولت انجام میشود و کار بسیار ارزشمندی بود که مجلس انجام داد.
نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس عنوان کرد: در ادامه با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور فاصله بسیاری از هم داشت، یعنی میزان عرضه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو و در مقابل میزان تقاضا بالای چند میلیون بود که این امر بازار سیاه را ایجاد کرده و دلال بازی و سفته بازی را رونق داده بود.
سیاهکلی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم میزان عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم دو راه حل پیش رو داشتیم، نخست افزایش میزان تولید و دوم واردات خودرو، که مجلس روی هر دو موضوع کار کرد.
وی اذعان کرد: با توجه به کمبودهای ارزی، اگر میخواستیم فقط خودروی نو وارد کنیم شاید میزان واردات به ۱۰ هزار خودرو هم نمیرسید درحالی که نیاز داریم در سال بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد کنیم تا بتوانیم این بازار را از التهاب خارج کنیم.
این مسوول خاطرنشان کرد: در این راستا دولت لایحهای را تقدیم مجلس کرد که به تصویب مجلس هم رسید تا به خودروهای زیر ۵ سال کار کرده و متناسب با استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان استاندارد، مجوز واردات داده شود.
تصویب آیین نامه واردات خودروی کارکرده
سیاهکلی اضافه کرد: به دلیل اینکه آییننامه این قانون را باید دولت مینوشت، فرآیند این کار کمی طولانی و زمانبر شد. البته از تلاش وزارت صمت تشکر میکنیم چراکه در نهایت آیین نامه بسیار خوبی با نظارت مجلس تنظیم شد که در کمیته زیربنایی دولت در چندین جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته آییننامهای که با همکاری مجلس و وزارت صمت تنظیم شده بود دستخوش تغییرات شد؛ اما در نهایت آییننامهای که به دولت ارسال شد باز هم قابل قبول بود. هرچند نقدهایی هم بر آن داریم اما در مجموع آیین نامه خوبی شد و هفته گذشته هم دولت آن را مصوب کرد و با ابلاغ این آییننامه، واردات خودرو صورت میگیرد.
مهمترین موضوع در واردات خودرو، بحث تامین ارز بود
وی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در بحث واردات خودرو، تامین ارز بود و نظر دولت و بانک مرکزی این بود که مردم ثبت سفارش کرده و ارز خود را از بانک مرکزی دریافت کنند که مردم ثبت سفارش میکردند اما بانک مرکزی امکان تامین ارز لازم را نداشت.
نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس اضافه کرد: برای حل این مسئله در آییننامه چند موضوع را در دستور کار قرار دادیم که شامل استفاده از ارز سرمایهگذاران خارجی، استفاده از ارز ناشی از صادرات، استفاده از رمز ارزها که برای اولین بار به آن توجه شده و استفاده از ارز منشا خارجی است، یعنی اگر کسی در خارج از کشور پول دارد میتواند با آن اقدام به واردات خودرو کند.
سیاهکلی اظهار کرد: با این مکانیزم و استفاده از ارز بانک مرکزی کشور و فرآیندی که ذکر شد اساسا موضوع واردات خودرو حل شده و مشکلی برای این موضوع نباید ایجاد شود؛ بنابراین پیشبینی میکنیم اگر هفته آینده این آیین نامه توسط دولت ابلاغ شود کمتر از یک الی دو هفته دیگر واردات خودروی کارکرده در کشور اتفاق خواهد افتاد و مردم شاهد آرامش در بازار، کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها خواهند بود که رفاه، سلامت و ایمنی بیشتر مردم را هم در پی خواهد داشت.
بازار خودرو در کشور، یک بازار انحصاری است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر واردات خودرو در بازار کشور گفت: آنچه که موجب به هم ریختن کیفیت و قیمت بازار خودرو در کشور شده، مسئله عدم وجود رقابت در بازار داخلی است چراکه بازار خودرو در کشور، یک بازار انحصاری است و هر بازار انحصاری هم مسائلی نظیر دلالی، بازار سیاه و سفته بازی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما امیدواریم با واردات خودرو، بازار انحصاری شکسته و رقابتی شود و این اتفاق دو مفهوم را در پی دارد یعنی کسانی که میخواهند در بازار خودرو فعالیت کنند اولا در یک بازار رقابتی وارد میشوند و بازار رقابتی هم یعنی قیمت و کیفیت مناسب، چون در بازار رقابتی مردم قدرت انتخاب دارند.
سیاهکلی در پایان گفت: پیشبینی میکنیم با واردات خودروها تا قبل عید و اوایل سال آینده، بازار از انحصار خارج شده و قیمتها واقعی شود و تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت به رقابت بپردازند.