بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۱۸

عبور رژیم صهیونیستی از خط قرمز؛ جبهه جولان همزمان با غزه و جنوب لبنان فعال می‌شود؟

رژیم صهیونیستی با تجاوز به جنوب سوریه و هدف قرار دادن پایگاه‌های ارتش سوریه در استان درعا، سطح تنش را یک مرحله بالاتر برد تا بسیاری از ناظران از احتمال «شعله‌ور شدن جبهه جولان» همزمان با «اشتعال جنوب لبنان» و «جنگ در غزه» خبر دهند.

 جولان سوریه بار دیگر در کانون تحولات پرشتاب منطقه قرار گرفته است؛ ارتش اسرائیل از ارتفاعات جولان پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه را در مناطق جنوبی این کشور مورد هدف قرار داده است. تجاوزات اخیر توسط اسرائیل در مقطع زمانی بسیار حساسی صورت می‌پذیرد، بطوریکه با بالا گرفتن تنش‌ها، جولان اشغالی در آستانة یک رویارویی تمام‌عیار قرار گرفته است.

عبور رژیم صهیونیستی از خط قرمز؛ جبهه جولان همزمان با غزه و جنوب لبنان فعال می‌شود؟

در تجاوز اخیر، رژیم صهیونیستی به «تصعید» (فرا رفتن از خطوط قرمز پیشین و بالا بردن سطح تنش) مبادرت ورزید و پایگاه‌های ارتش سوریه در «استان درعا» را هدف قرار داد. اقدامی که طی ماه‌های اخیر چه از نظر جغرافیا و چه از نظر ابعاد عملیات، بی‌سابقه است. در این حمله، بطور خاص، تیپ 12 و گردان زرهی ارتش سوریه از سوی جنگنده‌های اسرائیلی مورد حملة هوایی قرار گفتند که منجر به شهادت هشت تن از پرسنل ارتش سوریه و مجروح شدن هفت نفر دیگر شد.

تجاوزات اخیر توسط اسرائیل در مقطع زمانی بسیار حساسی صورت می‌پذیرد، به طوری که با بالا گرفتن تنش‌ها، جولان اشغالی در آستانة یک رویارویی تمام‌عیار قرار گرفته است..

حسام زیدان – نویسنده و روزنامه‌نگار در این زمینه می‌گوید: «حملاتی که روز گذشته بخصوص در استان درعا رخ داد، جزئی از راهبرد کلان رژیم صهیونیستی است که طبق آن اسرائیل مترصد آن است که اوضاع در نواحی جنوبی سوریه را ناامن و متشنج سازد. این تجاوزات پس از چند ماه و در این وسعت از سر گرفته شده است. پیش از این، شاهد تهاجمات رژیم صهیونیستی بودیم اما غالباً این تحرکات بوسیلة توپخانة سبک انجام می‌گرفت.»

پیش از تشدید تنش اخیر از سوی اسرائیل، دو راکت از جنوب سوریه شلیک شد و اهدافی را در نزدیکی پایگاه‌های ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در جولان در هم کوبید. از دیگر سو، تل‌آویو اخیراً فاش کرد که دو حادثة مشابه در جبهة جولان رخ داده است.

تل‌آویو از زمان آزادسازی مناطق مرزی سوریه از چنگال گروهک‌های تروریستی در واهمه به سر می‌برد و تمامی مساعی خود را به کار بسته است تا - با تحت فشار قرار دادن دمشق - از حضور گروه‌های مقاومت در این منطقه (حومه جولان) جلوگیری کند.

آن‌ها به این امر بسنده نکرده؛ بلکه حتی متوسل به حربة تهدید از طریق ریختن اطلاعیه‌های هشدارآمیز [از آسمان] بر روی نقاط استقرار یگان‌های ارتش سوریه شد. در این اطلاعیه‌ها به نظامیان سوری نسبت به عواقب همکاری با «حزب‌الله» [و گروه‌های مقاومت] هشدار می‌دهند. آن هم درست در برهه‌ای که ارتش سوریه به عنوان متحد و پشتیبان حزب‌الله شناخته می‌شود و در جبهه‌ای که اگر آتش جنگ در آن شعله‌ور گردد، به خطرناک‌ترین جبهه برای اشغالگران صهیونیست تبدیل خواهد شد.

احمد کوسا- کارشناس امور سیاسی: «آنچه در حال رخ دادن است، کوششی از سوی دشمن است برای منحرف کردن توجه جهانیان از جنایات و کشتاری که امروز اسرائیل علیه کودکان و زنان غزه مرتکب می‌شود. درست است که سربازانی از ارتش سوریه در این حادثه به مقام رفیع شهادت نائل آمدند، لیکن به باور من هدف اصلی اسرائیل از این حملات منحرف ساختن توجه افکار عمومی از قتل عام مردم غزه است. تا به امروز ، تعداد کشتارها در نوار غزه از 422 مورد قتل عام فراتر رفته است.»

این کارشناس سیاسی در ادامه پیرامون احتمال اشتعال جبهه جولان، اظهار داشت: « من فکر نمی‌کنم که [این حمله] تأثیری راهبردی بر سوریه داشته باشد یا بتواند سوریه را به جنگ بکشاند؛ مگر اینکه تصمیمی جمعی از جانب تمامیتِ محور مقاومت و در هماهنگی با متحدین اتخاذ شود.»

واهمه و هراس عمیق اسرائیل خود از ورود سوریه به جبهه نبرد، محدود به تصعید در جنوب نیست. ساعاتی بعد از حمله به [دو پایگاه ارتش سوریه] در جبهه جنوب، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی حلب حمله کردند؛ این در حالی است که کم‌تر از 72 ساعت از حمله قبلی می‌گذشت؛ که باعث توقف فعالیت آن فرودگاه گردید.

این «تصعید» (فرا رفتن از خطوط قرمز پیشین و بالا بردن سطح تنش) پرسش‌های مهمی را در ذهن متبادر می‌سازد: «آیا حملات اخیر اسرائیل و به خصوص تجاوز اخیر به جنوب سوریه، باعث شعله‌ور شدن همزمان جبهه‌های سوریه و لبنان علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات