تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۴۵

پزشکان بدون مرز: قساوت اسرائیل در جهان بی سابقه است

سازمان پزشکان بدون مرز با «ضعیف» خواندن اقدامات رهبران جهان برای مقابله با «قساوت اسرائیل» علیه فلسطینیان هشدار داد که شمال غزه دارد با خاک یکسان می‌شود.

در شرایطی که حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و محاصره غزه ادامه دارد، یک نهاد امدادی بین‌المللی خواستار آتش‌بس فوری شد و قساوت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

پزشکان بدون مرز: قساوت اسرائیل در جهان بی سابقه است

«پزشکان بدون مرز» بر لزوم آتش بس فوری درگیری‌ها تاکید کرد تا به گفته این نهاد امدادی، «از کشته شدن تعداد بیشتری از افراد در نوار غزه جلوگیری و کمک‌های انسان‌دوستانه وارد این منطقه شود».

این نهاد که یک سازمان غیردولتی است و دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس قرار دارد، تثریح کرد: «از جمعه 27 اکتبر(پنجم آبان)، بمباران نیروهای اسرائیلی به حدی افزایش یافته که تاکنون دیده نشده است: شمال غزه دارد با خاک یکسان می‌شود در حالی که کل نوار (غزه) مورد حمله قرار گرفته و غیرنظامیان جایی برای پناه گرفتن ندارند».

پزشکان بدون مرز هشدار داد: «اقدامات رهبران جهان، بسیار ضعیف و کند است و قطعنامه غیر الزام آور سازمان ملل برای آتش بس انسان دوستانه هیچ کاری برای مهار خشونت بی رویه سرازیر شده روی مردم بی دفاع انجام نداده است. جامعه بین‌المللی برای خواستن از اسرائیل به منظور توقف این خونریزی باید اقدام قوی‌تری انجام بدهد. مردم دارند کشته می‌شوند و به زور از خانه‌هایشان آواره می‌شوند، آب و سوخت دارد تمام می‌شود. قساوت در مقیاسی است که تا قبل از این هرگز دیده نشده است».

به گفته این سازمان امدادی بین‌المللی، «تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها دارد تمام می‌شود. اوایل همین هفته دکتر محمد عبید جراح (این سازمان) در غزه وضعیت را اینطور توصیف کرد: "بیمارستان‌ها مملو از بیمار است، قطع عضو و جراحی بدون بیهوشی مناسب انجام می‌شود و سردخانه ها پر از اجساد هستند"».

پزشکان بدون مرز ادامه داد: «مردم زیر آوار (ناشی از حملات اسرائیل به منازل مسکونی) هستند، زنان باردار که موعد زایمان آنها نزدیک است و افراد کهنسال قادر به کمک گرفتن نیستند. به خاطر قطعی (تلفن و اینترنت)، پزشکان بدون مرز ارتباطش را با اغلب کارکنان فلسطین از دست داده است».

در شرایطی که محاصره همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ادامه دارد، سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داد: «در سراسر غزه، تعداد مجروحانی که نیاز به کمک فوری پزشکی دارند، بسیار بیشتر از ظرفیت نظام بهداشتی است که در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ تخت دارد».

پزشکان بدون مرز اعلام کرد: «بیمارستان‌هایی از قبیل الشفا در شهر غزه که همکاران فلسطینی پزشکان بدون مرز همچنان مشغول به کار هستند، پر از بیمار هستند. دستورات ارتش اسرائیل برای تخلیه بیمارستان‌، غیرممکن و خطرناک است. هم اکنون ظرفیت بیمارستان‌ از بیماران پر است و آنها در تلاش برای مداوا شدن هستند و ده‌ها هزار نفر دیگر هم در جستجوی پناهگاه هستند. طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی، باید از بیماران، کادر درمانی و تاسیساتشان در همه زمان‌ها حفاظت شود».

«کریستوس چریستو» رئیس سازمان پزشکان بدون مرز گفت: «مردم بی پناه، دارند بمباران وحشتاک را تجربه می‌کنند. خانواده‎‌ها جایی برای پنهان شدن ندارند انگار که آتش جهنم بر سر آنها رها شده است. (ارسال) آب، غذا، سوخت، تجهیزات پزشکی و کمک انسان دوستانه در غزه باید فورا ازسرگرفته شود».

پزشکان بدون مرز در بیانیه خود هشدار داد: «میلیون‌ها نفر از مردان، زنان و کودکان با یک محاصره غیرانسانی مواجه هستند؛ یک مجازات دسته جمعی که طبق قوانین انسان بین‌المللی، ممنوع است».

نهاد امدادی مستقر در سوئیس ادامه داد: «مقام‌های اسرائیلی همچنان از ورود سوخت به غزه جلوگیری می‌کنند که برای تامین انرژی بیمارستان‌ها و همچنین کارخانه‌های تصفیه آب آشامیدنی ضروری است...محاصره (نوار غزه)، مرگ و میر ناشی از حملات را تشدید خواهد کرد برای اینکه پزشکان مجبور خواهند شد تصمیم بگیرند که چه کسی را درمان کنند و چه کسی را درمان نکنند، و مردم بدون غذا، آب یا دارو می‌مانند».

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، قبل از جنگ اخیر علیه غزه،  روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کامیون تدارکاتی وارد غزه می‌شدند چرا که مردم این منطقه وابسته به کمک‌های بشردوستانه وابسته بودند.

این سازمان امدادی بین‌المللی با ناکافی خواندن کمک‌های بشردوستانه ارسال شده از مصر به غزه افزود: «کسانی که می‌خواهند امنیت را در آن سوی مرز جستجو کنند، باید اجازه داشته باشند که این کار را بدون لطمه به حق بازگشت به غزه انجام دهند. کارکنان بین‌المللی ما که قبل از جنگ در غزه کار می‌کردند، اکنون در جنوب هستند و دیگر قادر به هماهنگی فعالیت‌های بشردوستانه نیستند. آنها همچنین باید اجازه خروج به مصر را داشته باشند».

به گفته این سازمان، «برخی از ۳۰۰ کارمند فلسطینی پزشکان بدون مرز هم به جنوب غزه منتقل شدند تا خود و خانواده‌هایشان را از بمباران نجات دهند. بسیاری دیگر از همکاران فلسطینی ما به کار و ارائه خدمات نجات بخش در بیمارستان‌ها و سراسر نوار غزه ادامه می‌دهند، در حالی که ابتدایی‌ترین حمایت‌ها برای بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی تضمین نشده است».

کریستوس چریستو رئیس سازمان پزشکان بدون مرز گفت: «ما آماده‌ایم ظرفیت کمک رسانی خود را در غزه افزایش دهیم. ما تیم‌هایی را در حالت آماده‌باش دادیم که آماده ارسال تجهیزات پزشکی و ورود به غزه برای حمایت از واکنش‌های فوری پزشکی هستند، به محض اینکه شرایط اجازه دهد اما تا زمانی که بمباران با شدت کنونی ادامه داشته باشد، هر تلاشی برای افزایش کمک‌های پزشکی به ناچار ناکام خواهد ماند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات