بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۶۵

جنایات صهیونیست‌ها در غزه محور گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتایان عمانی و عراقی

در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتایان عمانی و عراقی بر افزایش تحرکات کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه تأکید شد و امیرعبداللهیان حمایت‌های گسترده آمریکا از رژیم صهیونیستی را عامل اساسی تشدید بحران در منطقه خواند.

در ادامه رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر در فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها در غزه، حسین امیرعبداللهیان با همتایان خود در کشورهای عمان و عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.

در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شنبه شب ۱۳ آبان ماه در ادامه رایزنی‌های تلفنی خود با مقامات منطقه با «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان درباره اوضاع جاری در فلسطین به گفت‌وگو پرداخت.

این سومین رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای عمانی در پی تحولات اخیر در فلسطین است. وزرای خارجه ایران و عمان ۱۷ و ۲۹ مهر ماه نیز در این باره تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

توقف فوری کشتار مردم فلسطین به خصوص زنان و کودکان، لغو فوری محاصره نوار غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه شامل سوخت، غذا، دارو  و تجهیزات پزشکی از جمله موارد مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود و وزرای خارجه ایران و عمان بر مخالفت قاطع خود با سیاست کوچ اجباری ساکنان فلسطینی نوار غزه تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی در این گفت‌وگو وضعیت انسانی در غزه را اسفبار خواندند و بر افزایش تحرکات کشورهای اسلامی و هم افزایی بیشتر برای توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، علیه مردم مظلوم غزه تأکید کردند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان از ابتدای تحولات اخیر در فلسطین با تعدادی از همتایان و مقامات تاثیرگذار تلفنی به گفت‌وگو پرداخت و سفری به چهار کشور منطقه شامل عراق، لبنان، سوریه و قطر داشت و بعد از آن هم به جده رفت و در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی شرکت و با برخی همتایان و مقامات حاضر در نشست جده دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت. وی همچنین در این مدت سفری به نیویورک داشت و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد. وزیر خارجه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نهم و دهم آبان در دور جدید سفرهایش به منطقه به قطر و در مقصد دوم این سفر به ترکیه رفت و با مقامات این کشورها در این باره گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دور جدید رایزنی‌های تلفنی‌اش پنج‌شنبه شب با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس تلفنی گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین تحولات غزه قرار گرفت. وی روز جمعه ۱۲ آبان ماه نیز با وزرای خارجه روسیه، قطر، انگلیس و سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد و روز شنبه ۱۳ آبان ماه نیز با وزیر خارجه برزیل درباره اوضاع غزه به رایزنی پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای برزیلی با اشاره به تلاش بین‌المللی دولت برزیل و ارائه پیش نویس قطعنامه توسط این کشور به شورای امنیت سازمان ملل به منظور توقف درگیری‌ها در فلسطین، بر لزوم برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

* رایزنی تلفنی با فؤاد حسین

حسین امیرعبداللهیان شب گذشته همچنین با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره اوضاع جاری در فلسطین و نسل کشی در غزه تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی که دومین تماس تلفنی امیرعبداللهیان با فؤاد حسین در پی این تحولات است، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به تشریح آخرین تحرکات و رایزنی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران پرداخت. امیرعبداللهیان و فؤاد حسین ۱۶ مهر ماه و یک روز بعد از عملیات طوفان الاقصی با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان و همتای عراقی ۲۶ مهر ماه و در حاشیه نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده دیدار و گفت‌وگو کرده بودند و وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای عراقی در جده گفته بود که در صورت عدم توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، منطقه از کنترل خارج خواهد شد.

وی تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار گسترده غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و حمایت‌های تسلیحاتی گسترده آمریکا از رژیم متجاوز صهیونیستی را عامل اساسی تشدید بحران جاری در منطقه خواند و گسترش دامنه جنگ را در مقابل افزایش شدت جنگ از سوی آمریکا علیه غیرنظامیان غزه امری کاملا اجتناب ناپذیر برشمرد. 

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی بر ضرورت اقدام منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین، توقف حملات و جلوگیری از گسترش جنگ تأکید کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات