بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۳۴

رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه ایرلند، واتیکان و مالت درباره وضعیت غزه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها درباره وضعیت غزه و تلاش برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، با وزرای خارجه ایرلند، واتیکان و مالت تلفنی گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها درباره غزه و توقف جنایات صهیونیست‌ها با همتایان خود در کشورهای ایرلند، واتیکان و مالت تلفنی گفت‌‌وگو کرد.

رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه ایرلند، واتیکان و مالت درباره وضعیت غزه

او در این مدت با تعدادی از همتایان در کشورهای مسلمان و اروپایی درباره اوضاع غزه تلفنی گفت‌وگو کرد و در همین راستا نیز سفری به چهار کشور منطقه داشت و به جده نیز رفت تا در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین شرکت کند و در حاشیه آن نیز با برخی همتایان به رایزنی درباره وضعیت غزه پرداخت. وی همچنین سفری به نیویورک داشت تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند و صبح امروز هم برای دومین بار ظرف دو هفته اخیر راهی دوحه شد تا با مقامات قطری دیدار و گفت‌وگو کند و قرار است به ترکیه نیز برود.

امیرعبداللهیان پیش از این و پس از عملیات طوفان الاقصی با وزیر خارجه ایرلند هم تلفنی گفت‌وگو و به همتای خود در واتیکان نیز نامه نوشته بود.

* درخواست مساعدت از ایران برای آزادی شهروند ایرلندی در غزه

حسین امیرعبداللهیان در همین راستا شامگاه دوشنبه هشتم آبان ماه در تماس تلفنی «مایکل مارتین» وزیر امور خارجه ایرلند درباره تحولات جاری منطقه غرب آسیا به ویژه نسل کشی در غزه و استمرار تهاجم رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو کرد.

مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران، به اقدامات کشورش در پشتیبانی از قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع فلسطین و اختصاص کمک بشردوستانه به آسیب دیدگان از جنگ غزه اشاره کرد و افزود: آنچه اکنون نیاز داریم آتش بس فوری، توقف خشونت‌ها، احترام به قوانین بین‌المللی و دسترسی هر چه سریع‌تر مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه است.

وزیر امور خارجه ایرلند همچنین از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد در زمینه آزادسازی یک شهروند ایرلندی در غزه مساعدت کند که امیرعبداللهیان در پاسخ به این درخواست با اشاره به هماهنگی قبلی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که حماس با آزادی اسرای غیرنظامی موافقت کرده و در شرایط مناسب انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایرلند ۲۴ مهر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن ابراز نگرانی از گسترش تنش‌ها در منطقه ابراز امیدواری کرد ایران با ایفای نقش بی بدیل خود در منطقه بتواند برای کاهش دامنه بحران ابتکاری سودمند ارائه کند. (جزئیات بیشتر)

* قدردانی از مواضع مسؤولانه واتیکان

به گزارش فارس، در ادامه رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود درباره جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه صبح دوشنبه هشتم آبان ماه در تماس تلفنی با «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه واتیکان در خصوص تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و ضرورت تسریع اتخاذ یک راه‌حل سیاسی برای موضوع، به بحث و تبادل نظر پرداخت.

 وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو ضمن اشاره به مفاد نامه‌ای که اخیرا خطاب به همتای خود در واتیکان در خصوص وخامت اوضاع انسانی در غزه ارسال کرده بود، از اتخاذ مواضع مسؤولانه وزیر خارجه واتیکان و همچنین پاپ قدردانی و بر ضرورت استمرار آن تأکید کرد.

امیرعبداللهیان چندی پیش در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه واتیکان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نوشت: متاسفانه امروز با نسخه جدیدی از توحش مدرن در سرزمین‌های فلسطین اشغالی مواجهیم. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با بیان اینکه در وضعیت فعلی دو مسیر پیش روی ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: یک مسیر تلاش برای یافتن یک راه‌حل سیاسی است که ما همچنان در این مسیر در حال تلاش و رایزنی هستیم و دیگری تداوم جنگ و احتمال گسترش دامنه آن است. ما معتقدیم بحران فلسطین باید به طور اساسی حل شود و راهکار سیاسی آن برگزاری یک رفراندوم با همکاری سازمان ملل متحد بین همه ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی، یهودی و مسلمان است.

وزیر امور خارجه واتیکان نیز ضمن تأکید بر راه‌حل سیاسی، دیدگاه واتیکان در زمینه توقف درگیری‌ها و رساندن کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه را تشریح کرد.

پل ریچارد گالاگر همچنین بر راه‌حل سیاسی و ممانعت از گسترش جنگ تأکید کرد.

* امیدواری به تصویب قطعنامه پیشنهادی برزیل

وزیر خارجه مالت هم از دیگر وزرای خارجه‌ای بود که دوشنبه شب امیرعبداللهیان با وی تلفنی گفت‌وگو کرد.

«یان بورگ» وزیر امور خارجه مالت در این گفت‌وگوی تلفنی درباره ضرورت تسریع اتخاذ راه‌حل سیاسی به منظور جلوگیری از گسترش جنگ با امیرعبداللهیان به به رایزنی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با بیان اینکه ما مخالف کشتار زنان کودکان و غیرنظامیان در هر جای جهان هستیم، عنوان کرد: متاسفانه هیچ تناسبی بین اقدامات حرکت آزادی بخش حماس و حملات مکرر و جنایات جنگی رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد.

امیرعبداللهیان چارچوب ابتکار برزیل مبنی بر تصویب قطعنامه‌ای برای پیگیری راه‌حل سیاسی به منظور توقف حملات علیه غیرنظامیان و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد این قطعنامه با همراهی اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل در جهت کمک به مردم فلسطین تصویب شود.

یان بورگ وزیر امور خارجه مالت هم با اشاره به عضویت غیردائم کشورش در شورای امنیت سازمان ملل، غیرقابل قبول بودن ادامه درگیری‌ها و گسترش جنگ را مورد تأکید قرار داد و بر ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی تأکید و ابراز امیدواری کرد در ادامه شاهد گسترش جنگ در منطقه نباشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات