صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۱۵

بازگشت جنگ سرد

رویارویی‌های سیاسی و نظامی مسکو و واشنگتن در طول چند هفته گذشته، به فعالیت‌های هسته‌ای دو کشور نیز کشیده و با خروج رسمی روسیه از پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای، به نظر می‌رسد ایالات متحده نیز آزمایش‌های هسته‌ای خود در تأسیسات زیرزمینی‌اش را در نوادا آغاز کرده است.
رقابت‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه جهان را با اضطراب و نگرانی روبه‌رو کرده است. از ابتدای جنگ در اوکراین، روسیه در مقابل اتحادی از کشورهای غربی قرار گرفته که انواع تجهیزات و سلاح‌های نظامی را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند و او را به حمله به خاک روسیه تشویق می‌کنند. مسکو معتقد است، در صورت افزایش حمایت از اوکراین و ارائه سلاح‌های نوین به این کشور، احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در این جنگ افزایش یافته است. ایالات متحده در سوی دیگر میدان، اما در رقابت‌های خود با روسیه، آزمایش‌های هسته‌ای خود را در یکی از تأسیسات زیرزمینی خود در صحرای نوادا آغاز کرده است. دولت بایدن می‌گوید، کشورهایی مانند چین و روسیه در حال تلاش برای افزایش میزان سلاح‌های هسته‌ای خود هستند و به اقدامات خود در این زمینه افزوده‌اند. بر همین اساس، سفیر روسیه در آمریکا هفته گذشته گفته است، مسکو کلیت توانمندی‌های هسته‌ای واشنگتن را ارزیابی می‌کند و به دنبال پتانسیل‌های خثی‌کننده برای همگی آنهاست.
«آنتونوف» در مصاحبه با رسانه «چنل وان» گفت: «ما به مقاصد ایالات متحده آمریکا نگاه نمی‌کنیم، بلکه به توانمندی‌های رزمی نیروهای بازدارنده هسته‌ای آنها نگاه می‌کنیم. ما به دنبال ابزارها و نیروهای خنثی‌کننده خواهیم بود و این طور نیست که تنها به بخشی از پتانسیل هسته‌ای آمریکا اشاره کرده و بگوییم از همین قرار است علیه روسیه استفاده شود. مطمئناً اینگونه نیست. ما به دنبال پتانسیل‌های خثی‌کننده علیه تمامی کلاهک‌ها و حامل‌های آمریکا خواهیم بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات