صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۳۴

نگرانی مشترک تل‌آویو و کی‌یف!

پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ گروه سیاسی

به دنبال سه هفته اختلاف و تنش در مجلس نمایندگان، سرانجام «مایک جانسون» نماینده جمهوری‌خواه از ایالت لوئیزیانا با 220 رأی به ریاست مجلس نمایندگان انتخاب شد. وی جای «کوین مک کارتی» را گرفت. مک کارتی اولین رئیس مجلس در آمریکا بود که با رأی نمایندگان از کار برکنار شد. علت این برکناری این بود که با رایزنی مک کارتی بودجه موقت دولت فدرال به مدت 45 روز در 11 مهر به تصویب رسید. محور این برکناری از سوی طیف تندرو حزب جمهوری‌خواه که تعداد نمایندگان آن 34 نفر است، هدایت می‌شد. این طیف نام خود را انجمن درون حزبی آزادی نام نهاده و در سال 2015 ایجاد شده و به شدت طرفدار ترامپ است و معتقد بودند مک کارتی باید جلوی تصویب بودجه فدرال را می‌گرفت تا بایدن امتیازات لازم را به جمهوری‌خواهان بدهد.
مایک جانسون 51 ساله که از سال 2016 به مجلس راه یافت، جوان‌ترین رئیس مجلس تاریخ آمریکاست. وی اولین مسیحی اونجلیستی است که به ریاست مجلس نمایندگان می‌رسد. وی قبلاً رئیس کمیته مطالعات مجلس نمایندگان بوده است. او در ابتدای فعالیت سیاسی خود نمایندگی کلیساها، کشیشان و گروه‌هایی را که دیدگاه آزادی مذهبی آنها با دولت در تضاد بود، به عهده داشت. وی جزء افرادی بود که از فرمان اجرایی سال 2017 ترامپ مبنی بر ممنوعیت مهاجرت از هفت کشور مسلمان حمایت کرد. همسر وی هم جزء مبلغان مذهبی و مشاوران امور خانواده در مدارس بوده است. جانسون جزء نمایندگانی بود که درخواست تشکیل یک کمیته حقوقی برای ابطال انتخابات سال 2020 را داشتند. انتخاب جانسون سطح تنش را بین دولت بایدن و مجلس نمایندگان به صورت قطعی بالا خواهد برد، آن هم در سالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در آن برگزار می شود، اولین جرقه این تنش ظرف چند روز اخیر زده شد، بایدن درخواست یک بودجه 14 میلیارد دلاری برای کمک به رژیم صهیونیستی کرده است که در عملیات طوفان‌الاقصی ضربات سختی متحمل شده است. در کنار آن می‌گوید باید یک بودجه هم برای کمک به اوکراین تصویب شود؛ ولی مجلس نمایندگان معتقد است، جنگ اوکراین به صورت فرسایشی درآمده است و زلینسکی باید تعهد دهد جنگ را از این حالت خارج کند. در مقابل بایدن تهدید کرده است اگر بودجه کمک به اوکراین تصویب نشود، بودجه مصوب برای کمک به رژیم صهیونیستی را وتو خواهد کرد. مجلس نمایندگان به سرعت کمک 14 میلیارد دلاری را تصویب کرد؛ ولی از تصویب کمک برای اوکراین خودداری کرد، حالا باید دید که بایدن واقعاً تهدید خود را عملیاتی خواهد کرد یا به دلیل آنکه صهیونیست‌ها از موضع خود عقب‌نشینی می‌کنند، دردسر بعدی بایدن نیز در راه است؛ زیرا در 25 آبان ماه دولت از مجلس تقاضای تصویب بودجه موقت دولت فدرال را از طریق افزایش سطح بدهی‌ها خواهد داد و جانسون هم به صورت قطعی با آن مخالفت می‌کند و می‌کوشد دولت فدرال را به تعطیلی بکشاند و موجب ناکارایی دولت بایدن شود. در کنار این مسئله افزایش تورم و افزایش قیمت سوخت که به دنبال عملیات طوفان‌الاقصی و گسترش آن می‌تواند رخ دهد، سبب شده است دموکرات‌ها دچار سردرگمی عجیبی شوند؛ آنها وظیفه خود می‌دانند که از صهیونیست‌ها به هر قیمتی حمایت کنند که این مسئله می‌تواند باعث کاهش محبوبیت بایدن در انتخابات سال 2024 شود. به همین دلایل آمریکا به شدت تلاش می‌کند از گسترش درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند. در عین حال آمریکا این فرصت را برای خود غنیمت می‌داند که سیاست دو دولتی را در سرزمین‌های اشغالی دنبال کند.
یکی از مشکلات بایدن با نتانیاهو اختلاف بر سر سیاست دو دولتی است. بایدن اصرار دارد نتانیاهو با این طرح موافقت کند تا آن را به منزله یک دستاورد خود در سیاست خارجی معرفی کند و از طریق آن حمایت لابی‌های صهیونیستی را در داخل آمریکا برای خود جلب کند و به این ترتیب با امید بیشتری وارد رقابت‌های انتخاباتی 2024 شود.
در نظرسنجی‌های فعلی، ترامپ چند درصد از بایدن جلوتر است و اگر انتخابات همین حالا برگزار شود، ترامپ پیروز انتخابات است. به هر حال به نظر می‌رسد روزهای سخت بایدن در مقابل مجلس نمایندگان همچنان ادامه خواهد داشت..

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات