صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۳۰۷۸

افتتاح سومین ترمینال فرودگاهی بزرگ و مدرن ایران

پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش با قابلیت پذیرش سالانه ۶میلیون مسافر و با زیربنای ۴۹هزار مترمربع به‌عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.‌

پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش با قابلیت پذیرش سالانه 6 میلیون مسافر و با زیربنای 49 هزار مترمربع به‌عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور، با حضور وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی شد.

افتتاح سومین ترمینال فرودگاهی بزرگ و مدرن ایران/ پایانه جدید فرودگاهی کیش چه ویژگی‌هایی دارد؟

این پروژه ملی با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر اساس ضوابط و استانداردهای روز پایانه‌های فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت‌سر گذاشتن فرایندهای آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی سه‌شنبه 23 آبان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گشایش می‌یابد.

این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان، متخصصان، شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانه‌های فرودگاهی کشور وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه 6 میلیون مسافر و نظام یکپارچه "پذیرش مسافر و انتقال بار" است.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش از جمله سیستم انتقال بار مسافر، 10 پل تلسکوپی، تأسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری از جمله شاخص‌های پایانه جدید فرودگاه کیش است.

این پایانه با زیربنای 49 هزار مترمربع در 4 طبقه و در ارتفاع بیش از 31 متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای 48 دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، 10 دستگاه پله برقی، 12 دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت 520 خودرو است.

همچنین پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه‌اندازی "سیستم کنترل عزیمت مسافر" بدون توجه به نرم‌افزار پایه شرکت هواپیمایی به‌صورت عام مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تا 30 درصد هزینه‌ها را در زیرساخت‌های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی کم کند و معمولاً توسط فرودگاه برای یکپارچگی امور چک ارائه می‌شود و کنترهای چک پروازی به‌صورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکت‌ها می‌شود و مدیریت میزهای پذیرش را آسان‌تر می‌کند.

گفتنی است ازآن‌جایی که 51 درصد کاربری‌های جزیره کیش به امر سیاحت اختصاص یافته است و رونق اقتصادی این منطقه وابسته به حضور گردشگر است؛ سازمان منطقه آزاد کیش در دوره دولت سیزدهم توانست ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش را که از سال 1392 آغاز شد و در تابستان 1400 به حدود 74 درصد پیشرفت فیزیکی رسید؛ به پایان برساند.

ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی کیش سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور با 6 درگاه ورودی مسافری است که در این سفر توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. مساحت کل زمین این فرودگاه 25 هکتار، زیربنای ساختمان ترمینال 49 هزار مترمربع، زیربنای موتورخانه یک‌هزار و 865 مترمربع و مساحت محوطه 16 هکتار است.

همچنین بذرپاش در این سفر در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه مسکن سایه‌سار کیش شرکت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات