صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۵۳۷

جهاد خدمت به مردم

مردم غیوری که از سختی‌ها  سخن نمی‌گویند

قرار بر این است که ساعت 16:30 به سمت کردستان و از آنجا به ارومیه حرکت کنیم. آقای ابراهیمی، مدیر فرهنگی و تبلیغات قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی و راننده خودروی ون رأس ساعت در محلی که قرارمان بود، توقف می‌کند. ون خالی است و سردار سیدضیاء‌الدین حزنی، دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه؛ مهدی جمشیدی، مدیر امور اجتماعی و مردم یاری سپاه وحمید برحق، مشاور قرارگاه در اول جاده ساوه منتظر بودند تا ما به آنها برسیم. کسانی که سفر اربعین را تجربه کرده‌اند، می‌دانند سواری ون چندان چنگی به دل نمی‌زند و به شدت هم خسته‌کننده و کسالت‌آور است. همین موضوع سبب می‌شود تا صندلی‌های ردیف آخر را تصاحب کنم. دراز می‌کشم و به کردستان و محرومیت‌های آنان و به همایشی که برای همین موضوع برای شبانان، گله‌داران و دامداران قرار بود برگزار شود، فکر می‌کنم.
ما در شرقی‌ترین نقطه تهران بودیم و آنها تقریباً در غربی‌ترین نقطه تهران. همین فاصله کافی بود تا به طول مسیر و کارها و برنامه‌هایی که باید پوشش می‌دادم، فکر کنم. اینکه چگونه با آنان صحبت کنم تا آنان در دل‌های‌شان را برای من  شرح بدهند. مطمئن بودم برای مردان کُرد بیان مشکلات و سختی‌های زندگی به اندازه کوه‌های و صخره‌های خود کردستان سخت است. شنیده بودم آنها درد می‌کشند، ولی صدای‌شان در نمی‌آید. اما سپاه آمده بود تا صداهای خاموش این عزیزان را بشنود و برای دردهای خاموش آنها مرهم باشد. یاد روایت امام علی(ع) می‌افتم که کریم را اینگونه معرفی می‌کند: «کسی که قبل از سؤال می‌بخشد، کریم است.» قرارگاه محرومیت‌زدایی درد را فهمیده بود و می‌خواست پیش از درخواست آنان به حال و احوال کردستان رسیدگی کند.  در همین فکرها بودم که ماشین توقف کرد و سردار حزنی، مهدی جمشیدی  و حمید برحق سوار ماشین شدند. آنچه در بدو ورود توجه من را به خود جلب کرد، چهره متبسم و جسم سرزنده هر کدام‌شان بود.  سردار حزنی در صندلی‌های جلویی نشسته بود و دائم با تلفن خود مدیریت برنامه‌ها و کارهای اجرایی پیچیده‌ای پیش می برد. دوباره در لاک تفکرات خودم قایم می‌شوم و به این فکر می‌کنم که اگر محرومیت یک درد در پیکره قشر محروم جامعه باشد، مطمئناً برای درمان آن تلاش شبانه‌روزی مسئولان نیاز است. ارتباط نزدیک محروم و مسئول تا جایی است که محرومیت پاک و زدوده شود. بنابراین، اگر از محرومیت‌زدایی حرفی به میان می‌‎آید؛ از این‌روست که درد محرومان التیام پیدا کند. وقتی پای صحبت عشایر غیور کردستان می‌نشینیم، به این نکته به خوبی پی ‌می‌بریم که  سپاه قدم نخست و درست محرومیت‌زدایی را برداشته است. این را از باب تعریف و اغراق نمی‌گویم؛ چرا که قائلم محرومیت‌زدایی اگر 49 درصدش تأمین معاش و آسایش یک ایل یا یک طایفه باشد، 51 درصدش همراهی و هم‌دردی و پای درددل‌ها و انتقادها و پیشنهادهای محرومان نشستن است. محرومان تنها به منابع مالی نیاز ندارند؛ بلکه می‌خواهند زحمات و کارها و شایستگی‌های آنان هم دیده شود. این همان مسئولیتی است که قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه به عهده گرفته است: تأمین نیازهای مادی عشایر و بازتاب فعالیت‌های آنان به دولت و رسانه‌ها. در این صورت است که بار سنگین محرومیت مادی، اجتماعی، فردی، فرهنگی، علمی و حتی سیاسی و نظامی رفع و دفع می‌شود. 

 

شهری که خواب دشمنان را آشفته می‌کند

خیلی وقت است که  شب شده  و نیمه‌های شب است که ماشین ون وارد سنندج می‌شود. شهر آرام  است و سرزنده، مردم از گاری‌چی‌های دور هر میدان و چهارراه چایی و باقالی و لبو می‌خرند. ذهنم پرت می‌شود به سال گذشته و بلبشویی که منافقین می‌خواستند از دل آن آب و نانی به قیمت شهادت شهید حسن یوسفی، شهید رضا آذربار، شهید داوود عبداللهی، شهید تورج اردلان و شهید غلامرضا بامدی به دست آورند. آنها نمی‌دانستند که کردستان جان ایران است و کسی جانش را به دست خون‌آشامان خارجی و داخلی نمی‌دهد. منافقین یادشان رفته بود که همین کردهای غیور یک بار با مسیح کردستان«شهید محمد بروجردی» و در همان روزهای ابتدایی انقلاب بینی دموکرات، کومله، رزگاری و چریک‌های فدایی خلق را در مهاباد، نقده، سنندج، پاوه، کامیاران و... به خاک مالیده بودند. خبر نداشتند که این آتش‌افروزی‌ها پروانه وجود آنان را از پیله بیرون می‌کشد و شرایط را برای خود آنان تلخ‌تر می‌کند و همین‌طور هم شد. آنها نمی‌دانستند که ایران بدون کردستان نیست و کردستان هم بدون ایران نمی‎‌تواند باشد. 
شب را در کردستان پرستاره خوابیدیم و حالا قصد داشتیم که خودمان را به همایشی که قرارگاه جهادسازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با عنوان «تجلیل از شبانان، دامداران و عشایر استان کردستان» تدارک دیده بود، برسانیم. باران نم نم می‌بارید، اما این هوای بارانی باعث نشده بود که کسی از قافله جا بماند. اطراف سالن همایش پر بود از جوانان و میانسالان و پیران متحدالشکلی که با لباس‌های کردی پشت سر هم ایستاده بودند. «اصالت» بیشتر از هرچیزی رخ نشان می‌داد. در سمت راست در ورودی جماعتی خیمه‌ای برپا کرده بودند و در آن نان و آش و دوغ محلی به صورت رایگان توزیع می‌کردند. اهالی کرد مهمان‌نواز بودند و هر غریبه‌ای را که می‌دیدند در گرفتن نان و آش و دوغ بر خود مقدم می‌کردند. با تمام مشکلاتی که داشتند، اما معلوم بود که عزت و احترام‌شان ذره‌ای جابه‌جا نشده بود. 
هر کسی دوست دارد کسی را داشته باشد که به او و مشکلاتش فکر کند. اگر دردی داشت، او هم درد او را حس کند و با او هم درد شود. پای صحبت‌های کردان غیور که نشستم ،حرف‌شان یک چیز بود، سپاه تنها ارگانی است که ما را می‌فهمد و پای حرف‌های ما می‌نشیند. آنها سپاه را چاره درددل‌های خود می‌دیدند و مشکلات و دغدغه‌های‌شان را چه روی کاغذ و چه رو در رو با سپاهیان مطرح می‌کردند. 
میان‌سالی با چهره سوخته و دست‌های پینه بسته، اما مصمم در گوشه‌ای ایستاده بود. او بیشتر از هر کس توجه مرا به خود جلب کرد. نزدیک‌تر شدم، بعد از سلام و احوالپرسی، گفتم: «خبرنگارم!»
سری تکان داد و با لهجه کردی گفت: «سپاه برای ما آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و موبایل آورده است؛ دست‌شان درد نکند. این را هم می‌دانم که همه چیز رو پله پله باید درست کرد. این کارها را سپاه توی دوازده سال انجام داده؛ مطمئنم چند سال دیگر به برکت سپاه اوضاع‌مان بهتر از این روزها خواهد شد. الان اگر بگوییم هیچی نداریم دروغ گفته‌ایم. از صد درصد امکانات بالای پنجاه درصدش را داریم. حتی خانه من چند سال پیش فرو ریخت، این سپاه بود که خانه را دوباره از نو ساخت. هر اتفاقی بیافتد اما خیال‌مان راحت است که می‌آیند.»
اسمش را پرسیدم، گفت: «محمد عبدالله‌زاده‌ام.» عبدالله‌زاده دو انگشت اشاره‌اش را کنار هم گذاشت و گفت: «آدم‌ها باید اینطور یکسان باشند نه مثل انگشت‌های یک دست که هر کدام بالا و پایین است. تفاوت و تبعیض قائل شدن مسلمانی نیست. ما از اینکه سپاه به فکر و یاد ماست خیلی متشکریم. شاید  بعضی دولت‌ها به فکر ما باشند، اما سپاهی‌ها همیشه به فکر ما بودند، برای این است که الان اینجایند. »
حرف‌های‌مان که گرم‌تر شد، حبیب‌الله هم که کمی آن طرف داشت سیگار دود می‌کرد، خودش را به ما نزدیک کرد و دست روی شانه‌ام گذاشت و گفت: «من راستش را می‌گویم، از کسی هم واهمه ندارم، دغدغه تمامی روستاییان وعشایر کردستان را که نگاه کنی، وام می‌خواهند تا مشکلات کار و امرار معاش‌شان را برطرف کنند؛ اینها پول نقد نمی‌خواهند. غیرت کردها اجازه نمی‌دهد که پول از کسی بگیرند و برنگردانند.»
هنوز حرف‌های حبیب‌الله تمام نشده بود که مرد میان‌سالی که کلاه محلی بر سر داشت و چهره آفتاب سوخته‌اش گواه زحمت‌ها و تلاش‌هایش برای کسب روزی حلال بود، جلو آمد  و پیش از آنکه که حرف دلش را بزند، پرسید: «حرف‌های مرا هم انتقال می‌دهی!» گفتم: «بفرمایید.»
گفت: «من اقبال دسترنجم. بسیجی‌ام. خیلی سال هم هست که بسیجی‌ام. الحمدلله تا الان از کسی چیزی نخواسته‌ام. روی پای خود بوده‌ام، اما چند سالی است که زانوی من مشکل پیدا کرده و توان کارکردن ندارم و امرار معاشم سر این موضوع مختل شده است. متأسفانه در بسیج کسی بیمه نیست. اگر بیمه بودم، هزینه درمانی‌ام کم می‌شد و می‌توانستم زانویم را عمل کنم. اگر وامی به اندازه هزینه عمل برایم جور بشود، دیگر خواسته‌ای از کسی ندارم.» 
از غیرت‌شان خوشم آمد. از اینکه با وجود مشکلات زندگی هنوز بلدند از کسانی که برای آنان قدم برمی‌دارند، تشکر کنند و از اینکه تأکید دارند وام باشد نه پول! این چیزی جز قناعت و عزتمندی و بلندنظری آنان نیست.
وارد سالن می‌شویم، مراسم آغاز و صدای سرود جمهوری اسلامی ایران بر همه سالن طنین‌انداز می‌شود. همه ایستاده‌اند و سرود ملی را زمزمه می‌کنند. برخی  هم دست بر سینه گذاشته‌اند. 

 

عشایر سربازان واقعی انقلاب اسلامی

مجری برنامه سردار امان‌الله گشتاسبی، فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان را دعوت به سخنرانی می‌کند. او اشاره‌ای به عملکرد هوشیارانه مردم کردستان در بلوای سال گذشته می‌کند و در این زمینه عشایر کردستان را مردمان غیور و قهرمان معرفی می‌کند و می‌گوید: «هر وقت نیاز به حضور بوده، مردم کردستان به خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند. عشایر از همان اوایل انقلاب در بحث امنیت و حمایت از نظام نقش اول را داشته و در تأمین امنیت غذایی نیز بسیار خوب عمل کردند.»
وی با بیان اینکه مردم همراهی خود را در سال گذشته با هوشیاری و بیداری خود در برابر در عناصر ضدانقلاب ثابت کردند، ادامه می‌دهد: «مردم با حضور خود در همه صحنه‌ها به خوبی نقش‌آفرینی کردند و آخرین حضور باشکوه نیز در سفر رئیس‌جمهور به استان رقم خورد.»


عشایر مرزداران دلاور ایران

در ادامه سردار سیدضیاءالدین حزنی با صلوات حضار سخنرانی‌اش را  آغاز می‌کند و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عشایر غیور و می‌گوید: «طبق فرمایشات امام انقلاب، عشایر ایران یکی از پشتوانه‌های بزرگ کشور بوده و هستند و جزء بازوان قدرتمند ایران اسلامی و نگهدارنده امنیت و آرامش در کشور هستند.»
وی اظهار کرد: «امام خامنه‌ای فرمودند که عشایر در هر نقطه‌ای که هستند، پاسدار ملیت و دین و طرفدار روحانیون و محافظ سنت‌های بومی کشور هستند.»
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه کشور افزود: «عشایر به لحاظ شهامت و فداکاری، سربازان فداکار انقلاب و مرزداران غیوری هستند و از قدیم‌الایام تاکنون تولیدکننده و مایه برکت کشور بوده و هستند.»
سردار حزنی با بیان اینکه جمعیت عشایر در ۲۹ استان کشور پراکنده است، ادامه داد: «استان فارس، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین جمعیت عشایری و قزوین و قم دارای کمترین جمعیت عشایری هستند.»
وی با اشاره به اینکه جلسه تجلیل از شبانان و عشایر در بسیاری از استان‌های کشور برگزار شده است، یادآور شد: «هدف از برگزاری این جلسه رسیدگی به مسائل و مشکلات این قشر زحمت‌کش است.»
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه کشور همچنین یکی از مهم‌ترین هدف سپاه از برگزاری این جلسه را تجلیل و تکریم از همه شبانان و گله‌داران بیان کرد و گفت: «برگزاری این جلسات در همه استان‌ها منشأ خیر و برکت بوده است.»
سردار حزنی گفت: «هدف اصلی از این جلسه کمک به ایجاد امنیت پایدار در استان و همه استان‌هاست و معتقدیم که عشایر سربازان اقتصاد مقاومتی کشور هستند.»
وی اظهار کرد: «یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش مطرح کردن و تقویت امنیت غذایی توسط شبانان و گله‌داران و ایجاد ارتباط شبانان و گله‌داران با مسئولان و ادارات استان است.»
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه کشور افزود: «این همایش بارقه امید و شکوفایی و نشاط در مناطق عشایری استان با هدف ایجاد اشتغال عشایری و رشد اقتصادی و بهبود معیشت و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها و حاشیه شهرهاست.»
سردار حزنی در ادامه به آمار دام سبک و سنگین دام در کل کشور اشاره کرد و ادامه داد: «بیشترین میزان دام سبک در استان خراسان رضوی و کمترین دام سبک در استان قم وجود دارد و کردستان نوزدهمین استان در بحث نگهداری از دام سبک کشور است.»
وی استان کردستان را شانزدهمین استان در بحث دام سنگین عنوان کرد و یادآور شد: «بیشترین میزان دام سبک در استان مازندران و کمترین آن در هرمزگان است.»
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه کشور بیان کرد: «عشایر و شبانان بخش مهمی از گوشت و لبنیات کشور را تولید می‌کنند و تنها قشری هستند که بدون هیچ‌ جلسه‌ای وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.»
سردار حزنی افزود: «عشایر کشور با در دست داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ٤ درصد دام سنگین، ۲٥ درصد از گوشت قرمز کشور را تأمین می‌کنند.»
وی با بیان اینکه عشایر با تولید ۳٥ درصد صنایع دستی، نقش مهمی در تولید صنایع دستی کشور دارند، اظهار کرد: «کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته علاوه بر ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها سبب کاهش زندگی عشایری در کشور شده است.»

 

سپاه محدودیتی در اجرای پروژه‌ها ندارد

پس از سخنرانی سردار حزنی، مستندی درباره طبیعت استان کردستان و عشایر آن پخش می‌شود. در این بین خبرنگاران و تصویربرداران خبرگزاری‌های برای دریافت اطلاعات و ارائه سؤالات دور سردار حزنی جمع می‌شوند. او در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وظایف سپاه درباره محرومان پرسیده بود، گفت: «اقدامات محرومیت‌زدایی، مردم‌داری، مردم‌یاری و مردم‌دوستی جزء مأموریت‌های سپاه در سراسر کشور است و این خدمات را در مناطق مرزی به ویژه صعب‌العبور و کم‌برخوردار به‌جد دنبال می‌کنیم.»
وی در پاسخ به این پرسش که شیوه اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه به چه شکل است؟ گفت: «سپاه محدودیتی در اجرای پروژه‌ها ندارد، هر جای کشور، مشکلی برای مردم احساس و به سپاه و قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی منعکس شود، سپاه خود را ملزم به انجام آن می‌داند.»
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه در پاسخ به سؤال دیگر که سپاه امسال چند طرح محرومیت‌زدایی در کشور اجرا می‌کند؟ تصریح کرد: «آمار و تعداد پروژه‌های صورت گرفته سپاه در بخش محرومیت‌زدایی در کشور بسیار بالاست، اما بنای آمار دادن نداریم؛ چراکه شاید برخی از مسئولان طور دیگری بهره‌برداری کنند. ما سازمانی هستیم که خودمان به صورت میدانی سراغِ حل مشکلات مردم و کمبود‌ها می‌رویم.»
وی افزود: «آمار را وقتی باید اعلام کرد که مردم سراسر کشور چه کُرد، چه بلوچ و چه فارس از ما رضایت داشته باشند، وقتی مردم اقدامات را مشاهده کنند و راضی شوند، خود آمارها نیز حرف می‌زنند.»
سردار حزنی با بیان اینکه سپاه، اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی را تا ریشه‌کنی محرومیت در سراسر کشور مُجدانه دنبال می‌کند، عنوان کرد: «سپاه در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی با مردم هماهنگ است؛ به گونه‌ای که در هر جایی کمبودی داشته باشند، سمعاً و طاعتاً دغدغه‌های مردم در روستاها از جمله ساخت پل، مدرسه و... را میدانی دنبال می‌کنیم.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود از پیگیری مشکلات و دغدغه‌های دامداران و عشایران سراسر کشور از سوی سپاه خبر داد و بیان کرد: «این قشر زحمت‌کش پاسداران دین، سربازان و مدافعانی دلسوز و ارزشمند برای نظام هستند که در حوزه تأمین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارند.»
دبیر قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی با بیان اینکه عشایر سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: «عشایر جزء وفادارترین، صادق‌ترین و نجیب‌ترین افراد هستند که در حوزه تولید گوشت قرمز، پروتئین دامی، لبنیات و صنایع‌دستی کشور به صورت شبانه‌روزی تلاش و کوشش می‌کنند، لذا بر خود واجب می‌دانیم که زحمات این عزیزان را ارج نهیم.»
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب که مسئولان موظف به رسیدگی به امور عشایر هستند، خاطر نشان کرد: «عشایر در سراسر کشور به جز شهر تهران پراکنده هستند.» وی افزود: «باید مشکلات این قشر عزیز پیگیری و برطرف شده و ارتباط بین مسئولان با این عزیزان تقویت شود.»
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه توجه به اقشار مختلف جامعه به ویژه عشایر را از افتخارات سپاه ذکر کرد و معتقد بود: «اگر مشکلات و دغدغه‌ این عزیزان از لحاظ زمینه‌های ایجاد اشتغال، تجهیزات، تسهیلات فراهم شود یقیناً از کاهش جمعیت آنان و مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها جلوگیری خواهد شد.»
سردار حزنی تأکید کرد: «مسئولانی که پشت میزهای جمهوری اسلامی نشسته‌اند، وظایف‌شان را در قبال مردم به ویژه دامداران و عشایر به درستی انجام دهند تا جمعیت آنان حفظ شود و کاهش نیابد.»

 

عشایر ذخایر انقلاب اسلامی
مستند تمام شده است و مجری برنامه از پشت تریبون «سردار مجید حسن‌زاده» جانشین قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه را دعوت می‌کند تا سخنرانی کند.
 او با اشاره به اینکه عشایر برکت و ذخایر این انقلاب هستند، گفت: «مردم استان کردستان خدمت‌گزاری به کشور را در همه برهه‌ها از خودشان نشان داده‌اند.»
وی اظهار کرد: «امنیت پایدار در این منطقه مثال‌زدنی است؛ چرا که این استان در همه جنبه‌های عمرانی و غیر عمرانی پیشرفت کرده است.
جانشین قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه ادامه داد: «امروز در سطح کشور و در حوزه رفع محرومیت‌زدایی کارهای بسیاری انجام شده است که استان کردستان از این امر مستثنی نبوده و این ثمره شیرین خدمت‌گزاری است.»
«ماموستا فایق رستمی» امام جمعه استان کردستان و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری وارد سالن می‌شود و با سلام و احترامی که برای تمامی میهمان می‌گذارد، همه به احترام او از جا برمی‌خیزند. 

 

دفاع مقدس سند وفاداری کردستان

سخنرانی سردار حسن‌زاده به پایان رسیده است که مجری ماموستا فایق رستمی را به پشت تریبون فرا می‌خواند. او عشایر را مؤسسان حوزه‌های علمیه معرفی می‌کند و می‌گوید: «عشایر از لحاظ دینی و اسلامی در روستاها و در کنار مساجد حجره‌ها را برای طلاب و علما ایجاد کردند و ما مدیون این قشر هستیم.» وی با بیان اینکه شبانان نگین کشور هستند، افزود: «پیامبر اکرم خطاب به امام علی(ع) در راستای خدمت‌گزاری فرموده‌اند آگاه باش خدمت شما برای مسلمین افضل‌تر از کرامت شما به آنهاست.» ماموستا رستمی بیان کرد: «۲۰۰ آیه از قرآن کریم به خدمات مردم، وظایف اجتماعی و کسب‌وکارها اشاره دارد و این مهم، اهمیت مسئولیت اجتماعی را می‌رساند.»
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: «دین اسلام دین تلاش، کار و فداکاری است و اجرای عدالت از محبوب‌ترین مؤلفه‌های دین است که باید به آن توجه شود.»نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: «وفاداری عشایر کردستان به انقلاب اسلامی ایران بسیار است و بدون دسترنج آنها نیز نمی‌توان زندگی کرد. بنابراین باید خواسته‌های عشایر از جمله آسفالت راه‌های روستایی به نتیجه برسد.»ماموستا رستمی اضافه کرد: «کردستان از نخبگان، معادن، صنایع دستی، اماکن گردشگری و منابع عرفان و معنویت غنی است و نیاز است که از این ظرفیت‌های استان بهترین استفاده شود.»وی تصریح کرد: «عشایر ولی نعمت ما هستند و باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند و خدمات به سمت روستا و عشایر کشیده شود.»

 

عشایر کردستان تأمین‌کننده 20 درصد دام

اواخر برنامه معلوم بود که خستگی یک‌جانشینی داشت این عناصر پر تلاش  را خسته می‌کرد. در همین حیص بیص جوان فعال و پرجوشی به نمایندگی از تمامی میهمانان پشت میکروفون قرار گرفت تا انتقادات و مشکلات اهالی روستایی و عشایری استان کردستان را به گوش مسئولان برساند. او از مسئولان خواست که به صورت جدی به مسئله بهداشت و درمان و محیط زیست مردم عشایر کردستان رسیدگی کنند. اینکه روزبه روز دایره مراتع کردستان را تنگ‌تر می‌کنند، موجب می‌شود مردم از قالب زندگی عشایری خارج و به شهرها وارد شوند. عشایر کردستان 20 درصد دام شهر را تأمین می‌کنند که این رقم کمی نیست. یکی از ویژ‌گی‌های ممتاز عشایر این است که در هر جایی که هستند بیشتر از اینکه مصرف‌کننده باشند، تولید‌کننده هستند. این نیروها باید حمایت جدی‌تری بشوند تا تولید بیشتر و ماندگاری بیشتری در روستاها داشته باشند؛ چرا که در طول تاریخ این عزیزان بوده‌اند که دام و گوشت و فرآورده‌های لبنی شهرها را تأمین کرده‌اند.


محرومیت‌زدایی و حمایت از تولید ملی

مراسم به پایان رسیده بود، ولی کار قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه به پایان نرسیده بود. قرار بود پس از این همایش، مراسم اهدای جهیزیه سپاه به 522 نوعروس کردستانی با حضور مسئولان کشوری و استانی در سپاه بیت‌المقدس کردستان برگزار شود.
سخنران اول این مراسم با سردار سیدضیاءالدین حزنی بود. او از اهدای 3800 جهیزیه از سوی سپاه ویژه توزیع در کردستان خبر داد و اظهار داشت: «همه کالاها در کارخانجات ایرانی تولید شده و این خدمات در سراسر کشور ارائه می‌شود.» وی گفت: «هر کارخانه‌ای که جهیزیه‌های نوعروسان را تهیه کند، تعطیلی در کار نخواهند داشت و به صورت دو و سه شیفت در حال تأمین این‌ جهیزیه‌ها هستند.»
 سردار حزنی خطاب به مدیران کمیته‌امداد و بهزیستی تصریح کرد: «باید از این به بعد به دلِ روستاها رفته و افرادهای نیازمند واقعی و سرپرست خانوار که به جهیزیه نیاز دارند، در قالب این برنامه سپاه ساماندهی و خدمت‌رسانی شوند.» وی افزود: «باید افراد بدسرپرست، معلول و تحت پوشش کمیته امداد و واجدالشرایط در روستاهای دورافتاده کردستان شناسایی شوند و به آنان جهیزیه اهدا کنیم.»
 
سپاه همواره دغدغه‌مند و دلسوز مردم

در ادامه «رضا طوسی» مدیرکل کمیته امداد استان کردستان در این مراسم ضمن قدردانی از توجهات سپاه به قشر مستضعف جامعه اظهار داشت: «سپاه همواره دغدغه‌مند و دلسوز مردم است.» وی گفت: «سال گذشته سپاه بیش از 500 مسکن برای محرومان در استان ساخته و تحویل مددجویان داده و اکنون آنها در خانه‌های خود زندگی می‌کنند.» مدیرکل کمیته امداد استان کردستان توزیع هزار بسته معیشتی و احداث فضاهای آموزشی را از دیگر اقدامات سپاه کردستان ذکر کرد و افزود: «در حال حاضر نیز ساخت 1200 مسکن مددجویی با همراهی کمیته امداد در حال انجام است.»
در پایان ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج نیز در این مراسم توزیع جهیزیه را اقدامی ارزشمند و خیرخواهانه دانست و اظهار داشت: «حمایت از نیازمندان و افراد کم‌برخوردار جامعه در شرایط دشوار زندگی به مثابه جهاد در راه خداست.» وی هدایای اهدایی از طرف رهبر معظم انقلاب به زوجین را شروعی پربرکت برای زندگی جوانان کردستانی دانست و تصریح کرد: «انصافاً اقدامات سپاه در حوزه‌های مختلف در کردستان چه تلاش برای تأمین امنیت پایدار و چه عمرانی، محرومیت‌زدایی و مردم‌داری ستودنی است و جای قدردانی دارد.» ماموستا رستمی ابراز داشت: «خدمات سپاه باعث رضایت‌مندی و خوشحالی مردم در استان شده و امیدواریم این رویکرد امیدبخش همواره تداوم داشته باشد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات