بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۷۰۹

موافقت رسمی عربستان و ارمنستان برای برقراری روابط دیپلماتیک

جمهوری ارمنستان و عربستان سعودی پروتکل برقراری روابط دیپلماتیک امضا کردند.

بنابه گزارش رادیو عمومی ارمنستان، کارن گریگوریان و سلطان العنقری، سفیران دو کشور در امارات، روز گذشته (شنبه ۲۵ نوامبر/۴ آذر) در ابوظبی، این پروتکل را امضا کرده‌اند.
در این سند به تقویت روابط دوجانبه و گسترش دامنه همکاری‌ها، حمایت از امنیت و صلح بین‌المللی، و نیز تمایل ریاض و ایروان برای تحکیم پیوندهای همکاری مثمر ثمر دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فناوری، توسعه، تجارت و فرهنگ اشاره شده است.
ارمنستان و عربستان پیش از این هیچ روابط دیپلماتیک رسمی نداشته‌اند که مانع اصلی آن نیز، مناقشه قره‌باغ بوده است؛ عربستان همواره از موضع باکو حمایت کرده است.
بااین حال، از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، و تشدید تقابل سعودی-ترکیه (عمدتاً درپی قتل خاشقجی)، رویکرد «مقابله با نفوذ ترکیه» زمینه‌ای مشترک برای همگرایی بیشتر ریاض-ایروان فراهم آورد.
از سپتامبر ۲۰۱۸، پادشاه و ولیعهد سعودی، علیرغم فقدان روابط دیپلماتیک، روز استقلال ارمنستان را شادباش گفتند.
سال ۲۰۲۰ در جریان درگیری قره‌باغ، شبکه العربیه در برنامه‌ای اختصاصی، سخنرانی آرمن سارگسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان را پخش کرد.
سارگسیان اکتبر ۲۰۲۱ برای نخستین‌بار از عربستان دیدار کرد، و در کنفرانس «آینده سرمایه‌گذاری» در کنار محمد بن سلمان نشست.
بااین‌حال، ریاض به‌جای کمک مستقیم به ارمنستان، طرفین درگیری را به حل مشکل تشویق کرد؛ که این موضع، تا حدی به دلیل ضدیت جمهوری آذربایجان با ایران بود و عربستان باکو را متحدی بالقوه می‌دانست.

برچسب ها: عربستان ، ارمنستان ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات