صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۵۳
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مدبر: آمریکا نقشه خطرناکی برای ارمنستان کشیده است

آمریکا برای ارمنستان نقشه عجولانه‌ای کشیده، ضمن اینکه مسئولان سیاست خارجی ایران نیز باید به موضوع نزدیکی ارمنستان به ناتو و آمریکا بیشتر دقت کنند چرا که همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند مساله قره‌باغ خط قرمز ماست.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با روح‌اله مدبر

به گزارش بصیرت، تاکید رئیس جمهور ارمنستان برای خروج از پیمان امنیت جمعی موضوع بسیار مهمی است چرا که حضور غربی‌ها در منطقه قفقاز به دلیل اهمیت دالان زنگزور برای جمهوری اسلامی ایران موضوع بسیار مهمی است که وزارت خارجه باید توجه ویژه‌ای به این تحرکات داشته باشد. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت این موضوع را تحلیل کرده است.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع چرایی خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی گفت: به نظر می‌رسد این روز‌ها رئیس جمهور ارمنستان در حال پیاده کردن یک پروژه آمریکایی در این کشور است که به تبع آن اثرات مختلفی روی منطقه به جا می‌گذارد.

وی در این باره افزود: آنچه در این باره حائز اهمیت است بی توجهی آقای پاشینیان نسبت به عواقب اجرای این پروژه است، ضمن اینکه روسیه نیز فعلا در برابر اقدامات ارمنستان سعه صدر به خرج داده چرا که روسیه در شرایط خاصی قرار دارد.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه و امور بین الملل گفت: در بحث پیمان امنیت جمعی، رئیس جمهور ارمنستان اعتقاد دارد که روس‌ها در درگیری بین آذربایجان و ارمنستان به این کشور کمک نکردند به این خاطر مایل به خروج از این پیمان است، در حالی که درگیری یاد شده در خاک ارمنستان نبود بلکه در مناطقی بود که ارمنستان آن‌ها را اشغال کرده بود که مغایر با تفاهم پیمان امنیت جمعی بود.

وی در این باره افزود: در مقابل پاشینیان بدون هماهنگی با مسکو توافقی را با اتحادیه اروپا و آذربایجان انجام داد و مناطقی را که گرفته بود طبق توافق محرمانه به آذربایجان داد. روسیه هم مثل بحث قره باغ اعلام کرد که ما در این موضوع دخالت نمی‌کنیم و نظری نداریم چرا که خود پاشینیان این کار را انجام داده است.

وی در این باره بیان داشت: با دقت در این موضوع که سفارت آمریکا در ایروان بزرگترین سفارتخانه آمریکا در کل منطقه آسیای مرکزی و کشور‌های همسایه به شمار می‌رود متوجه فعالیت شدید آمریکا در ارمنستان می‌شویم بنحوی که شاهد فعالیت گردان‌های ویژه‌ای از کماندو‌های آمریکا در ارمنستان هستیم که مسئول آموزش دادن به نیرو‌های ارمنی هستند، پس بین ارمنستان و آمریکا ارتباط تنگاتنگی کلید خورده، ضمن اینکه ارمنستان همواره از روش مظلوم نمایی استفاده می‌کند یعنی فضا را به گونه‌ای نشان می‌دهد که گویی تحت فشار است و این فشار از طرف روس‌ها ایجاد شده، اما در باطن ارمنستان ارتباط تنگاتنگی با فرانسه، بریتانیا و آمریکا دارد. فرانسه حوزه نفوذ خود را در ارمنستان افزایش شده، لذا غربی‌ها ارمنستان را تحت فشار قرار داده اند تا از پیمان امنیت جمعی خارج شود چرا که این پیمان برای روسیه بسیار حائز اهمیت است.

روح اله مدبر معتقد است: این پیمان بدان جهت برای روسیه حائز اهمیت است چرا که در منطقه در آسیای مرکزی تفاهماتی ذیل این پیمان دارند که مانع از حضور نظامی غرب و ناتو در این کشور‌ها می‌شود، اما رئیس جمهور ارمنستان با این بهانه به دنبال خروج از پیمان امنیت جمعی است در حالی که آنچه بهانه کرده مثل اینکه چرا بلاروس با آذربایجان در بحث تسلیحاتی توافق کرده؛ تماما یک بازی تبلیغاتی است با این هدف که ارمنستان دو بهانه دارد اول اینکه گمان می‌کند هرچه مسکو را تحریک کند مسکو یک واکنش عملیاتی در ایروان و ارمنستان نشان می‌دهد تا بدین وسیله بهانه‌ای به دست غرب بدهد و غربی‌ها را وارد آسیای مرکزی کند با این توجیه که روسیه نسبت به کشور‌های آسیای مرکزی نگاه خصمانه‌ای دارد و می‌خواهد علیه آن‌ها اقدامی انجام دهد؛ در حالی که هر چه قدر دامنه تنش بالا می‌رود شاهد خنثی عمل کردن روسیه هستیم گویی ارمنستانی وجود ندارد؛ یعنی روسیه سیاست جالبی در پیش گرفته است. تمام تحلیلگران حتی داخلی و خارجی معتقد بودند که این اقدامات باعث می‌شود روسیه عملیاتی بر علیه پاشینیان و سرنگونی وی برای ورود به ارمنستان انجام دهد در حالی که دیدیم استراتژی روس‌ها قابل خواندن نیست.

وی در این باره توضیح داد: امروز هر چقدر تنش بالا می‌رود روس‌ها کاملا بی توجه به آنچه ارمنستان دنبال می‌کند عمل می‌کند به این دلیل که ارمنستان با اجرای خروج از پیمان امنیت جمعی گام به گام به دنبال تحقق خواسته‌های خود است مثل اینکه تا کنون حق عضویت در این سازمان و پیمان را پرداخت نکرده، در مانور‌ها شرکت نمی‌کند و از طرح حذف پرچم این پیمان نیز خارج شده است.

روح اله مدبر تصریح نمود: از سوی دیگر پاشینیان به عنوان تهدید با یک ادبیات خاصی به نماینده‌ها گفت من را از چه می‌ترسانید؟ من می‌خواهم از پیمان امنیتی خارج شوم، در حالی که وی به خوبی می‌داند خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی باعث جدی شدن تهدیدات علیه ایروان می‌شود چرا که هیچکس از ایروان دفاع نمی‌کند. تمام سامانه‌های دفاعی لجستیکی، حفظ امنیت هوایی، پدافند هوایی، خطوط هوایی و هلیکوپتری ارمنستان از این پیمان و همکاری با روسیه خارج می‌شود، پرواضح است غرب نمی‌تواند این‌ها را پر کند و از سوی دیگر اقتصاد ارمنستان وابسته به روسیه است، چرا که ارمنستان کشور کوچیکی است که با سوبسید‌های روسیه روی پاست مثل اینکه روسیه به دلیل تحریم‌ها از ارمنستان خودرو وارد کرد و همین موضوع منجر به رشد اقتصادی ارمنستان شد واقتصاد ارمنستان را تکان داد.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: ارمنستان با چنین وضعیتی هر چه قدر بیشتر برای روسیه شاخ و شانه بکشد به ضرر خود کار می‌کند. موج اعتراضات در این کشور نشان دهنده تزلزل دولت پاشینیان است، هر چند برخی تحلیلگران، تحلیل‌های غلطی ارائه می‌دهند مبنی بر اینکه دست روسیه از ارمنستان کوتاه می‌شود و منافع روسیه در ارمنستان به خطر می‌افتد، اما به واقع اینگونه نیست چرا که روسیه برنامه خود ارمنستان را دارد و با آرامش و فارغ از هر نوع هیجان، چون اولویت روسیه چیز دیگری است فعلا مسیر مورد نظر خود را دنبال می‌کند در حالی که آمریکا برای ارمنستان نقشه عجولانه‌ای کشیده، ضمن اینکه مسولان سیاست خارجی ایران نیز باید به موضوع نزدیکی ارمنستان به ناتو و آمریکا بیشتر دقت کنند چرا که همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند مساله قره باغ خط قرمز ماست لذا باید مراقب توافقات مخفیانه این کشور با ناتو و آمریکا باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات