بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۱۱

احضار کاردار روسیه در تهران به وزارت خارجه و تسلیم یادداشت اعتراضی

در پی تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی اساس مندرج در بیانیه نشست مراکش درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، کاردار این کشور در تهران امروز به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم شد.

در پی برگزاری نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش و صدور بیانیه این نشست که در بخش‌هایی از آن ادعاها درباره جزایر سه گانه ایرانی مطرح شده، کاردار روسیه در تهران در غیاب سفیر این کشور عصر امروز (شنبه) دوم دی ماه ۱۴۰۲ توسط دستیار مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه احضار شد.

در احضار کاردار روسیه در تهران مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون  روسیه در خصوص تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی اساس مندرج در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، ابلاغ و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم شد.

در این دیدار دستیار مدیرکل خلیج فارس با یادآوری ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات کشورها، بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران تصریح و تأکید کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیر قابل پذیرش می‌داند.

کاردار روسیه در این دیدار تأکید کرد که مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به  مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

روز گذشته نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی همتای روس خود جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء لاینفک خاک ایران خواند و تصریح کرد: در احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز پنجشنبه ۳۰ آذر ماه ضمن رد و محکوم کردن بخشی از بیانیه مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه، جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء جدایی ناپذیر سرزمین ایران خواند و به همسایگان شمالی و جنوبی توصیه کرد که به جای تکرار ادعاهای مردود، در راستای تقویت مناسبات گام بردارند.

تیر ماه سالجاری نیز نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در مسکو برگزار شد. در بیانیه مشترک این نشست باز هم درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطالبی عنوان شد که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. این موضوع به احضار سفیر روسیه در ایران به وزارت امور خارجه نیز منجر شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات