صبح صادق >>  بازار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۴۳
کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با صبح صادق

مشکل تخصیص ارز نیست عدم نظارت است

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: «مطمئن هستم به محض اینکه رئیس کل بانک مرکزی و دولت محترم پول اضافه‌ای داشته باشند که بدانند به اقتصاد ضربه نمی‌خورد و می‌شود با تخصیص آن خودرو وارد کرد، لحظه‌ای برای واردات خودرو درنگ نمی‌کنند و واردات خودرو انجام خواهد شد، ضمن اینکه در حال حاضر هم برای واردات خودرو تلاش می‌کنند.»
«امیر حسن کاکایی» کارشناس بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌‌وگو با صبح صادق درباره موضوع وجود و تخصیص ارز برای واردات خودرو با توجه به ایجاد این شائبه که چرا ارز برای واردات چای موجود است، اما در برابر تخصیص ارز به واردات خودرو مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: «در این موضوع شکی نیست که همه مسئولان باید در برابر هر نوع فساد اقتصادی بایستند و با فساد به بهترین شکل ممکن مقابله کنند؛ اما اینکه یک زمانی ارزی برای واردات چای تخصیص داده شده، به این معنا نیست که مسئولان خواستار یا خواهان ایجاد فساد بوده‌اند؛ زیرا ارزی که برای چای اختصاص داده شده به دلیل اینکه مصرف همگانی دارد، در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، نمی‌توان گفت تخصیص ارز برای واردات چای به خودی خود بد و مفسده‌آمیز است.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «مسئله این است که به دلیل نبود نظارت درست وارد‌کننده به جای استفاده درست از ارز تخصیص داده شده فساد اقتصادی و ارزی را در پیش گرفته و از این موضوع سوءاستفاده کرده‌ است. اینجا دستگاه‌های نظارتی باید زیر سؤال بروند؛ چرا که در موقع و موعد مناسب با فساد صورت گرفته به بهترین شکل ممکن مقابله نکرده‌اند، پس این موضوع به خودی خود به خوب بودن تخصیص ارز برای واردات چای ربطی نداشته است.»
کاکایی یادآور شد: «اینکه برخی از این ارز به جای اینکه چای خارجی وارد کشور کنند، سوء‌استفاده کرده‌اند یا بخش قابل توجهی از ارز را با قیمت آزاد در بازار به فروش رسانده‌اند، به نحوه تخصیص ارز ربطی ندارد. پس فساد را نباید علیه این ماجرا علم کرد، بلکه می‌توانیم موضوع را اینگونه مطرح کنیم که آیا به جای تخصیص ارز به چای نباید این ارز را به خودرو بدهیم؟»
کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو تصریح کرد: «هم چای و هم خودرو و هم سایر کالاهای اساسی مردم که جزئی از معیشت روزانه مردم به شمار می‌رود، مهم هستند و دولت و بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز آنها را تأمین کنند؛ چرا که همه مردم از آن استفاده می‌کنند، ضمن اینکه برای واردات خودرو نیز ارز تخصیص داده شده، اما این کار به درستی صورت نگرفته است.»
وی در ادامه بحث یادآور شد: «اینکه در جایی اختلاسی صورت گرفته، دلیل بر این نمی‌شود که این موضوع را بر سر مسئولان چماق کنیم که پس ارز داشتیم! بلکه باید اینگونه مطالبه‌گری کنیم که ارز باید در جای درست مصرف شود. حالا شما یک زمانی می‌گویید، ارزی برای واردات خودرو لازم دارم، بنده به شما می‌گویم امسال ۸ تا ۹ میلیارد دلار ارز برای واردات انواع خودرو و لوازم یدکی و تجهیزات خودرویی تخصیص داده شده است. باز از من پرسیده می‌شود چرا این ارز به تولید تخصیص داده شده، در پاسخ می‌گویم به چند دلیل به تولید می‌دهند؛ اول اینکه وقتی ۲۵۰۰ دلار به تولید داخلی می‌دهید، مابه ازای آن یک خودروی ۱۰ هزار دلاری تولید می‌کند، یعنی معادل سه برابر آن در کشور ارزش‌آفرینی می‌شود، پس ارزی که به تولید تعلق بگیرد، بهتر از واردات است.»
وی در این باره خاطر نشان کرد: «باز این پرسش برجسته می‌شود که تولید این همه خودروی تولید داخلی بی‌کیفیت شبیه همان اختلاس رخ داده در ماجرای ارز چای نیست؟ البته این پرسش‌ها به این معنا نیست که ارز تخصیص داده شده به تولید خودرو به خودی خود کار غلطی بوده است؛ بلکه متأسفانه نظارتی بر روند ارتقای کیفیت خودرو صورت نمی‌گیرد، پس باید یقه ناظر و تولید‌کننده خودرو را گرفت که چرا با وجود دریافت ارز دولتی کیفیت تولیدات را بالا نبرده و صنعت خودروسازی ایران را ارتقا نمی‌دهید؟»
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است: «از نماینده مجلسی که دائماً از این صنعت حرف می‌زند، باید پرسید که این چهار سال چه حساب‌کشی از دولت و خودروساز در خصوص ارتقای صنعت خودروسازی کشیده‌اید؟ در حالی که وقتی این سؤال‌ها را بپرسید، متوجه می‌شوید که نماینده مجلس می‌گوید من مدیرعامل یا معاون فلان شرکت خودروسازی بوده‌ام، مشخص است از خودروساز حساب‌کشی نمی‌شود، پس مشکل از تخصیص ارز نیست یا مشکل از واردات خودرو نیست که اتفاقاً به زیان صنعت خودرو تمام می‌شود.»
امیرحسن کاکایی خاطر نشان کرد: «حال مسئله مهم این است که اصلاً چرا رئیس بانک مرکزی نخواهد برای واردات خودرو یک میلیارد دلار ارز تخصیص دهد و در ازای آن پول، تعرفه‌ای دریافت کند که اتفاقاً به نفع دولت است و منابع مالی برای دولت تأمین می‌شود، ضمن اینکه تأکید می‌کنم اتفاقاً دولت دوستدار واردات خودروست، چرا که به لحاظ مالی برای دولت درآمدزایی دارد.»
وی در این باره یادآور شد: «روزی که دولت به طور منطقی خودرو وارد کند، قطعاً بدانید برای تحقق این موضوع لحظه‌ای درنگ نمی‌کند؛ چون واردات خودرو برای دولت درآمدزایی دارد؛ ولی زمانی می‌تواند این کار را کند که این طرف صنعت درست کار ‌کند و مسائل اصلی و پایه ای صنعت خودروسازی کشور حل شده باشد، بعد دولت کلید واردات خودرو و تخصیص ارز برای واردات را می‌زند.»
وی در این باره یادآور شد: «در حال حاضر بخش قابل توجهی از مسئولان کشور دنبال واردات خودرو هستند. به این مسئله نباید شک داشت، اما اینکه بیاییم ماجرای چهار سال پیش تخصیص ارز برای واردات چای را برجسته کنیم و بگوییم چرا برای واردات خودرو ارز نمی‌دهند، بیشتر شبیه مغالطه‌کاری است؛ ضمن اینکه ۵/۳ میلیارد دلار ارز برای این موضوع تخصیص داده شده است؛ لذا باید ببینیم در ادامه دادگاه‌ها چه می‌گویند؛ ولی آنچه تا امروز گفته شده این است که ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار متعلق به چهار سال پیش است.»
کاکایی خاطر نشان کرد: «اگر به یاد داشته باشید سال ۱۳۹۷ قرار بود به همه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهند، حتی موبایل و خودرو نیز قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند. سه چهار ماه اول ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص گرفت و دولت وقتی دید کم آورده، به خودروسازان و قطعه سازان گفت بیایید با دلار ۸۰۰۰ تومانی با من تصفیه کنید، شش ماه هم دردسر این موضوع را داشتیم، می‌خواهم بگویم دولت ارز داشته و تصمیم گرفته است در آن مقطع تخصیص بدهد، بعد حساب کتاب کرده و دیده است اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهد، برای واردات سایر اقلام اساسی ارز کم می‌آورد.»
وی خاطر نشان کرد: «باید به بانک مرکزی اعتماد کنیم؛ چرا که این نهاد یکی از مستقل‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نهادهای کشور به شمار می‌رود؛ لذا باید به برخی تصمیماتی که در چارچوب عقلانیت بانکداری اتخاذ می‌شود، اعتماد کنیم. با توجه به اینکه باید به این موضوع واقف باشیم که به دلیل تحریم‌ها محدودیت منابع ارزی داریم.»
وی خاطر نشان کرد: «قطع به یقین رئیس کل بانک مرکزی کمترین تمایلی ندارد که نرخ دلار نزدیک به ۵۰ هزار تومان باشد؛ اما تحریم‌ها عامل اصلی این مسئله است که به افزایش قیمت دارو یا سایر گرانی‌ها منجر شده، چون قیمت پایه ارز وارداتی ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸۵۰۰ تومان و بعد از آن هم به بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است، مطمئن هستم به محض اینکه رئیس کل بانک مرکزی و دولت محترم پول اضافه‌ای داشته باشند که بدانند به اقتصاد ضربه نمی‌خورد و می‌شود با تخصیص آن خودرو وارد کرد، لحظه‌ای برای واردات خودرو درنگ نمی‌کنند و خودرو وارد می‌کنند، ضمن اینکه در حال حاضر هم برای واردات خودرو تلاش می‌کنند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات