صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۵۰

بازنده 2024

حمایت‌های قاطع و بی‌شائبه دولت بایدن از نتانیاهو در جنگ غزه و حمایت از جنایت‌ها و نسل‌کشی دولت صهیونیستی در غزه، سبب شده است که تحلیلگران آمریکایی نسبت به ادامه حیات سیاسی بایدن در آمریکا، نگران شوند. برخی معتقدند، حمایت‌های بایدن از نتانیاهو در نهایت موجب رأی نیاوردن او در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 می‌شود و این مسئله از هم اکنون باید مورد توجه کمپین انتخاباتی او قرار بگیرد. 
این کارشناسان آمریکایی بر این باورند که اگر بایدن در انتخابات 2024 بازنده میدان به ترامپ یا نامزد دیگری از حزب جمهوری‌خواه باشد، دلیل اصلی این باخت، در آغوش گرفتن سیاستمداری خارجی بوده است که نه اهمیتی به منافع ایالات متحده می‌دهد و نه می‌تواند چشم‌انداز حیات سیاسی بایدن بعد از این جنگ را ببیند و این شخص کسی نیست جز «بنیامین نتانیاهو». 
بر این اساس، جو بایدن پیش از این نیز نشان داده ‌بود که در عرصه سیاست خارجی حرف چندانی برای گفتن ندارد. او در ماجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با موجی از انتقادات شدید همکارانش در کنگره رو به رو شد و پس از آن درباره رابطه با چین نیز نتوانست اثرات جنگ تجاری ایجاد شده در زمان ترامپ را از بین ببرد و به رادیکال شدن فضا در تایوان کمک کرد. در اوکراین نیز نتوانست ضامن پیروزی کی‌یف در مقابل روسیه شود و در جنگ غزه نیز نشان داد که از هیچ‌کاری برای حمایت از جنایتکاران جنگی فروگذار نمی‌کند. بایدن تصور می‌کرد می‌تواند با ادامه راه بایدن در عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی راه را برای همکاری‌های بعدی در این زمینه بگشاید و مسئله اشغال فلسطین به ‌دست صهیونیست‌ها را به حاشیه براند؛ اما حالا باید به‌صورت مستقیم پاسخ‌گوی جنایات و اشغالگری‌های این رژیم باشد. همه این مسائل نشان‌ می‌دهد، در صورتی که جنگ غزه با نتیجه مورد نظر آمریکا همراه نشود و ابعاد گسترده‌تری در منطقه پیدا کند، در نهایت این بایدن است که به ‌همراه نتانیاهو، حیات سیاسی خود را تمام شده می‌بیند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات