صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۱۱

ایمن برابر فتنه

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی/ گروه سیاسی
تغییر وضعیت کشور پس از حضور مردم در 9 دی 1388 نشان می‌دهد،‌ مردم پایه اصلی حکومت و نظام اسلامی هستند. به عبارتی رابطه نظام اسلامی و مردم رابطه‌ای دو طرفه است که هر دو تکمیل‌کننده هم برای توسعه و رشد اقتصادی، سیاسی و معنوی هستند. بر اساس واقعیت‌های میدانی، در حالی که دشمن تلاش می‌کرد در سال ۱۳۸۸ انقلاب اسلامی را در بن‌بست قرار دهد و از طریق انقلاب رنگی محور سیاسی و امنیتی کشور را تغییر دهد، این مردم بودند که با بصیرت و شناخت خط سیاسی دشمن، مقابل توطئه‌های دشمن ایستادگی کردند. بنابراین، در جریان فتنه 88 هر چه خواص نمره مردودی گرفتند، این مردم بودند که بالاترین نمره را گرفتند و اجازه مصادره انقلاب را ندادند. در واقع، در دل حضور حماسه‌ساز مردم در 9 دی «رابطه امت با ولایت» به خوبی به جهان مخابره شد و این رابطه پایانی بر تمام فتنه پیچیده سال ۱۳۸۸ و به تبع تمام فتنه‌های بعد از آن شده است. 
تمرکز دشمن بر فضای مجازی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فرآیند فتنه 88 و فتنه‌های پس از آن، از جمله اغتشاشات 1401 نشان می‌دهد، نخبگان و اتاق فکرهای محور شوم برای تغییر معادلات ذهنی جامعه و در نتیجه تغییر در قدرت ادراکی جامعه، تمرکز و حساب ویژه‌ای بر رسانه و فضای مجازی باز کرده‌اند. توجه به برخی از رسانه‌هایی که در جریان فتنه 88 نقش ویژه‌ای داشتند، و همچنین رسانه‌هایی که در دل اغتشاشات 1401 فعال بودند، می‌تواند در شناخت ابزار دشمن برای ایجاد فتنه کمک شایانی کند. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در طول 44 سال گذشته ایالات متحده بزرگ‌ترین دشمن ایران بوده و بر مبنای دشمنی با ایران اقدام به تعیین سیاست‌های خود می‌کند. تاکتیک آمریکا در سیاست خارجی خود، بر مبنای راهبرد دشمنی با ایران طراحی و اجرا می‌شود. بررسی رفتار آمریکا در جریان فتنه 88 و فتنه‌های پس از آن نشان می‌دهد، واشنگتن به دنبال جداسازی مردم از نظام و عملاً در تحریم اقتصادی علیه ایران، به دنبال رودررو کردن مردم مقابل انقلاب بوده است. بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده در جریان فتنه 1388 حداقل هشت «دفتر ویژه» در دبی، بگرام، بیشکک، باکو، سلیمانیه، آمستردام، لندن و واشنگتن به‌منظور ارتباط‌گیری، هماهنگ‌سازی، آموزش و تجهیز به‌مرور و در فاصله سال‌های 1371 تا 1388 راه افتادند. این دفاتر بعضاً زیر نظر سیا و پنتاگون فعالیت می‌کردند. در این میان دفتر دبی استثنائاً به طور مستقیم زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد.
علاوه بر این دفاتر ویژه، دست‌کم 17 سفارتخانه غربی، به جمع‌آوری اطلاعات حساس، ارتباط هدفمند با برخی از مراکز نظام، برگزاری جلسات با بعضی از نخبگان سیاسی مخالف نظام دینی، تجزیه‌وتحلیل‌های دوره‌ای و سنجش درجه و ماهیت تغییرات در جامعه ایران مشغول بودند. 
در نظر گرفتن مدل غرب در جریان فتنه 88 و تطبیق آن با اغتشاشات سال 1401 نشان می‌دهد، آمریکا تلاش می‌کند به وسیله سیاست مصون‌سازی(Hedging Strategy) هزینه برخورد با حکومت اسلامی را از طریق مردم خود ایران تأمین کند. این موضوع با بصیرت مردم در طول چهار دهه گذشته خنثی شده که اوج این بصیرت در نه دی 1388 بود و البته از این به بعد هم همین خواهد بود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات