صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۸۸

خون تازه در رگ‌های مقاومت

بر خلاف تصور اسرائیل که حذف مهره‌های کلیدی مقاومت موجب تضعیف این جبهه خواهد شد؛ اما تجربه نشان می‌دهد خون‌های پاک شهدا موجب شوکی تازه در پیکره مقاومت می‌شود که نماد برجسته‌ای از آن را در عملیات بی‌سابقه توفان الاقصی شاهد بودیم.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ فرزان شهیدی

شهادت سردار «سید رضی موسوی» از مستشاران ارشد سپاه پاسداران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی، بار دیگر تقابل ایران و اسرائیل را وارد مرحله جدیدی کرده و این در شرایطی است که نبرد غزه همچنان ادامه دارد.

خون تازه در رگ‌های مقاومت

شهید موسوی از پیشکسوتان و ارکان اصلی پشتیانی مقاومت در سوریه و لبنان بوده و سال‌های زیادی از عمر خود را صرف خدمت به این جبهه کرد. وی با روحیه جهادی و تلاش خستگی ناپذیر نقش مهمی در تقویت مقاومت به ویژه در اوج بحران سوریه ایفا کرد و در واقع بازوی اصلی شهید سلیمانی محسوب می‌شد. به همین دلیل، وی به رغم آن که در داخل ایران شناخته شده نبود؛ اما برای اسرائیل چهره‌ای آشنا بود و از سال‌ها پیش جزء اهداف کلیدی اسرائیل محسوب شده و چندین بار از حملات این رژیم جان سالم بدر برده بود.

به ادعای یوآف گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، اسرائیل با هفت جبهه مواجه است و به شش جبهه آن به اشکال مختلف واکنش نشان داده است. تا قبل از ترور شهید سید رضی موسوی در حومه دمشق، گفته می‌شد ایران و اسرائیل در نبرد غزه از یکدیگر دور و به شکل نیابتی می‌جنگند؛ اما ترور یک مهره کلیدی در امر پشتیبانی جبهه مقاومت، حاکی از آن است که طبق اظهارات وزیر جنگ اسرائیل، ایران به عنوان یکی از هفت جبهه مورد هدف قرار گرفته است.

بنا بر این جبهه‌ای که گالانت آن را از پاسخ اسرائیل مستثنی نشان داده ظاهرا یمن است که پس از جنگ غزه به نحوی وارد درگیری با رژیم غاصب شده و با پهپاد و موشک‌های بالستیک اسرائیل را هدف قرار داده و نیز به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ و عرب و تنگه باب المندب حمله کرده است. آن گونه که از اظهارات محافل صهیونیستی بر می‌آید ظاهرا قرار است مهار انصارالله به آمریکا سپرده شود و البته تاکنون جز تهدید زبانی و یا رهگیری برخی موشک‌ها و پهپادها، اقدام هجومی از سوی ناو‌های آمریکا علیه مقاومت یمن انجام نشده است. در واقع آمریکا هیچ تمایلی به گسترش جنگ در سطح منطقه ندارد و حتی با آنکه از ابتدا به اسرائیل برای نابودی حماس چراغ سبز نشان داده، اما از ادامه جنگ در غزه نگران است.

دولت اسرائیل معمولا در ترور‌های برون مرزی، به طور رسمی مسئولیت حملات خود را نمی‌پذیرد؛ اما سخنان وزیر جنگ این رژیم نوعی اعتراف تلویحی نسبت به انجام عملیات ترور شهید موسوی محسوب می‌شود؛ به ویژه آن که گالانت تهدید کرده است که هر کس علیه اسرائیل اقدام کند، یک هدف بالقوه به شمار می‌رود و برای هیچ کس مصونیتی وجود ندارد. از نگاه اسرائیل، جمهوری اسلامی گرچه خود را از خط مواجهه مستقیم کنار کشیده است؛ اما ضمن حمایت از مقاومت فلسطین، تلاش می‌کند اسرائیل را وادار به پذیرش آتش بس نماید. به همین دلیل، برخی ناظران بر این باورند که تل آویو از طریق ترور سردار موسوی درصدد ارسال این پیام به تهران برآمده که ترغیب متحدان منطقه‌ای برای اجبار اسرائیل به توقف جنگ، یک امر بیهوده و بی ثمر است.

از این منظر، هدف اصلی رژیم صهیونیستی از ترور شهید موسوی علاوه بر حذف عامل اصلی لجستیک و حمایت تسلیحاتی جبهه مقاومت، ارسال پیام به ایران مبنی بر اصرار این رژیم بر ادامه جنگ غزه و چه بسا درگیر کردن مستقیم ایران در این جنگ از طریق اقدام انتقامی علیه اسرائیل می‌باشد. اما چنین محاسبه‌ای لزوما درست از آب درنخواهد آمد؛ زیرا ایران می‌تواند در زمان و مکان مناسب ـ آن گونه که سپاه پاسدران تهدیدکرده ـ شهادت سید رضی را تلافی کند؛ بدون آنکه وارد جنگ غزه شده و یا جنگ به منطقه سرایت کند؛ خصوصا آن که رژیم صهیونیستی هم با توجه به هزینه و فرسایش زیادی که در جنگ غزه متحمل شده، تمایلی به گسترش جنگ فراگیر و حضور همزمان در جبهه‌های مختلف ندارد.

نکته دیگر آن است که بر خلاف تصور اسرائیل که حذف مهره‌های کلیدی مقاومت موجب تضعیف این جبهه خواهد شد؛ اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد فقدان شهدای مقاومت به ویژه فرماندهان بزرگی، چون سردار حاج قاسم سلیمانی، نه تنها خللی در روند مبازرات ضدصهیونیستی ایجاد نکرده؛ بلکه این خون‌های پاک به رزمندگان مقاومت شوکی تازه وارد ساخته است که نماد و دستاورد برجسته‌ای از آن را درعملیات بی سابقه توفان الاقصی در بامداد ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ شاهد بوده و به رغم نبرد سخت غزه؛ مقاومت همچنان پایدار و سربلند مانده است.

۰۶/ ۱۰ /۱۴۰۲

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات