صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۷۶
جلیل جلالی‌فر فعال تجاری در بازار روسیه و اوراسیا؛

مزیت توافقنامه اوراسیا افزایش حجم صادرات کالای ایرانی به کشور‌های هدف است

توافقنامه اوراسیا و حذف تعرفه‌ها از تبادلات تجاری بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا موفقیت ممتاز و بی‌نظیری برای تجارت خارجی ایران و صادرات کالا و واردات کالا و مواد اولیه مورد نیاز ایجاد کرده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ جلیل جلالی‌فر

در این موضوع شکی نیست که توافقنامه اوراسیا و حذف تعرفه‌ها از تبادلات تجاری بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا موفقیت ممتاز و بی‌نظیری برای تجارت خارجی ایران و صادرات کالا و واردات کالا و مواد اولیه مورد نیاز ایجاد کرده است.

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه زمانی می‌توانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم که بازار به درستی مدیریت شود یعنی زیر ساخت‌های لازم در بازار‌های مختلف برای تولید و صادرات کالا و واردات مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز کشور فراهم شود در غیر این صورت نمی‌توانیم بهره‌برداری خاصی به نفع تجارت خارجی داشته باشیم. عضویت در اتحادیه کشور‌های اوراسیا از این جهت مزیت دارد چرا که بعد از توافق ما را وارد بازار بزرگی منهای روسیه می‌کند یعنی به غیر از روسیه دسترسی قابل توجهی به بازار کشور‌های عضو اوراسیا پیدا می‌کنیم بنابراین مزیت بزرگی برای ما ایجاد شده است.

مزیت دیگر این است که حدود ۹۰ درصد از کالا‌های صادراتی ما یا صفر تعرفه شده‌اند یا کمتر از یک درصد مشمول تعرفه‌گذاری می‌شوند در حالی که قبلا حتی بین میانگین ۶ تا ۱۰ درصد تعرفه داشته‌اند از این رو می‌توان گفت اینجا یک مزیت تعرفه‌ای برای ما باز شده است. مزیت بزرگ دیگری که این توافقنامه برای ما ایجاد کرده این است که بعد از این در موضوع انطباق کالای ایرانی با کالای مورد نظر اوراسیا هماهنگ خواهیم بود و این موضوع به معنای ارتقای کیفیت تولیدات ایرانی است.

بعد از موافقت‌نامه اخیر بسیاری از کالا‌هایی که ما قبلا از ایران به روسیه صادر می‌کردیم مشکل انطباق داشت یعنی باید کالا را لجستیک می‌کردیم و فرایند سخت و زمانبری را پشت سر می‌گذاشتیم، اما اینک با توافقنامه کنونی نه تنها این فرآیند طی نمی‌شود بلکه به این دلیل که در این موافقتنامه یک فصل انطباق محصول با استاندارد آن‌ها رعایت می‌شود یعنی قبل از این واحد تولیدی در داخل ایران باید از مقررات غذا و داروی ایران مجوز می‌گرفت، اما امروز مجوزی که داده می‌شود عیناً شبیه آنچه است که غذا و داروی روسیه می‌دهد چرا که این دو سازمان با هم هماهنگ شده و مراحل مربوط به قرنطینه و استاندارد هم همچنین فرایند رجیستر کردن کالا یا فرایند اینکه شما کالا را مطابق استاندارد که بازار کشور هدف تولید کنید از قبل فراهم و رعایت شده است.

در این موضوع تردیدی نیست که قرار داد ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا مزیت بزرگی برای صادرات کالای ایرانی است. به عنوان مثال با اینکه مواد شوینده ایران بهترین محصول است پیش از این حداقل زمانی که برای رجیستر شدن این محصول زمان صرف می‌گردید حدود ۲ تا ۳ ماه بود، اما اینک با این فرایند همزمان که واحد تولید در ایران راه‌اندازی می‌شود و مشخص می‌گردد بازار هدف اوراسیاست لیست مقررات بازار اوراسیا به تولید کننده داده می‌شود آن زمان تولید کننده مطابق با چک لیست استاندارد کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا تولید می‌کنند، ضمن اینکه گواهی که از سازمان‌های دولتی ایران گرفته می‌شود در کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا پذیرفته می‌شود این موضوع به عنوان یک مزیت منجر به افزایش حجم صادرات ایران می‌شود ضمن اینکه منجر به افزایش تنوع محصولات صادراتی ایران می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات