صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۰۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آن معنویتی که شخصیتی مثل شهید بزرگوار مرحوم آیت‌اللّه دستغیب مظهر آن معنویت بود، از این خانواده و از این مرکز فیاض تمام‌نشدنی اهل بیت(علیهم‌السلام) سرچشمه گرفته است. این عمق انگیزه دینی را نشان می‌دهد. این نورانیت، شخصیتی مثل شهید دستغیب می‌سازد و می‌پروراند و نفس گرم آن شهید عزیز، در این منطقه این همه دل جوان و جوینده را شیدای معنویت می‌کند؛ دل‌های جوانی که از همان روزهای اول به میدان‌های جنگ رفتند.(۱۳۸۷/۲/۱۳)
 
 
▼ حرف روز
هواپیمای بدون سوخت آقای وزیر!
در ورای نگاه‌های جناحی، برجام دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی است؛ یکی از ضعف‌های برجام آن‌جایی بود که ترامپ مانند آب خوردن از آن خارج شد، بی‌آنکه احساس کند مانعی بر سر راه او وجود دارد و یا آنکه ‌که دست‌کم خروج از توافق هسته‌ای برای او همراه با ریسک است. تیم رادیکال آمریکا اما از یک منظر دیگر نیز خیال‌شان آسوده بود که خروج از برجام برای آنها همراه با دردسر از سوی ایران نخواهد بود. چون چند روز پیش از اینکه ترامپ از برجام خارج شود روحانی به مکرون اطلاع داده بود که اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود دولت ایران در برجام باقی می‌ماند. همان نظری که دقایقی بعد از اقدام ترامپ بیان کرد؛ «خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.» روزنامه ایران نیز درست در فردای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ با تیتر بزرگ نوشت؛ «برجام بدون مزاحم».
اگر آمریکا به زعم دولت گذشته «موجود مزاحم برجام» بوده و از رفتن آن از برجام «خوشحال» بودند پس نوبخت و ظریف چرا این روزها ناراحتند از اینکه قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت این «موجود مزاحم» به برجام شده است؟ تجربه تلخ اقداماتی که ترامپ علیه منافع ملی ایران کرده بود، هیچ راهی جز واکنش منطقی از سوی ایران باقی نگذاشته بود. قانون اقدام راهبردی نیز همان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کارکرد آن گفتند، تصویب این قانون کشور را از وضعیت سردرگمی خارج کرد. چه بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ و چه تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس در ۷ آذر ۱۳۹۹ مبتنی بر این پیش‌فرض پایه‌گذاری شده بود که تنها راه باقیمانده برای کاستن از فشارهای ناشی از تحریم آمریکایی‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران، هزینه‌ساز کردن رفتارهای آنان است. قانون اقدام راهبردی نیز برای آن بود تا متنی که در برگیرنده منافع اقتصادی کشور است نوشته شود و کاری که ترامپ با برجام و منافع ملی ایران کرد، رؤسای‌جمهور بعدی آمریکا نتوانند انجام دهند و یا دست‌کم ریسک اقدام علیه منافع ملی ایران برای آنها افزایش یاید. ظریف خود از حواشی سفرش به اجلاس امنیتی مونیخ در سال ۱۳۹۶ خبر دارد. سفری که در آن شرکت‌های آلمانی به خاطر فشار دولت آمریکا به هواپیمای وزیر خارجه ایران سوخت ندادند. تأکید بر «انتفاع ملی» در قانون راهبردی مجلس نیز بدین خاطر بود که تحریم‌ها به گونه‌ای رفع شود تا حداقل شرکت‌های سوخت‌رسان آلمانی بتوانند باک هواپیمای وزیر خارجه ایران را پر کنند و نیاز نباشد وزارت دفاع و ارتش آلمان به هواپیمای ظریف سوخت برسانند!       
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
نقش منفعلانه آمریکا در منازعات بین‌المللی
نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل از سوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تشکیل شد اما ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. این پیش‌نویس که از سوی بیش از ۸۰ کشور عضو سازمان ملل ارائه شده بود در رأی‌گیری که ۱۵ عضو شورای امنیت حضور داشتند با ۱۳ رأی موافق، ۱ رأی ممتنع (انگلستان) و ۱ رأی مخالف (وتوی ایالات متحده) رد شد. واشنگتن‌پست در همین باره نوشت: «این برای سومین بار از زمان آغاز حملات گسترده اسرائیل به غزه است که آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری برای پایان‌ دادن به آن را وتو می‌کند.» پیش از رأی‌گیری، رابرت وود معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت پیرامون نوار غزه مدعی شد: «ایالات متحده قویاً از یک صلح پایدار حمایت می‌کند، که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند.» نماینده آمریکا با حمایت صریح از تل‌آویو، گفت: «با وجود درد جنگ، واشنگتن آمادگی حمایت از قطعنامه امارات را ندارد.» او ادعا کرد که حماس از آتش‌بس برای تجدید حملات استفاده خواهد کرد.
این در حالی است که شبکه الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل از ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه در مجمع عمومی این سازمان فردا در روز سه‌شنبه خبر داد. منابع دیپلماتیک می‌گویند که پیش‌نویس این قطعنامه که روز سه‌شنبه در مجمع عمومی تصویب می‌شود خواستار آتش‌بس فوری در غزه خواهد شد. این منابع دیپلماتیک هم‌چنین گفته‌اند که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به مجمع عمومی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌ها نیز می‌شود. این قطعنامه هم‌چنین خواستار حمایت از غیرنظامیان در غزه است. ارائه این قطعنامه در مجمع عمومی بعد از ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه مطرح شده است. گوترش در این زمینه گفت: «من از شورای امنیت خواستم برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورد و درخواست خود را برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تکرار کردم، اما متأسفانه، شورای امنیت نتوانست این کار را انجام دهد.»
در همین زمینه توجه به دو نکته حائز اهمیت است: یکی این که جبهه مقاومت و مشخصاً حماس توانسته است تا یک اجماع بین‌المللی را برای ایجاد آتش‌بس و حمایت از حقوق غیر نظامیان ایجاد کند و هم‌چنین دومین نکته این است که ایالات ‌متحده به دلیل حمایت کورکورانه خود از رژیم منحوس صهیونیستی که نفس‌های آخر خود را می‌کشد تبدیل به بازیگری منفعل و بی‌اثر در بحث‌های حقوق بین‌الملل شده است. 
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
پول در برابر خون
ادمین صفحه گروهک تروریست منافقین در شبکه اجتماعی ایکس دست به افشاگری زده و نوشت: «سازمان اون چیزی که خیلی‌هاتون فکر می‌کنید نیست. اکثر نیروهایی که در خارج هستند خودشون یا خانواده‌هاشون گرفتار و گروگان سازمانند و مجبورند برای سازمان کار کنند نیروهای داخل ایران هم برای هر عملیات پول می‌گیرند و یا تهدید می‌شوند که اگه همکاری نکنند به خانوادشون آسیب می‌رسد. هدف سوشیال مدیایه سازمان اینه که خون بیشتری ریخته شود و فاند بیشتری تو جیب مقامات سازمان برود. احتمالا این حساب الان پس گرفته میشه چون من ادمین هستم و ایمیل اکانت مربوط به خود سازمان هست ولی به زودی اطلاعات شبکه‌های سازمان در داخل ایران پخش میشه. منتظر خبرهای جدید باشید.» این اتفاق در حالی افتاده که بنا بر گزارش‌های قبلی، وضعیت درونی سازمان منافقین خصوصاً در رده بدنه، به شدت بهم ریخته و سران این گروهک با مشکلات زیادی برای نگه داشتن اعضا در داخل این سازمان مواجه هستند.
 
 
▼ اخبار
بازداشت گسترده و سرنوشت نامعلوم بازداشت‌شدگان
رسانه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی درباره وضعیت بازداشت‌های غیرقانونی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی با استفاده از فضای جنگی در نوار غزه نوشت: به گفته اعضای خانواده و گروه‌های حقوق بشر، نیروهای اسرائیلی غیرنظامیان فلسطینی را در طول دو ماه جنگ در غزه بازداشت کرده‌اند. خانواده‌ها می‌گویند: هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری، شرایط یا اتهامات مربوط به مفقودین به آنها داده نشده است. دوستان و خانواده در بیش از ده‌ها مصاحبه گفتند که بسیاری از بازداشت‌شدگان توسط نیروهای صهیونیستی هنگام فرار از جنوب یا در جریان حملات در شمال دستگیر شده‌اند. برخی از آنها ساعت‌ها بیرون یا در تریلرهای فلزی نگه داشته شدند و سپس آزاد شدند اما دیگران ناپدید شده‌اند. اعضای خانواده برخی از مفقودین به واشنگتن‌پست گفتند که فرد بازداشت شده هیچ ارتباطی با حماس یا گروه‌های مسلح نداشته اما سربازان صهیونیستی با سلاح به سراغ او رفته و او را با خود برده‌اند و از همان زمان هم هیچ اطلاعاتی از او در دسترسشان نیست.
 
نیروهای امارات در کنار رژیم صهیونیستی!
منابع رسانه‌ای صهیونیست می‌گویند، متحدان امارات در یمن موسوم به شورای انتقالی جنوب، به رژیم صهیونیستی پیشنهاد همکاری مبنی بر مقابله با انصارالله در ازای حمایت تل‌آوی از این شورا داده‌‌اند. «روعی کایس»، خبرنگار و تحلیل‌گر مسائل کشورهای عربی در سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در حساب ایکس خود نوشت: «منبعی نزدیک به رئیس شورای انتقالی جنوب یمن گفته: اگر اسرائیل حق ما در تعیین سرنوشت جنوب یمن را به رسمیت بشناسد، آن وقت در میدان یمن برای خود متحدی برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها(انصارالله) خواهد یافت.» شورای انتقالی جنوب یمن که هم‌سو با امارات است، طی سال‌های گذشته اعلام جدایی از یمن کرد ولی با توافق ریاض، نیمی از وزرای کابینه دولت مستعفی از این شورا انتخاب شد. عیدروس الزبیدی، رئیس این شورا که عضو شورای رهبری دولت مستعفی نیز هست، مورد حمایت ابوظبی است.
 
تلاش اروپا برای آزادی جاسوس صهیونیست
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یک‌شنبه با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل از ایران خواست تا جاسوس سوئدی را آزاد کند. «جوزف بورل» با اتخاذ موضعی مداخله‌جویانه با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری یوهان فلودروس (Johan Floderus) است! وی در این باره اضافه کرد: از زمان بازداشت وی، در هر مناسبت و تماسی با مقامات ایرانی، مصرانه این پرونده را مطرح کرده و خواستار آزادی او هستم. ما با هماهنگی نزدیک با مقامات سوئدی که مسئولیت کنسولی را برعهده دارند، به دنبال شفاف‌سازی و اطلاعات بیشتر از آنها (مقامات ایرانی) هستیم. گفتنی است طبق گزارش وزارت اطلاعات و مستندات موجود، تحقیقات صورت گرفته و اظهارات متهم، وی با عوامل رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است.
 
بندر حیفا تعطیل شد
یک سایت اسرائیلی نوشت، اردن تحت تأثیر اقدام یمنی‌ها علیه کشتی‌های صهیونیستی، صادرات کالاها از مبدأ بندر حیفا را متوقف کرد. وزیر صنعت و تجارت اردن توقف صادرات کالاهای اردنی به آمریکا و دیگر کشورها از مبدأ بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی را اعلام کرد. به نوشته وبگاه «رؤیا الإخباری»، «یوسف الشمالی» گفت که علت این تصمیم را افتتاح خط صادرات و حمل و نقل کالاها از بندر العقبه با هزینه‌های کمتر بدون هیچگونه تغییری در مدت زمان صادرات کالاها اعلام کرد. سایت اسرائیلی «گلوبس» با انتشار این خبر نوشت: «اردنی‌ها تغییر مسیر صادرات کالاهای اردنی از بندر حیفا به بندر العقبه را با حملات حوثی‌ها از زمان آغاز جنگ غزه مرتبط ندانستند اما روشن است که یکی از دلایل تصمیم اردن همین موضوع است».
 
 
▼ اخبار کوتاه
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه طی اظهاراتی در شبکه تلویزیونی «روسیه‌ـ1» اعلام کرد که یک توافق مهم بین دولتی بین این کشور و ایران در ماه جاری میلادی امضا خواهد شد. معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: در آینده نزدیک چندین سند مهم امضا خواهد شد. وی افزود: هچنین در ماه دسامبر توافقی بر سر منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (صورت خواهد گرفت) و ما نیز به زودی اجرای این سند کلیدی را که یک توافق بین دولتی است، آغاز خواهیم کرد.
 
شبکه صهیونیستی کان اعلام کرد، یک ناو نظامی متعلق به نیروی دریای فرانسه که قصد حرکت به سمت سرزمین‌های اشغالی بود پس از تهدید ارتش یمن مجبور به بازگشت شد. ارتش فرانسه نیز تأیید کرد که ناو «لانگدوک» نیروی دریایی این کشور دو پهپاد را که به سمت آن در دریای سرخ پرواز می‌کردند، رهگیری کرده است. وزارت دفاع یمن هم با تأیید هشدار به یک کشتی اعلام کرد که کشتی به هشدار ما توجه نکرد و از عبورش ممانعت به عمل آمد و مجبورش کردیم برگردد.
 
صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت درمورد فساد چای دبش گفت: شروع این فساد از دولت قبل بوده اما در این دولت نیز تخصیص ارزهایی صورت گرفته؛ اما اختلاس تلقی درستی نیست بلکه سوءاستفاده و فساد رخ داده است. وی افزود: باید شهوت خبر اول دادن را از برخی مقامات بگیریم و بدانیم که باید هر پرونده فساد و آلودگی را دقیق مورد بررسی قرار داد و سپس در مورد آن نظر داد تا تلقی فساد در همه‌جا در جامعه صورت نگیرد.
 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به گزارش رئیس سازمان مدیریت در مورد منابع بودجه اظهار داشت: به گفته منظور، بودجه ۱۴۰۳ به درآمدهای مولدسازی اتکای چندانی ندارد و اتکای دولت به درآمدهای مالیاتی است. دولت بر توجه به درآمدهای پایدار و واقعی است و از توجه به درآمدهای غیر واقعی و غیر قابل تحقق پرهیز دارد.
 
مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که مجموع فروش اموال غیردولتی از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱ برابر با ۴/۹ همت و در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ همت در راستای سیاست مولدسازی بوده است، گفت: ارزش املاک مازاد شناسایی شده دولتی حدود ۱۳۰ همت برآورد می‌شود.
 
«سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ رشد اقتصادی در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ را ۷ درصد عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته و در طول ۱۹ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات