صبح صادق >>  جهان >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۱۳

پیشخوان

 ۱۰ هزار مهاجر در راه آمریکا
کاروانی متشکل از حدود ۱۰ هزار مهاجر از ۲۴ ملیت گوناگون، از مرز جنوبی مکزیک راهی شمال قاره آمریکا شده‌اند که احتمالا بزرگ‌ترین کاروان مهاجران در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) خواهد بود. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، سال ۲۰۲۳ در حالی به واپسین روزهای خود می‌رسد که کاروان جدیدی از مهاجران با بیش از ۱۰ هزار مهاجر از مرز جنوبی مکزیک خارج شده است؛ این موج جدید مهاجرت به فاصله تنها چند روز از دیدار یک هیئت بلندپایه آمریکایی با «آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک با هدف تبادل نظر درباره اقدامات جدید مهار مهاجرت در این منطقه صورت می‌گیرد. این مهاجران از تاپاچولا، شهری از ایالت چیاپاس هم‌مرز با گواتمالا به راه افتاده‌اند و در نخستین ایستگاه در آلبارو اوبرِگون منطقه‌ای در جنوب غربی مکزیکوسیتی، کریسمس را در میانه سختی‌ها و محرومیت‌ها سپری خواهند کرد. تصاویر منتشر شده از این مهاجرت اگر چه جدید نیست و در سال ۲۰۲۳، کاروان‌های عظیمی بوده‌اند که بارها با عبور از آمریکای مرکزی و مکزیک قصد داشتند به آمریکا برسند؛ اما به گفته «لوئیس رِی گارسیا ویاگران» مدیر مرکز کرامت انسانی (CDH)، این کاروان جدید می‌تواند بزرگ‌ترین موج مهاجرت در سال جاری میلادی باشد و حتی می‌تواند از ۱۵ هزار نفر فراتر رود.
 
حمله اوکراین به کشتی روسیه
به گفته وزارت دفاع روسیه موشک‌های کروز اوکراین به کشتی بزرگ نووچرکاسک برخورد کرده و به آن آسیب رسانده‌اند. به گزارش «فایننشال تایمز»، کرملین هم اعلام کرد «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه به صورت مفصل ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور را درباره این حمله مطلع کرده است.  در همین حال «یوری ایهنات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین هم با اعلام اینکه در این حمله از موشک‌های کروز استفاده شده، اضافه کرد پس از این حملات احتمال اینکه این کشتی روسی همچنان بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد، بسیار پایین است. ارتش اوکراین ادعا می‌کند با حمله به این کشتی روسی در فئودوسیا اجازه پیشروی و تصرف بیشتر در امتداد سواحل دریای سیاه را به دشمن خود نداد. این مقام ارشد اوکراینی البته اشاره نکرده که از چه نوع موشک کروزی برای این حملات استفاده شده است. بریتانیا و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که این نسل از موشک‌ها را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. 
این اقدام اوکراین در واکنش به اعلام روسیه بوده که گفته است، ممکن است مناطق بیشتری از اوکراین را در امتداد سواحل دریای سیاه تصرف کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات