صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۸۰
سعدالله زارعی در گفت و گو با صبح صادق پاسخ می‌دهد

چه کسانی مردم را به انتخابات بدبین می‌کنند؟

بزرگ‌ترین دومینوی سیاسی کشور کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود؛ دومینویی که مهم‌ترین و پراثرترین اتفاق سیاسی در همه جوامع بشری است و با حضور و مشارکت عمومی مردم رقم خورده و آینده و سرنوشت ملتی را رقم می‌زند.
این دومینوی سیاسی در ایران هم جایگاه ویژه‌ای دارد، به ویژه با وجود دشمن‌های خودی که مدام در لباس دوست به دنبال کمرنگ و بی‌فایده نشان دادن آن هستند و کاهش مشارکت عموم جامعه در انتخابات را دنبال می‌کنند؛ امری که از دغدغه‌های رهبری در مسیر انتخابات است. چنانکه ایشان در سخنرانی اخیر خود از انتخابات به منزله محور تحول در جامعه نام می‌برند و از عواملی مانند حضور همه جناح‌ها در بستر رقابتی سالم، امنیت کامل و مشارکت بالا برای تعیین سرنوشت جمهوریت نظام یاد کرده و بر لزوم امیدآفرینی در جامعه تأکید می‌کنند‌. بنابراین، با توجه به دغدغه‌های عنوان شده از جانب رهبر معظم انقلاب در مسیر امیدآفرینی و کاهش دلسردکنندگی باید مراقب دشمنان خودی و دوست‌های ناخودی باشیم.
برای ارزیابی این سخنان و تحلیل روند انتخابات از منظر رهبری با «سعدالله زارعی» کارشناس سیاسی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
رهبر معظم انقلاب فرمودند: «انتخابات تحول‌آفرین است»؛ انتخابات چطور می‌تواند تحول‌آفرین باشد و مردم چطور می‌توانند از این تحول برای آینده بهره ببرند؟ نقش نخبگان در این امر چطور تحلیل می‌شود؟
انتخابات محل عرضه افکار است؛ یعنی وقتی یک فکر و نظریه می‌خواهد به ساحت اجتماعی ورود کند، راه حل و راهکارش انتخابات است یا بهترین راهش انتخابات است که در معرض داوری عمومی قرار می‌گیرد، عرضه می‌شود و... و لذا آن فکر می‌تواند توسعه یافته و به هنجار تبدیل شود و وضعیتی را ایجاد کند. انتخابات مهم‌ترین مسیر برای  ایجاد تحول در جامعه است که باید ارزش آن را دانست.
 
یکی دیگر از تاکیدات رهبر معظم انقلاب این است که انتظارات مردم در پساانتخابات برآورده شود! مطالبه و درخواست مردم و دغدغه آنها در وضعیت فعلی چیست؟  بیشترین مطالبه‌ای که وکلای منتخب مردم باید پیگیر آن باشند، چیست؟ 
مردم وکلایی می‌خواهند که این وکلا بازتاب‌دهنده دغدغه‌های آنها باشند و در طول دوره نمایندگی‌شان در جهت رفع آن دغدغه‌ها اقدام کنند و این خلاصه چیزی است که می‌توان به عنوان نظر مردم در نظر گرفت. در وضعیت کنونی، مسئله مهم مردم بحث‌های اقتصادی و معیشتی است و یک مجلس باید بتواند در حوزه اقتصادی ریل‌گذاری درستی انجام دهد و ناظر درستی در این حوزه باشد. در مواردی که سازماندهی یک موضوعی به مجلس مربوط می‌شود، اگر سازمان‌دهنده خوبی باشد، می‌تواند در جهت کاهش مشکلات مردم گام‌های اساسی بردارد و طبیعتاً این موارد مد نظر مردم هم قرار دارد.
 
رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود درباره دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات  و آثار آن در جامعه هشدار دادند! این اتفاق کجا، کی و چگونه در حال روی دادن است و چطور باید در راستای دغدغه رهبری جلوی آن را گرفت؟
ببینید دلسردی به دو شکل اتفاق می‌افتد: یکی بر اثر نوع کارکرد منتخبان، دولتمردان و متولیان امر است که برای نمونه، دولت اگر نتواند نظر مردم را نسبت به بهبود وضعیت معیشتی‌شان جلب کند، طبیعتا سبب کاهش مشارکت عمومی در انتخابات پس از آن می‌شود، لذا دولت باید بتواند این موفقیت را در عرصه نشان دهد.
در مرحله بعدی هم این است که اگر کسانی با متهم کردن دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات به نوعی رفتار کنند که اعتماد مردم نسبت به دستگاه‌های برگزارکننده سلب شود و انتخابات را بی‌نتیجه و بی‌فایده و در معرض دستکاری و... ارزیابی کنند، در چنین وضعیتی طبیعتاً مردم انگیزه کافی برای مشارکت پیدا نمی‌کنند.
سیاه‌نمایی‌های دشمن هم یکی دیگر از عوامل دلسردکنندگی مردم نسبت به انتخابات و مشارکت است؛ هرچند مردم نسبت به دشمن یک مقداری واکنش طبیعی دارند، با این حال مشکل آنجایی است که کسانی در داخل به نمایندگی دشمن و با قیافه‌های خودی سیاه‌نمایی کنند و در جهت کسب نتایج و اهداف مد نظر دشمن تلاش کنند که باید این افراد را شناسایی کرده و آنها را به مردم نشان دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات