بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۲۷

آیا رویارویی حوثی‌ها و آمریکا، مانعی برای خروج سعودی از یمن می‌شود؟

شاید سعودی‌ها در گذشته نه چندان دور، از قدرت‌نمایی غرب در برابر حوثی‌ها استقبال می‌کردند، اما امروز که ایالات متحده خود برای توقف حملات حوثی‌ها دست به کار شده، این سعودی است که راه احتیاط در پیش گرفته است
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

مجله بریتانیایی اکونومیست روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۲۳) در یادداشتی نوشت، سعودی بیم آن دارد که حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و مقابله احتمالی ائتلاف دریایی جدید به رهبری آمریکا، «نقشه راه» پایان جنگ یمن و خروج ریاض از این باتلاق را بی‌اثر کند.

در واقع، شاید سعودی‌ها در گذشته نه چندان دور، از قدرت‌نمایی غرب در برابر حوثی‌ها استقبال می‌کردند، اما امروز که ایالات متحده خود برای توقف حملات حوثی‌ها دست به کار شده، این سعودی است که راه احتیاط در پیش گرفته است؛ چرا که بیم دارد که با این رویارویی، تلاش‌هایش برای خروج از جنگ یمن، به فنا رود.

به گفته برخی دیپلمات‌ها، دو طرف حوثی-سعودی در آستانه توافق بر سر یک نقشه راه برای پایان همیشگی جنگ هستند؛ و هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل نیز برای پرداختن به جزئیات نهایی، سفر‌های متعددی به ریاض و صنعا دارد. احتمالا مرحله نخست توافق، متمرکز بر اقدامات اقتصادی باشد؛ حوثی‌ها مدت‌هاست خواستار پرداخت حقوق بخش دولتی مناطق تحت کنترل خود توسط دولت بوده‌اند؛ و با مخالفت سعودی‌ها مواجه شده‌اند.

به موجب این نقشه راه، که احتمالا چند هفته آینده رونمایی می‌شود، شاید سعودی با این موضوع موافقت کند؛ اما وضعیت تیره کنونی، عربستان را در موقعیتی دشوار قرار داده است؛ تا جایی که خواستار خویشتنداری واشنگتن در قبال دشمن دیرین (حوثی‌ها) شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات