صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۷۴

عملیات طوفان الاقصی

آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال خروج با دستاورد از جنگ غزه هستند و برای همین منظور پیشنهاد عادی سازی در مقابل پایان جنگ را مطرح کرده‌اند؛ بنابراین آمریکا به دنبال آن است که پایان جنگ در غزه را منوط به یک اتفاق مهم منطقه‌ای همچون عادی سازی کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

آنچه از پشت پرده سفر بلینکن به منطقه می‌توان دریافت، این است که وی یک پیشنهاد جدیدی به عربستان و سپس پیشنهاد مشترکی را برای پایان جنگ در غزه مطرح کرده که در رابطه با آن نکاتی قابل ذکر است:
۱. آمریکا از عربستان خواسته است که در قبال ازسرگیری گفتگو‌ها درباره به رسمیت شناختن اسرائیل، واشنگتن اقدام به پایان جنگ در غزه و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ایجاد طرح دودولتی خواهد کرد. در این میان آمریکا یپشنهاد داده درصورتی که طرح دودولتی نیز میسر نشود، زمینه لازم را برای استقلال فلسطینی‌ها فراهم خواهد کرد.
۲. این مسئله نشان می‌دهد که بحث عادی سازی رابطه عربستان با رژیم صهیونیستی تا چه میزان برای آمریکا مهم است که این گونه واشنگتن به دنبال برقراری این روند است. این گونه معادله و معامله توسط آمریکا نشان از اهمیت طرح عادی سازی را دارد.
۳. این گزاره نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال خروج با دستاورد از جنگ غزه هستند و برای همین منظور پیشنهاد عادی سازی در مقابل پایان جنگ را مطرح کرده اند؛ بنابراین آمریکا به دنبال آن است که پایان جنگ در غزه را منوط به یک اتفاق مهم منطقه‌ای همچون عادی سازی کند.
۴. آمریکا از روند عادی سازی به دنبال آن است که موجودیت رژیم صهیونیستی را بر منطقه تحمیل کند و با این اقدام کشور‌های عربی را در یک موضع همسو با این رژیم قرار دهد و از طرح عادی سازی به طرح دودولتی برسد. امری که عربستان مبدع آن در بحث‌های منطقه‌ای بوده است.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی
درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه همچنان ادامه دارد. در شمال نوار غزه، تانک‌های اشغالگران در مناطقی در شمال نوار غزه پس از عقب نشینی هفته‌های گذشته، مجدداً حضور پیدا کردند. این اقدام رژیم صهیونیستی در راستای حضور در مناطق شمالی و عدم در دست گرفتن این مناطق توسط نیرو‌های مقاومت است. در این راستا شمال نوار غزه نیز بار دیگر شاهد حملات شدید است و اردوگاه جبالیا مورد گلوله باران شدید ارتش اشغالگر قرار گرفت. در این درگیری‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دو سرباز دیگر نیز در جریان نبرد دایر در شمال نوار غزه به شدت مجروح شدند.
در مرکز نوار غزه، نیرو‌های رژیم صهیونیستی به کندی پیشروی‌هایی در جبهه النصیرات داشته اند. در جبهه البریج، نیرو‌های اسرائیلی اردوگاه البریج را محاصره کردند. در جبهه المغازی، نیرو‌های اسرائیلی در حال پیشروی بر روی جاده صلاح الدین و مناطق اطراف آن هستند. در مقابل نیز رزمندگان مقاومت مانع از پیشروی‌های بیشتر ارتش رژیم صهیونیستی در این مناطق شدند و تلفات جدی به آن‌ها وارد کردند.
در جنوب نوار غزه، شدت درگیری‌ها در روز‌های اخیر به ویژه در مناطق جنوب و جنوب غرب شهر خان یونس گسترش یافته است. در این راستا، نیرو‌های رژیم صهیونیستی به غزان النجار رسیده اند و درگیری‌ها در اطراف این روستا ادامه دارد. ارتش اسرائیل با پیشروی در این محور قصد دارد شهر خان یونس را از سمت جنوب دور بزند و جاده‌های منتهی به شهر رفح را قطع کند. هواپیما‌های جنگی اشغالگران نیز به چهار خانه ساکنان غرب خان یونس حمله کردند. همچنین این جنگنده‌ها علاوه بر بمباران شدید تعدادی ساختمان‌های مسکونی در محله النمساوی، توپخانه‌ها منطقه «بطن السمین» در غرب و منطقه «عبسان جدیده» در شرق خان یونس را هدف قرار دادند. در جبهه مقابل نیز مجاهدین مقاومت محل تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه را با راکت بمباران کردند که منجر به تلفات سنگین صهیونیست‌ها شد.
در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی، درگیری‌ها میان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی به صورت حمله هوایی و راکتی ادامه دارد و شدت حملات در این جبهه نسبت به هفته‌های گذشته کمتر شده است.
در جبهه دیگر، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق طی روز‌های گذشته، یک هدف مهم را وسط سرزمین‌های اشغالی با استفاده از موشک کروز "الأرقب" مورد هدف قرار دادند. این پانزدهمین حمله مقاومت عراق علیه مواضع رژیم صهیونیستی در منطقه طی هفته‌های اخیر می‌باشد.
در ابعاد سیاسی نیز همچنان تحرکات خاصی درحال رخ دادن است که مهمترین آن ادامه طرح‌هایی از سوی قطر برای کاهش تنش‌ها و آتش بس موقت است. در این راستا وزارت خارجه قطر اعلام کرد "با میانجیگری دوحه و پاریس، حماس و رژیم صهیونیستی درباره انتقال دارو و کمک‌های انسانی به نوار غزه در ازای انتقال دارو به اسرای صهیونیست توافق کردند. میانجیگری قطر با همکاری فرانسه در دستیابی به توافقی میان حماس و رژیم صهیونیستی موفقیت‌آمیز بود. " کاخ سفید نیز در جستجوی راهی برای خروج از وضعیت جنگ غزه اعلام کرد که که "برت مک گورک، فرستاده آمریکا در خاورمیانه «غرب آسیا» در چند روز گذشته از دوحه بازدید کرد تا درباره توافق احتمالی برای آزادی اسیران صهیونیست در غزه گفتگو کند. " در این راستا باید گفت که رژیم صهیونیستی و حامیان غربی خود به ویژه آمریکا پس از شکست‌های متعدد از جبهه مقاومت در میدان جنگ و عدم تحقق خواسته‌های خود، حرکت به سمت مسیر سیاسی برای کسب اهداف خود را پیش گرفته اند. در این راستا مقامات آمریکایی با تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی به دنبال راه‌حل‌های سیاسی نظیر آتش بس‌های موقت از سوی کشور‌هایی نظیر قطر و مصر هستند. این امر بیانگر آن است که شدت تلفات و خسارت‌های عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی و غربی‌ها تمامی ندارد لذا به سمت کاهش عملیات‌های نظامی و هدف قرار دادن اهداف هدفمند به همراه ارائه طرح‌هایی نظیر آتش بس است.

گزاره‌های تحلیلی رسانه‌ای
۱. به گزارش رسانه‌های عبری، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به شدت از فرماندهان ارتش این رژیم و تصمیم آنان برای خروج نیرو‌های خود از شمال غزه انتقاد کرد و گفت: "شورای جنگ، مصمم به اتخاد تصمیمات اشتباهی است که باعث آسیب خواهد شد. خروج نیرو‌های اسرائیلی از شمال غزه، هزینه خواهد داشت. " این اعترافات از سوی مقامات صهیونیستی بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی نتوانسته است به اهداف خود در نوار غزه برسد و با توجه به شکست‌های متعدد از جبهه مقاومت، مجبور به عقب نشینی و کاهش نیرو‌های خود در شمال غزه شده و همین امر منجر به تشدید شکاف‌های سیاسی و نظامی در میان مقامات این رژیم شده است.
۲. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز نوشت: "ارتش اسرائیل از اندازه، عمق و کیفیت شبکه تونل‌های جنبش حماس در نوار غزه غافلگیر شده است. یکی از این تونل‌ها به اندازه‌ای عریض بود که یک رهبر ارشد حماس می‌توانست در داخل آن رانندگی کند. تونل دیگری که زیر خانه یکی از رهبران ارشد این گروه بود به اندازه حدود ۳ زمین فوتبال مساحت داشت. ارتش اشغالگر همچنین از پیدا کردن یک پلکان مارپیچ منتهی به تونلی به عمق تقریبی ۷ طبقه خبر داده است. تونل‌های حماس ۳۵۰ تا ۴۵۰ مایل امتداد دارد. " در این راستا باید گفت که رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، روز به روز با غافلگری‌هایی از سوی جبهه مقاومت فلسطین مواجه می‌شود که این امر منجر به شکست‌های اطلاعاتی این رژیم و از دست دادن روحیه سربازان آن در طول جنگ غزه شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات