صبح صادق >>  راهبرد >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۵۴۶۷

اخبار

«طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای برخی جریان‌های سیاسی درباره رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به دلیل نقد دولت یا دستگاهی دیگر تأکید کرد: «نه انتقاد از دولت و نه انتقاد از دستگاه‌ها و نه انتقاد حتی از شورای نگهبان دلیل ردّ صلاحیت نیست و ما در میان تأیید صلاحیت‌شدگان افرادی را داریم که مکرراً به شورای نگهبان انتقاداتی را وارد می‌کردند. الحمدلله تمام جریان‌های سیاسی در انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید صلاحیت شدگان بالاست و به این تعداد نیز اضافه خواهد شد. در بررسی صلاحیت‌ها هنوز مرحله اظهارنظر شورای نگهبان باقی است.»
 
«حسن روحانی» رئیس دولت اعتدال با تأکید بر اینکه شرکت نکردن در انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار داشت: «عده‌ای می‌گویند اگر در انتخابات شرکت نکنیم و آمار شرکت‌کنندگان کاهش پیدا کند مسئولان متوجه و متنبه می‌شوند و در انتخابات‌های بعد جبران می‌کنند. در سال ۱۳۹۸ در انتخابات ۴۲ درصد واجدان شرایط شرکت کردند، ولی مسئولان متنبه نشدند و در سال ۱۴۰۰ انتخابات با مشارکت ۴۸ درصدی برگزار شد. پس کاهش مشارکت تأثیر نداشت. با ۳۰ درصد مشارکت هم مجلس تشکیل می‌شود و قانونی تصویب می‌کند که لازم‌الاجراست.»
 
«محمد عطریانفر» عضو حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه قاطبه اصلاح‌طلبان در فرآیند تجارب سیاسی دو دهه گذشته، به دیدگاه اعتدالی متمایل و نزدیک شده‌اند و وزن تفکر اعتدالی در میان اصلاح‌طلبان سنگین‌تر است، گفت: «تغییرات ظاهری نظیر جایگزینی خانم «آذر منصوری» به جای شخصیتی همچون «بهزاد نبوی» نباید این مفهوم را به اذهان تداعی کند که رویکرد اعتدالی در جبهه اصلاحات تضعیف شده است.»
 
«شهاب طباطبایی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه باید شرایط را برای حضور حداکثری مردم فراهم کرد، تأکید کرد: «همه نخبگان، مردم را از سیاست زده کرده‌اند. این مردم می‌گویند اگر سر سوزنی روزنه امید ببینیم، باز هم می‌ایستیم. مردم به براندازان روی خوش نشان نمی‌دهند و ما هم امروز همچنان می‌گوییم اصلاحات آخرین راه‌حل است. خدا نکند اسفند امسال سکوت و بی‌تفاوتی مردم را نسبت به انتخابات ببینیم. هنوز فرصت باقی است و می‌توان شرایط را به سمت بهبود برد.»
 
«محمدعلی وکیلی» چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «میزان مشارکت در انتخابات مجلس امسال حدود ۴۵ درصد است که اگر سیدمحمد خاتمی دوباره «تکرار می‌کنم» را تکرار کند، ۱۰ درصد به این آمار اضافه خواهد شد.» وکیلی اظهار داشت: «صندوق رأی تنها زمین بازی ماست. به عقیده من در هر صورت این زمین بازی نباید تغییر کند. اگر کسی از اصلاح‌طلبی بیرون رفته و می‌خواهد کار چریکی کند، آن بحث دیگری است.» وی با اشاره به حضور نداشتن اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۹۸ در انتخابات افزود: «به عقیده من خطای بسیار راهبردی بود که اصلاح‌طلبان در آن زمان مرتکب شدند و هم اکنون هم این خطا را دارند مرتکب می‌شوند. درست است که منتقد فرآیندها هستیم، ولی نباید فرصت‌طلبانه با صندوق رأی برخورد کنیم. اگر صندوق رأی لزوماً به نفع ما بود پای صندوق بیاییم، ولی اگر به نفع ما نبود، با صندوق رأی قهر کنیم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات