صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۸۲۷

شکست نقشه اخراج فلسطینان

قطع بودجه و تأمین مالی آنروا بخشی از طرح غربی-اسرائیلی برای آواره کردن فلسطینیان پس از جنگ است که به دلیل قدرت و رشادت مقاومت فلسطین نتوانستند آنها را به طور کامل اخراج کنند

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل از نشست مهم «آنتونیو گوترش» با کشورهای تحریم کننده آنروا (سازمان امدادی و شغل یابی برای آوارگان فلسطینی) در روز سه شنبه در نیویورک خبر داد.

به دنبال اتهامات ادعایی رژیم صهیونیستی در زمینه همکاری 12 نفر از پرسنل سازمان آنروا با حماس در حمله به فلسطین اشغالی در روز هفتم اکتبر، برخی کشورهای از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ژاپن کمکهای مالی خود به این سازمان امدادرسان که در غزه فعالیت می‌کند را به حالت تعلیق درآورده‌اند. 

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل می‌گوید که «گوترش از اتهامات اسرائیل علیه کارکنان آنروا وحشت زده است». 

وی افزود: اما پیام گوترش به حامیان آنروا از جمله کشورهایی که کمکهای خود را تعلیق کرده اند این است که حداقل ادامه کمکهای خود را تضمین کنند چرا که انروا دهها هزار پرسنل اختصاصی در سراسر منطقه دارد. 

گوترش پیش از این با لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل دیدار کرده و قرار است امروز سه شنبه با نمایندگان دیگر کشورهای تحریم کننده نیز دیدار و رایزنی کند. 

دوجاریک افزود: گوترش در همین زمینه با رهبران منطقه ای نیز در ارتباط است و ساعاتی پیش با عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز رایزنی کرده است. 

در همین زمینه گزارش «رأی الیوم» در مطلبی نوشت: "از جمعه گذشته تا امروز ایالات متحده آمریکا، استرالیا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، کانادا و فرانسه اعلام کردند، از انتقال وجوه به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) خودداری می کنند. این کشورها می گویند، این آژانس نقش مؤثری در مقاومت مردم غزه در عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر 2023 داشته است. علاوه بر این، کشورهای مذکور بهانه آورده اند که کارکنان و افراد شاغل در آنروا در حمایت از پرونده فلسطین در دیوان دادگستری بین المللی (لاهه) نقش دارند. یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز آنروا را «بازوی غیرنظامی حماس» توصیف کرد و گفت، این آژانس پس از پایان درگیری کنونی نباید در غزه نقشی ایفا کند.

اسرائیل هفتم اکتبر گذشته سازمان ملل متحد و آنروا را به دست داشتن در عملیات مسلحانه مقاومت فلسطین متهم و اعلام کرد، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی پس از پایان جنگ غزه جزو عناصر حل بحران در این باریکه نخواهد بود. در این میان کشورهای اروپایی و غربی بدون تحقیق و باعجله روایت اسرائیل را پذیرفتند و وارد فرایند قطع و بلوکه کردن بودجه این آژانس شدند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی با اعتراض شدید و محکوم کردن اقدام  کشورهایی که کمک مالی خود به ۲ میلیون آواره جنگ غزه را قطع کرده‌اند، این اقدام را شوکه‌کننده خواند و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد. تأسیس این آژانس به سال 1949 برمی گردد، به فلسطینیان در سرزمین های اشغالی، لبنان، اردن و سوریه خدمات ارائه می دهد و نقطه امید مهم آوارگان فلسطینی است. درواقع تصمیم کشورهای غربی برای توقف کمک‌ها به آنروا بهانه‌ای برای اجرای طرحی واقعی است که پیش تر بخش هایی از آن آشکار شده بود؛ یعنی کوچاندن و اخراج بیشتر فلسطینیان از نوار غزه در مرحله نخست و سپس از کرانه باختری.

قطع بودجه و تأمین مالی آنروا بخشی از طرح غربی-اسرائیلی برای آواره کردن فلسطینیان پس از جنگ است که به دلیل قدرت و رشادت مقاومت فلسطین نتوانستند آنها را به طور کامل اخراج کنند. اقدام حامیان اسرائیل در تعلیق کمک‌های مالی به آنروا در حالی انجام می‌شود که این ساختار بین‌المللی متکی بر قوانین و مقررات سازمان ملل متحد است و تمام فعالیت‌های آن نیز با نظارت نهادهای بشردوستانه و حقوق بشری انجام می‌شود.

همه کشورهای غربی اسلحه و واحدهای رزمی خود را در اختیار اسرائیل قرار دادند و از محکومیت اسرائیل به وسیله سازمان ملل متحد جلوگیری کردند. آنها اکنون به دنبال طرح جهنمی قطع و بلوکه کردن فرآیند تأمین مالی آنروا برای خفه کردن راه تأمین خدمات اجتماعی و تغذیه ای فلسطینیان هستند تا آنها را زیر فشار فقر و قحطی دهند، شاید نوار غزه را ترک کنند. از منظر مواضع متناقض غرب، آنها با وجود اینکه دیوان بین المللی دادگستری را در تصمیم روز جمعه گذشته خود آزاد گذاشتند، ولی از متهم کردن اسرائیل به ارتکاب جنایت های جنگی علیه بشریت و نسل کشی خودداری می کنند. غربی ها می خواهند شکست در توطئه کوچاندن فلسطینیان و پرونده محکومیت اسرائیل در دادگاه لاهه را اکنون با بلوکه کردن اموال و قطع تأمین مالی آنروا جبران کنند.

اقدام اسرائیل و حامیانش به ویژه با توجه به حکم اولیه دادگاه لاهه که مفهوم آن تأیید نسل کشی اسرائیلی هاست، نشان می‌دهد اتهامات تل آویو علیه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی صرفاً در چارچوب تداوم نسل کشی و پیگیری سیاست اعمال فشار بیشتر بر فلسطینیان است." 






نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات