صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۶۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام می‌دهد، شاید استغفار است. واقعاً همه‌ ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم و به خدای متعال پناه ببریم. مغفرت الهی بزرگ‌ترین نعمتی است که در دنیا و آخرت، خدای متعال به یک انسان عنایت می‌کند. حتی اولیای الهی، حتی پیغمبر خدا، از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند. این مغفرت به خاطر این است که حق اطاعت و عبادت پروردگار را احدی نمی‌تواند به جا بیاورد. هیچ کس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن‌طور که شایسته‌ او است، به جا بیاورد؛ هرچه مجاهدت هم بکند، نمی‌تواند؛ این استغفار به خاطر این است. [ماه رجب] ماه دعا است، ماه توسل است.(۱۴۰۲/۱۰/۲۶)
 
 
▼ حرف روز
هیولایی به نام بایدن!
دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکمی اولیه از رژیم صهیونیستی خواست تا مانع از ارتکاب هر گونه اقدامی در نوار غزه شود که ممکن است «نسل‌کشی» تلقی شود. بر اساس رأی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه با ۱۵ رأی موافق در برابر دو رأی مخالف از رژیم صهیونیستی خواسته شد تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد. همچنین درخواست رژیم صهیونیستی برای کنار گذاشتن پرونده از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی رد شده است. در این بین، شاهد واکنش‌ها به این رأی دادگاه از سوی مقامات کشور‌های گوناگون هستیم. مطابق انتظار، ایالات متحده و دولت بایدن بار دیگر از جنایات و فجایع انسانی رخ داده در غزه به دست رژیم صهیونیستی چشم‌پوشی کرده و معتقد است، رأی صادر شده بر اساس یک ادعای بی اساس صادر شده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا و سازمان‌ ملل طی اعلامیه‌هایی جداگانه بر لزوم پایبندی رژیم اشغالگر قدس بر رأی صادره از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در ایالات متحده نشان می‌دهد، ۵۱ درصد از کسانی که در انتخابات ۲۰۲۰ به رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده (جو بایدن) رأی داده بودند، اعتقاد دارند که اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین به معنای نسل‌کشی فلسطینی‌هاست. ۵۸ درصد نیز معتقدند، ادامه درگیری‌ها در غزه اوضاع را بسیار بغرنج‌تر کرده و حتی ممکن است به یک جنگ بسیار بزرگ در سطح منطقه غرب ‌آسیا تبدیل شود. در حالی که جو بایدن در حال ناامید کردن همه هواداران و رأی‌دهندگان خود است، وضعیت بحرانی جنگ در اوکراین و گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین به عنوان سرآغاز اقدامات خرابکارانه و نابخردانه دولت بایدن تلقی می‌شود. دفاع و پشتیبانی تمام قد از جنایات رژیم صهیونیستی و بی‌تفاوتی نسبت به خواست مردم ایالات متحده و دنیا در پایان دادن به این فجایع و جنایات و در آخرین مورد بی‌اساس خواندن رأی صادره از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه مهر تأییدی بر خطای محاسباتی و رفتاری در قوه عاقله دولت بایدن به شمار می‌رود. به همه این موارد، اگر حمله احمقانه ایالات متحده به همراه چند شریک دست چندم به برخی شهر‌های یمن را اضافه کنیم، بایدن به هیولایی تبدیل می‌شود که در دوران ریاست‌جمهوری خود آتش جنگ را حداقل در سه منطقه اروپا، غرب آسیا و جنوب غرب آسیا شعله‌ور کرده است. ناگفته پیداست در صورتی که دولت بایدن در همه این جنگ‌ها کنار بایستد و بر شعله‌ور تر شدن آن دامن نزند، مطمئناً بسیاری از این جنگ‌ها متوقف می‌شود.                 
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
مرزها را تفکیک کنید!
در پی درگذشت فرزند گرامی مجاهد بزرگ آیت‌الله طالقانی، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در روز جمعه ۶ بهمن ‌ماه منتشر شد. همزمان کاربران فضای مجازی افزون بر ارسال این پیام تسلیت، بیانات ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی را به صورت گسترده در فضاهای متعدد نشر دادند. بیانات ابتدایی این مراسم نکاتی دارد که با توجه به وضعیت کنونی بسیار حائز اهمیت است: «از آقازاده مرحوم آقای طالقانی(رحمةالله‌علیه) و دوستان همکارشان تشکر می‌کنیم که نام طالقانی و بیت طالقانی را همچنان که آن شخصیت زندگی کرد و بود، حفظ کردند. بعضی از بیوت و وابستگان به شخصیت‌ها، بعد از آنکه آن شخصیت پایش از این عالم مادی بریده می‌شود و بیرون می‌رود، نام او را حفظ می‌کنند، لکن محتوای او را به کلی‌ـ گاهی اوقات به ۱۸۰ درجه عکس‌ـ تغییر می‌دهند. شاید اگر ایشان‌ـ که خب در بین برادرها به این مسئله همت گماشتندـ همت نمی‌کردند و پا جلو نمی‌گذاشتند، شاید سرنوشت آقای طالقانی هم به همان سرنوشت دچار می‌شد؛ اما خب الحمدلله شما توانستید چهره‌ آقای طالقانی را حفظ کنید.» یکی از دغدغه‌های امامین انقلاب تحریف است؛ به گونه‌ای که امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود و رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های متعدد هشدار لازم را در این زمینه داده‌اند.
نوع رفتار و سبک و سیره انتخابی بیوت و وابستگان به شخصیت‌ها می‌تواند در ادامه راه‌، کارساز و تمجیدآفرین باشد. قطعاً ظرفیت گفتاری و رفتاری شخصیت‌ها و بزرگان انقلاب با بریدن از این عالم مادی تمام نمی‌شود و پابرجاست و یکی از عناصر هم‌افزا و وحدت‌آفرین رسیدن به قله، احیای همین ظرفیت‌هاست. انتخابات ۱۱ اسفند ماه از این جنس است. انتخابات امسال می‌تواند احیای گفتمانی بشود که امام راحل(ره) فرمودند: «مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی از اهم واجبات عقلی و شرعی است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمی‌کند.» همچنین می‌تواند بازخوانی بیاناتی از رهبر حکیم انقلاب در بیستم اسفندماه سال ۱۳۹۴ در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری بشود که با یاد کردن از همه درگذشتگان آن دوره مجلس خبرگان درباره مرحوم آقای خزعلی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) فرمودند: «ایشان پای حرف‌های خودشان ایستادند، پای انقلاب ایستادند، آنجایی که بحث نزدیکان و منتسبان بود با کمال صراحت، با کمال شجاعت ایستادند. اینهاست که ارزش می‌دهد به انسان‌ها، معنا می‌دهد به حرکت انقلابی انسان‌ها» و در نهایت می‌تواند تبیین وصیت‌نامه‌ای بشود که حاج قاسم نویسنده‌اش بود و نوشت: «نکته‌ای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور دارم: چه آنهایی [که] اصلاح‌طلب خود را می‌نامند و چه آنهایی که اصولگرا. عزیزان، هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌های‌تان به‌نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید.»        
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
هدف ایران و یمن هستند
پایگاه تحلیلی «Declassified UK» که در زمینه نقش نظامی و اطلاعاتی لندن در جهان فعالیت می‌کند، از توسعه یک پایگاه جاسوسی انگلیس در نزدیکی ایران خبر داد. به گزارش این رسانه، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، این پایگاه طی دو سال اخیر گسترش یافته است. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و شبه قاره هند، نظیر پاکستان به صورت سنتی در حوزه نفوذ انگلیس قرار دارند؛ ولی این موضوع درباره دو کشور ایران و یمن صادق نیست. این رسانه اضافه می‌کند، طبق تصاویر ماهواره‌ای، دو ساختمان جدید در این پایگاه جاسوسی ساخته شده که یکی از آنها به اندازه شش زمین تنیس است و به نظر می‌‌رسد چند طبقه باشد. سخنگوی GCHQ در پاسخ به «Declassified UK» گفت: «نمی‌توانیم در مسائل عملیاتی اظهار نظر کنیم.» «کلارینت» مسلط بر یکی از دو نقطه‌ای است که کابل‌های دریایی جهان به سواحل عمان می‌رسند. این کابل‌های دریایی بخشی از زیرساخت جهانی ارتباطات و اینترنت است.
 
 
▼ اخبار 
آنچه در انتظار تل‌آویو است
نشریه آلمانی «اشپیگل» در یادداشتی با تأکید بر اینکه «حملات موشکی حماس در مقایسه با آنچه حزب‌الله لبنان قادر است بر سر اسرائیل بیاورد، یک باران سبک تابستانی در مقابل سیلاب خانمان‌برانداز به حساب می‌آید» افزود، تجربه نشان می‌دهد هر حمله یک پاسخ در پی خواهد داشت. زرادخانه موشکی شبه‌نظامیان، مهم‌ترین برگ برنده ایران در برابر اسرائیل است. با وجود استقلال نظامی و مالی گسترده، حزب‌الله به شکلی به ایران و ایدئولوژی آن وفادار است. «بلانفورد» تحلیلگر می‌گوید، برای تهران، حزب‌الله «تاج راهبرد بازدارندگی آن» است. از نظر نظامی، ایران قوی‌تر از همیشه است و به عنوان یک تأمین‌کننده تسلیحات حیاتی برای روسیه ظاهر شده است. روابط میان حزب‌الله و ایران تاکنون به کنترل اوضاع در مرز لبنان و اسرائیل کمک کرده است؛ اما در صورت وقوع جنگ، این روابط احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت و یک واکنش زنجیره‌ای رخ خواهد داد و شبه‌نظامیان تحت کنترل ایران در عراق، سوریه و یمن حملات گسترده‌ای را انجام می‌دهند.
 
چرا کرباسچی سکوت کرده است؟
«محمد عطریانفر» عضو حزب کارگزاران درباره کاهش حضور غلامحسین کرباسچی که پیش از این مصاحبه‌ها و اظهارات متعددی را درباره سازوکار اصلاح‌طلبان و عبور از سیدمحمد خاتمی به عنوان لیدر این جریان مطرح می‌کرد، گفت: «آقای کرباسچی را کم می‌بینیم. بارها از ایشان خواهش کردیم که فعال‌تر باشید، اما فعالیت‌شان را خیلی کم کرده‌اند، هرچند عضو حزب کارگزاران هستند، اما درحال حاضر نسبت تنگاتنگی با حزب ندارند. خواهش‌مان این بود که عهده‌دار ریاست شورای مرکزی یا کمیته سیاسی شوند که نپذیرفتند و دبیر کلی حزب کارگزاران بنا بر قاعده‌ای از دوش ایشان برداشته و به آقای حسین مرعشی، قائم‌ مقام‌شان سپرده شد و آقای کرباسچی درخصوص این قضیه گلایه‌مند شدند، اما واقعیت بازی دموکراسی همین است و باید در این خصوص رأی می‌گرفتیم و آن رأیی که مورد انتظار بود، حاصل نشد و آقای کرباسچی هم فعلا فاصله گرفته است.»
 
بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران
«حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی» عنوان کرد: «بزرگ‌ترین دستاورد و هدف این انقلاب حاکمیت سیاسی اسلام است. بقای انقلاب به حاکمیت سیاسی آن است. علت دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی ایران هم موضوع حاکمیت سیاسی است. دشمن با اسلام سکولار مشکلی ندارد؛ او با حاکمیت سیاسی اسلام مشکل دارد. امروز یکی از بحث‌های جدی در دانشگاه‌ها و در حوزه‌های علمیه بحث حکمرانی دینی است.» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران این پرسش را طرح کرد که حکمرانی اسلامی چیست و از چرایی و چگونگی آن سؤال کرد و افزود: «ما اول باید تصویری از حکمرانی اسلامی داشته باشیم. از جمله موضوعات مهم در این مباحث، موضوع تحول در علوم انسانی است. باید الگویی تحت عنوان تحول علوم انسانی را مطرح کرد.» 
 
رشد ۲۴ درصدی تجارت ایران و اروپا
جدیدترین آمار یورو استات (مرکز آمار اروپا) نشان می‌دهد، تجارت ماهانه ایران و اروپا با رشد ۲۴ درصدی به بیش از ۴۵۰ میلیون یورو در ماه نوامبر ۲۰۲۳ رسیده است. این مرکز کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ را ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون یورو اعلام کرد. آلمان با صادرات ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون یورویی بیشترین سهم را در میان اعضای اتحادیه اروپا در صادرات به ایران داشته است. رومانی بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی به ایران پس از آلمان طی ماه نوامبر بوده است. صادرات رومانی به ایران در این ماه در مقایسه با ماه قبل ۳۰ برابر شده است. صادرات اتریش به ایران نیز در ماه نوامبر با رشد ۵۰ درصدی به ۱۸ میلیون یورو و فرانسه با رشد ۳۱ درصدی به ۲۳/۸ میلیون یورو رسیده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«هادی بیگی‌نژاد» عضو کمیسیون انرژی درباره اینکه مطرح می‌شود قرار است بنزین سه نرخی شود، گفت: «بعضی از موارد، مواردی است که نباید درباره‌اش صحبت کرد، چرا؟ چون هنوز تصمیمی گرفته نشده است، ما الآن بگوییم تکذیب می‌کنیم و گران نمی‌شود یا بگوییم تأیید می‌کنیم و گران می‌شود؟ وقتی چیزی درباره‌اش صحبت نشده است و هیچ تصمیمی اصلاً گرفته نشده، چرا می‌خواهیم به آن دامن بزنیم؟ تصمیمی درباره قیمت بنزین گرفته نشده و این را می‌دانیم که تا پایان سال هم تصمیمی گرفته نمی‌شود، هر موقع تصمیم گرفته شد، به مردم گفته می‌شود.»
 
«حسین صمصامی» اظهار داشت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون اغلب تقاضاهای ارز و طلا از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران پوشش داده می‌شود و به نظر می‌رسد نیازی نیست که دیگر بخش غیررسمی در کشور وجود داشته باشد.» رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: «بازار آزاد ارز فقط در افکار عمومی بزرگ است، اما در واقع ظرفیت چندانی ندارد، زمانی که دولت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی می‌پردازد و مرکز رسمی مبادله ارز و طلا داریم، جای نگرانی برای نوسان در بازار غیررسمی وجود ندارد.»
 
«حسین نقاشی» فعال چپ و عضو شورای مرکزی حزب تحریمی اتحاد ملت طی اظهاراتی پیرامون سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات گفت: «این را که چقدر به آن پایبندی وجود داشته باشد، باید منتظر ماند و دید در زمان انتخابات چه اتفاقی رخ خواهد داد. تصور می‌کنم تعدادی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی در ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه که همراهان آقای روحانی هستند، در انتخابات شرکت می‌کنند و لیست می‌دهند؛ هرچند که موضع این متن این است که چنین اتفاقی رخ ندهد!»
 
«علی مطهری» از چهره‌های منسوب به جریان اعتدال گفت: «ردصلاحیت حسن روحانی شبیه به ردصلاحیت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ بود که با وجود کنار‌گذاشتن ایشان، باعث شور انتخاباتی شد؛ بنابراین می‌توان این انتظار را داشت که مردم در پاسخ به ردصلاحیت حسن روحانی و همچنین دیگر کاندیداها به نامزدهای طیف معتدل، میانه‌رو و مستقل رأی بدهند تا آنها با پایگاه رأی مردمی بیشتر بتوانند منشأ اثر مثبتی در مجلس آتی باشند.»
 
شکست «نیکی هیلی» در انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر، آخرین امیدهای مخالفان درون حزبی رئیس‌جمهور سابق آمریکا را عملاً بر باد داده و آنها را برای پذیرش رسمی ترامپ به عنوان نامزد رسمی حزب متبوع‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آماده کرده است. کمتر از ده ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، «دونالد ترامپ» و «نیکی هیلی» تنها نامزدهای جدی حزب جمهوری‌خواه هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات