صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۲۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ماه شعبان است، ماه بارش رحمت الهی است. اگر انسان فقرات مناجات شعبانیه و ادعیه‌ ماه شعبان در شب نیمه و دیگر دعاها ‌و اعمال را نگاه کند، احساس می‌کند که ماه شعبان یک ظرف زمانی بسیار ارزشمندی است برای بهره‌گیری از رحمت پروردگار. ‌شما جوان‌های عزیز، با دل‌های پاک، با روح‌های آماده، می‌توانید خیلی بهره بگیرید و امیدوارم که ان‌شاءالله از برکات این ماه و از ‌رحمت الهی در این ماه بهره بگیرید.(۱۳۹۶/۲/۲۰)
 
 
▼ حرف روز
از گوادلوپ تا میدان آزادی
یکی از جلساتی که حدودا یک ماه پیش از انقلاب پیرامون نهضت امام(ره) برگزار شد کنفرانس گوادلوپ در دی ۱۳۵۷ برای بررسی انقلاب اسلامی بود. در این جلسه سری کالاهان، ژیسکار دستن، کارتر و اشمیت رهبران ۴ قدرت اصلی بلوک غرب یعنی آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان غربی حضور داشتند و بنایشان صحبت بر چگونگی تعامل با آنچه در ایران اتفاق می‌افتد بود.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با فرماندهان سپاه پیرمون اجلاسیه گوادلوپ فرمودند: «در نیمه‌های دی‌ماه سال ۱۳۵۷، سران چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، و آلمان جمع شدند در یک کنفرانسی‌ـ به تعبیر خودشان یک گردهمایی‌ـ در یک جزیره‌ فرانسوی به نام گوادلوپ که بعدها به کنفرانس گواد‌لوپ معروف شد. موضوع بحث در این کنفرانس، انقلاب بود، انقلاب ایران بود، انقلاب اسلامی بود. نشستند بحث کنند که «چه‌کار کنیم؟ چه‌چاره کنیم در مقابل این انقلاب؟»؛ می‌دیدند که [انقلاب] دارد پیروز می‌شود دیگر. به این نتیجه رسیدند که ‌نجات رژیم دست‌نشانده‌ پهلوی ناممکن است؛... به خودشان مژده دادند، گفتند بله، این انقلاب پیروز خواهد ‌شد، لکن بحران‌هایی برای این انقلاب پیش می‌آید... که هیچ دولتی که بعد از انقلاب سر کار بیاید، قادر به مواجهه‌ با آن بحران‌ها نیست؛ به این نتیجه رسیدند... . گفتند هر ‌دولتی که بعد از انقلاب سر کار بیاید با این بحران‌ها از پای در خواهد آمد و نمی‌توانند ادامه بدهند.»
امروز بیش از ۴۵ سال از کنفرانس گوادلوپ می‌گذرد. جنگ ۸ ساله با پشتیبانی بیش از ۵۰ کشور، برنامه‌ریزی چندین کودتای کلان، صدها قلم تحریم کوچک و بزرگ، صدها ترور و...‌؛ بررسی آنچه از دی‌ماه ۱۳۵۷ در گوادلوپ تا حماسه عظیم مردم در ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در میدان آزادی گذشت نشان می‌دهد که هر دولت یا ملتی به جای ایران و ایرانیان بود یک سال نگذشته از هم فرو می‌پاشید.
اما بررسی ۴۵ سال نشان می‌دهد که این ملت با آن عقبه فرهنگی و تمدنی و این رهبری حکیم نه تنها فرو نپاشید بلکه روز به روز بالنده‌تر شد. آنچه گفته شد سرپوش گذاشتن بر مشکلات نیست هر انسانی که در فضای اجتماعی و مردم زیست می‌کند مشکلات را می‌بیند و درک می‌کند ولی آنچه باعث آمدن و ایجاد حماسه‌هایی شبیه دیروز می‌شود همین عشق داشتن‌ها حتی با گلایه‌ها و اخم‌های ته ذهن است. مردم برای آنچه شکل گرفته است جان داده‌اند، خون دل خورده‌اند، فرزند تقدیم کرده‌اند لذا هر سال پر شکوه‌تر و توفنده‌تر می‌آیند. و این حضور است که به انقلاب اسلامی برکت داده است تا از میان هجمه‌ها، آتش‌ها و مکر و حیله دشمنان به سلامت عبور کند.
محمد علوی
 
 
▼ گزارش روز
از ماست که بر ماست!
قرن‌ها پیش ناصر خسرو قبادیانی در ابیاتی نغز و شیرین داستان عقابی را روایت می‌کند که با تیر یک شکارچی نهایتا زخمی می‌شود و وقتی که به با دقت به تیر نگاه می‌کند، پر‌های خود را در سر تیر می‌بیند و می‌گوید که «از ماست که بر ماست». این مثل اما هم‌چنان ادامه دارد و انسان‌ها بیش از پیش با این حقیقت آشنا شده‌اند که آن‌چه در انتظارشان است به دست خود آنها پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی می‌شود.
در برخورد با مسائل سیاسی روز هم دقیقا این‌چنین است؛ انسان باید انتخاب کند که می‌خواهد تا چه آینده‌ای داشته باشد و چه سرنوشتی برایش رقم بخورد و البته این انتخاب است که انسان را از سایر خلایق متمایز می‌سازد. جالب است که دقیقا اهریمنان زمان نیز دست بر روی این ویژگی ممتاز بشری گذاشته‌اند و سعی دارند تا این حق انتخاب را از انسان جدا کنند تا نهایتا انسان را بنده و برده مطامع خود، دستورات و فرامین خود قرار دهند. نگاه به مسئله انتخابات پیش‌رو نیز با این زاویه دید نشان می‌دهد در این فرآیند است که دقیقا مصداق «از ماست که بر ماست» تحقق عینی پیدا می‌کند؛ بدین معنا که چه خوب چه بد تا به اینجای مسیر این مردم بوده‌اند که با انتخاب‌های خود مسیر حرکت کشتی انقلاب اسلامی را تعیین کرده‌اند و بنابراین حتی اگر که نسبت به حرکت و مسیر طی‌شده انتقادی دارند و ناراضی هستند باید در صحنه انتخابات و با حضور مجدد خود این انتقاد را نشان دهند و مسیر حرکت را تصحیح کنند. اما در مقابل قهر کردن با صندوق‌های رأی به معنای زایل کردن حقیست که بخاطر داشتن آن انسان‌های بسیاری از زمان مشروطیت تا انقلاب اسلامی مبارزه کرده و بعضا جان خود را در این راه فدا کرده‌اند.
نگاهی به سیره و رفتار سیاسی مقام معظم رهبری نیز نمایانگر این حقیقت است که ایشان نسبت به انتخابات پر‌شور با حضور حداکثری مردم و هم‌چنین حمایت از منتخب مردم و صیانت از آرای مردم همواره تأکید داشتند و نسبت به مکر و فریب دشمنان بار‌ها هشدار داده‌اند. مقام معظم رهبری در بیاناتی پیرامون این مهم می‌فرمایند: «حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام می‌کند. اینکه ما تکیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، اصرار می‌ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفته‌ام که حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند، اصل انتخابات حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و رأی دادن آنها است.»
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
پهبادهای ایرانی معادلات را برهم می‌زنند
مسئول سابق واحد تحلیل «میز ایران» در «سازمان اطلاعات دفاعی» ارتش صهیونیستی نسبت به غفلت از توسعه صادرات پهپادهای ایرانی به سایر کشورها، به دولت آمریکا هشدار داد. دنیس‌سیترینوویچ بیان داشته که «ایران در سال‌های اخیر، سرعت فروش و انتقال پهپاد به نقاط مختلف از اتیوپی و الجزایر تا بولیوی و ونزوئلا را افزایش داده و در راه تبدیل به یک صادرکننده پیشرو تسلیحات است». این امر برای ایران علاوه بر سود اقتصادی؛ برای مثال مبلغ خرید یک پهپاد شاهد ۱۳۶ بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار برآورد شده؛ یک دستاورد دیپلماتیک نیز به دست می‌اورد که «تعمیق جایگاه سیاسی جمهوری اسلامی در این کشورها و ایجاد وابستگی به محصولات ایران» است. کارشناس «اندیشکده مطالعات امنیت ملی» هشدار می‌دهد کاربرد پهپادهای ایران در میدان نبرد از جنگ اوکراین تا جنگ غزه، به اثبات رسیده است. وی از آمریکا می‌خواهد با وضع تحریم‌های گسترده مانع از توسعه و تجارت ایران در زمینه نظامی شود.
 
 
▼ اخبار 
یک سؤال ساده
علوی تبار فعال اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی با عنوان «دغدغه امنیت ملی» بر امنیت ملی تأکید کرده و می‌نویسد: تأمین «امنیت ملی» یک دغدغه و جهت‌گیری‌ دائمی است. مستقل از اینکه چه نظری درباره حکومت داریم، تأمین امنیت ملی یکی از اهداف اصلی همه جریان‌هایی است که در مورد ارتباط کشور با جهان پیرامون‌اش می‌اندیشند و می‌خواهند در شکل‌دهی به این روابط مؤثر باشند. دغدغه امنیت ملی به‌ویژه برای کشوری چون ما که به علت قرار گرفتن در محدوده‌ای سرشار از بحران و تنش به‌طور مداوم در معرض خطر و تعارض قرار دارد، پررنگ‌تر و مهم‌تر از دغدغه‌های دیگر جلوه می‌کند. علوی‌تبار می‌افزاید: امنیت ملی معیاری است برای ارزیابی مواضع و دیدگاه‌های سیاسی ما. ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی در مورد امنیت ملی و راه‌های تأمین آن و عوامل آسیب‌زننده به آن هستیم. بر این اساس باید از آقای علوی‌تبار پرسید آیا تحریم انتخابات از سوی همفکران‌شان در راستای تأمین امنیت ملی است؟
 
هشدار مصر به رژیم صهیونیستی
وال‌استریت ژورنال گزارش می‌دهد که مقامات مصری این پیام را به اسرائیل انتقال داده‌اند که هرگونه عملیات قابل توجه اسرائیل در رفح می‌تواند به تعلیق توافقنامه صلح بین دو کشور منجر شود. به گفته منابعی در قاهره، مصر از احتمال ورود گسترده فلسطینی‌ها به خاک خود در صورت حمله اسرائیل به رفح عمیقا نگران است. چنین اتفاقی یا اشغال رفح توسط نیرو‌های ارتش اسرائیل می‌تواند باعث تعلیق توافق صلح شود. گفتنی است در واکنش به تشدید تنش‌ها، مصر حضور خود را در امتداد مرز با غزه تقویت کرده است. در این زمینه رویترز گزارش می‌دهد که مصر در هفته‌های اخیر تقریباً ۴۰ تانک و خودروی زرهی را در شمال شرقی سینا مستقر کرده است تا موقعیت خود را در امتداد مرز تحکیم کند. علاوه بر این، مصر اقدامات زیربنایی قابل توجهی را انجام داده است، از جمله ساخت یک دیوار بتنی با حصار سیمی، با هدف ایمن‌سازی مرز و جلوگیری از عبور غیرمجاز.
 
همه چیز برای رقابت تمام‌عیار آماده است
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نامزدهای انتخابات مجلس از اقشار و اصناف مختلف هستند، گفت: بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر اساتید دانشگاهی، حدود ۲۵۰ نفر پزشک و از کادر درمان، بیش از ۲۰۰ نفر از روحانیون و حوزویان، بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از فرهنگیان و بیش از ۴۰۰ نفر نیز از جامعه حقوقی اعم از قضات و وکلا هستند. طحان‌نظیف تأکید کرد: مشارکت برای همه گروه‌ها و رویکردهای سیاسی فراهم شده و می‌توان شاهد انتخابات پرشور و رقابتی بود. درباره وضعیت سنی نامزدها نیز باید گفت بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی، بیش از ۵ هزار نفر دهه شصتی، بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ نفر دهه پنجاهی و حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر دهه چهلی هستند. وی اظهار داشت: براساس قانون کسانی که در مراحل قبل تأیید شده اما در مرحله شورای نگهبان صلاحیت‌شان تأیید نشده است، امکان اعتراض دارند.
 
خان یونس به باتلاق صهیونیست‌ها بدل شده است
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که ارتش اسرائیل از وضعیت سختی در خان یونس رنج می‌برد. براساس این گزارش ارتش در کمین بسیار بزرگی قرار گرفته و از این رو وضعیت ارتش مساعد نیست. در همین ارتباط گفته شده که حداقل ۱۱ نیروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان این عملیات کمین به هلاکت رسیده‌اند. رسانه‌های عبری زبان افزوده‌اند که انتقال اجساد سربازان کشته و زخمی پس از عملیات کمین حماس چندین ساعت به طول انجامیده استاین گزارش درباره آشفتگی ارتش اسرائیل در آستانه حمله زمینی به رفح اعلام شده است. حمله‌ای که با واکنش‌های بسیار گسترده و منفی در جامعه بین‌المللی روبه‌رو شده و بسیاری از کشورها خواستار متوقف کردن اسرائیل برای حمله به رفح واقع در جنوب نوار غزه شده‌اند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و ستون‌نویس ثابت روزنامه اعتماد در بخشی از مطلب اخیر خود پیرامون سفرهای استانی دولت نوشته است: «هدف از سفرها انجام کارهای اداری و آشنایی با مشکلات مردم از نزدیک نیست. اینها اتلاف‌ وقت و منابع کشور است و بیشتر شبه نمایش است.» ادعای عبدی در حالی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان جواب او را داده‌اند و اتفاقا تحرک و پرکاری دولت با محوریت سفرهای استانی را از نقاط قوت دولت سیزدهم دانسته‌اند که باعث دلگرمی مردم می‌شود؛ همچنین. واقعیات بر روی زمین و نظرسنجی‌ها مردمی نیز خلاف گفته‌های این چهره اصلاح‌طلب را اثبات می‌کند.
 
ابوالقاسم رئوفیان عضو هیئت عالی شورای وحدت، در پاسخ به این پرسش که فهرست شورای وحدت در تهران چه زمانی نهایی می‌شود؟ گفت: «تصمیم بر این است تا ۲۵ بهمن ماه، فهرست ۳۰ نفره خود را قطعی کنیم اما رونمایی از لیست به دور از تدبیر و یک نوع ساده‌اندیشی است و قطعا شورای وحدت این اشتباه را نخواهند کرد و حُسن تدبیر می‌کنند.» وی افزود: اگر ترکیب نهایی زودتر از موعد اعلام شود ما در اصل فهرست خود را لو می‌دهیم و رقیب را هوشیار می‌کنیم.
 
محمدرضا مدرس‌خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عقد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی مطابق با برنامه کشتیرانی برای استفاده حداکثری از توان داخلی خبر داد و گفت: «مجموعاً ۱۰ فروند شناور داخلی به مبلغ کل ۸۶ میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است؛ ضمن اینکه مذاکرات جهت عقد قرارداد ساخت چهار فروند کشتی دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار نیز در حال جریان است.»
 
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: «در انتخابات پیش‌رو ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان تأیید صلاحیت شدند و این رقم خوبی است و با این شرایط برای هر کرسی ۵۰ تا ۶۰ نامزد وجود دارد. وی تصریح کرد: امروز وظیفه هر انقلابی این است که نسبت به شبهات بی‌تفاوت نباشد و جهاد تبیین را عمل کند و برای فرد انقلابی متدین مشارکت پرشور در انتخابات تقدم بر نتیجه دارد.»
 
روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: در یک اقدام کور و ناجوانمردانه اشرار مسلح به یک پست نگهبانی در مسیر ریلی راه آهن زاهدان‌ـ بم اقدام به تیراندازی کردند که در این تیراندازی ۲ نفر از بسیجیان بومی منطقه (از طائفه شه‌بخش) به نام‌های محمد انور گمشادزهی و عبدالحسین بلوچ به شهادت رسیدند.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات