صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۶۲۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شخصيت درخشان و بزرگوار امام حسين(عليه‌السلام) دو وجهه دارد: يك وجهه، همان وجهه جهاد و شهادت و توفانى است كه در تاريخ به راه انداخته. يك بعد ديگر، بعد معنوى و عرفانى است كه بخصوص در دعاى عرفه به شكل عجيبى نمايان است. ما مثل دعاى عرفه كمتر دعايى را داريم كه سوز و گداز و نظم عجيب و توسل به ذيل عنايت حضرت حق متعال بر فانى ديدن خود در مقابل ذات مقدس ربوبى در آن باشد؛ دعاى خيلى عجيبى است.(۱۳۷۶/۹/۱۳) *ولادت فرخنده سرور و سالار شهیدان حضرت حسین‌بن علی(علیه‌السلام) و روز پاسدار را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
پاسداری در مکتب حسین‌بن‌علی(ع)
انقلاب کردن هر چند کار آسانی نیست و بسیاری از انقلاب‌ها در مرحله براندازی رژیم‌های خودکامه ناکام مانده‌اند، اما حفظ انقلاب کاری بس دشوارتر است، همان طور که ساختن بنا، از تخریب کردن آن آسان‌تر است. از فردای پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود که حفظ و نگهبانی و پاسداری از آن به مهم‌ترین دغدغه انقلابیون بدل شد؛ انقلابی که برنامه ابرقدرت‌های شرق و غرب در شاهراه جهان، یعنی غرب آسیا را بر هم ریخته بود و همه آنها دست به دست همه داده بودند که در عرض چند ماه فروپاشی‌اش را به نظاره بنشینند.
برای پاسداری از نهال نوپای انقلاب اسلامی، جوانان غیور این سرزمین دور هم جمع آمدند تا حراست از انقلاب را در قامت یک تشکیلات و نهاد انقلابی متجلی کنند و اینگونه بود که نهاد مبارک سپاه مبتنی بر فرهنگی به نام فرهنگ پاسداری و با جوانان و مجاهدانی به نام پاسدار متولد شد!
پاسداری پیش از آنکه در قواره یک سازمان باشد، به فرهنگ و روحیه‌ای تعلق دارد که در آن جاری است و حاصل آن تربیت جوانان مؤمن انقلابی‌ای است که «پاسدار» نام دارند. به واقع، آنچه هویت یک سازمان را مشخص می‌کند، فرهنگی است که در تک‌تک افراد آن نهاد به یک باور قلبی بدل شده و در رفتار و گفتار پاسدار تجلی یافته است. سپاه مولود پاسداران و پاسداران مولود فرهنگ پاسداری هستند و تا این فرهنگ در جان پاسداران باشد، سپاه، سپاه تراز انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند، فرهنگی که در مکتب سید و سالار آزادگان عالم، حضرت حسین‌بن‌علی(ع) تولد یافته است.
در این مکتب زندگی مبتنی بر عزت، آزادگی، بصیرت، شجاعت، مجاهدت و عبودیت، سبک زندگی است که پاسداران خود را مزین به آن می‌خواهند. در این مکتب همه تلاش‌ها برای نجات بشریت از استعمار و استکبار و ظلم و فقر و فساد و تبعیض و دستیابی به عدالت و آزادی از طریق عمل به آموزه‌های مکتب حسین‌بن‌علی(ع) ممکن خواهد شد. در این مکتب، خدمت به ملت، مهم‌ترین راه بندگی خداوند متعال است و پاسدار کسی است که جان و مال و آبرو و همه داشته‌هایش را برای خدمت به اسلام و جامعه اسلامی و مردم تقدیم می‌کند تا منادی حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی باشد. در اینجاست که معلوم می‌شود چرا امام و مقتدای پاسداران نیز مشتاقانه می‌فرمایند: «ای کاش من هم یک پاسدار بودم.»     
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
چالش هیدروپلیتیک در عراق
«عون ذیاب» وزیر منابع آب عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری «رووداو» اذعان کرد، احتمال درگیری آبی میان اهالی استان‌های جنوبی عراق از جمله ذی قار، واسط، بصره و میسان با یکدیگر وجود دارد. این جمله در حالی بیان می‌شود که ریشه‌ اصلی بحران هیدروپلتیک در عراق، به ویژه در استان‌های جنوبی مستقیماً به سیاست‌های آبی ترکیه برمی‌گردد. یکی از موضوعات اختلاف‌برانگیز بین دو کشور همسایه ما، یعنی عراق و ترکیه تنش آبی و هیدروپلیتیکی است.
این اختلاف از زمانی شدت گرفت که ترکیه پروژه گاپ را در دستور کار خود قرار داد و این پروژه آبی بزرگ را عملیاتی کرد. در واقع، با سدسازی‌های بزرگ و نیروگاه‌های آبی برقی در مناطق کردنشین ترکیه که همجوار با دو کشور سوریه و عراق است، این تنش بین این سه کشور گسترده‌تر شد و مشخصاً درباره اختلافات بین عراق و ترکیه باید گفت، حق آبه ۵۱ میلیارد متر مکعبی که از سرچشمه‌های ترکیه وارد عراق و دجله می‌شد، امروز به ۱۱ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.
دو سد «ایلیسو» و «آتاتورک» از جمله این دو سد بزرگ احداثی در ترکیه هستند که زیست در عراق را با چالشی جدی مواجه کرده است و به همین دلیل در دولت جدید عراق تلاش‌هایی برای به‌دست آوردن حق‌آبه عراق از ترکیه صورت گرفته است. «عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق به همراه «فواد حسین» وزیر خارجه عراق رایزنی‌هایی را با همتایان ترکیه‌ای خود آغاز کرده‌اند. همچنین «محمد الشیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز در دیدارهای اخیرش که از ترکیه داشته، این موضوع را به منزله محور اصلی مذاکرات با مقامات ترکیه‌ای قرار داده است. پارلمان عراق نیز با جدیت این مطالبه مردمی را از مسئولان عراقی پیگیری می‌کند. در واقع، احتمال درگیری و اختلافات آبی در بین استان‌های جنوبی عراق چالشی است داخلی که خود می‌تواند در صورت حل نشدن به بحران بزرگ منطقه‌ای در بین کشورهای این محیط جغرافیایی تبدیل شود.
در مجموع باید گفت، یکی از چالش‌های اصلی عراق در دوره دولت السودانی موضوع تنش آبی با ترکیه است و دولت آقای السودانی در تلاش است با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود این مشکل را برطرف کند و در این راستا دیپلماسی فراگیر را با دولت ترکیه آغاز کرد و در دیدارهای اخیرش نیز توانست مقداری هر چند اندک از حق‌آبه عراق از ترکیه را باز ستاند؛ اما همان طور که وزیر منابع آب عراق پیش‌بینی کرده است در سال جدید و به ویژه در فصل گرم سال، این تنش آبی عراق را به ویژه در استان‌های جنوبی‌اش با یک چالش هیدروپلیتیکی همراه خواهد کرد.    
محمدمهدی جعفری
 
 
▼ خبر ویژه
دستاوردی که معادلات نظامی را دگرگون می‌کند
فرمانده کل سپاه با اشاره به قدرت نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: «قدرت دفاع و تهاجم دریایی ما با ورود انبوهی از پهپادها، موشک‌های کروز و حتی موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با قابلیت هدف قرار دادن شناورهای رزمی در دریا یک مجموعه بسیار پیچیده و درهم‌تنیده‌ای از توانمندی‌های به‌روز و پیشرفته و مدرن را نشان می‌دهد.» «سردار سلامی» افزود:‌ «در نیروی دریایی سپاه ما چند دستاورد جدید داشتیم؛ اولین مسئله کار مشترک بین نیروی هوافضا و نیروی دریایی سپاه پاسداران بود که با شلیک یک موشک بالستیک دوربرد از روی یک ناو جنگی با موفقیت انجام گرفت و این دستاورد جدید برد نفوذ و قدرت دریایی ما را تا هر نقطه دلخواهی افزایش داد؛ چرا که ناوهای اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها ظاهر شوند و طبیعتاً وقتی می‌توانیم از آنها موشک شلیک کنیم، هیچ نقطه امنی برای قدرتی که بخواهد برای ما ناامنی ایجاد کند، وجود ندارد.»
 
 
▼ اخبار 
چهره‌های اصلاح‌طلب علیه تصمیم جبهه ‌اصلاحات!
۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و چهره‌های روشنفکری و اصحاب رسانه در بیانیه‌ای تحلیلی خطاب به دغدغه‌مندان توسعه و مردم‌سالاری در ایران خواستار روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو، توسعه‌گرا و اصلاح‌گر در حوزه‌هایی انتخابیه مختلف، شدند. این بیانیه مورد توجه بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است. روزنامه «اعتماد» درباره این بیانیه قابل توجه نوشته است: «در تجربه دهه‌های گذشته ایران، تحریم انتخابات هم مشابه تحریم‌های اقتصادی عملا به ضعیف‌تر شدن جامعه ایران و لطمه به توسعه ملی و تقویت اقتدارگرایی منجر شده است.» اعتماد در ادامه با همانندسازی تحریم انتخابات و تحریم اقتصادی می‌نویسد: «پیشگیری از بدتر شدن زندگی جمعی ایرانیان و بهبود عملی و تدریجی زندگی‌شان، نیازمند مداخله جمعی خلاق، امیدآفرین و مصلحانه در همه میادین مهم مدنی، از جمله انتخابات است.»
 
هم لیست می‌دهیم و هم رأی می‌دهیم
برخلاف بیانیه‌های پی‌درپی جبهه اصلاحات که اصلاح‌طلبان و مردم را به مشارکت نکردن در انتخابات تشویق می‌کند، اصلاح‌طلبان عمل‌گرا و اعتدال‌گرایان در بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های‌شان تأکید به مشارکت در انتخابات و ارائه لیست دارند. در همین زمینه وزیر کار دولت روحانی می‌گوید، بنابر اطلاعاتی که دارم برخی از اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم نامزد دارند و هم مردم را به مشارکت دعوت می‌کنند. «محمد شریعتمداری» درباره جهت‌گیری گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دوازدهم، گفته است: «این موضوع که من منتسب به چه گروهی هستم یا نیستم، عمومیت ندارد. گروه‌های معتدل برای حضور و مشارکت در انتخابات به صورت رسمی اعلام نظر کرده‌اند و برخی از اعضای شورای مرکزی آنها نیز مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است. بنا به اطلاعاتی که دارم برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب هم علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند.»
 
سر لیست شورای ائتلاف مشخص شده است
«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره ائتلاف تمامی جریان‌ها و گروه‌های اصولگرا برای ارائه لیست واحد، گفت: «شاید همه جریان‌ها و گروه‌های اصولگرا یک فهرست واحد برای انتخابات مجلس ندهند، ولی سعی این است که وحدت حداکثری ایجاد شود.» وی در پاسخ به این پرسش که معتقدید چند لیست واحد از جریان اصولگرا بیرون می آید، گفت: «بعید نیست چند لیست بیرون بیاید؛ چراکه کسی نمی‌تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد، اما باید توجه داشت که مردم خودشان انتخاب می‌کنند. انتخاب با مردم است و میزان هم رأی ملت است.» وی ادامه داد: «ما هم سعی می‌کنیم بهترین‌ها را به مردم معرفی کنیم؛ ولی نهایتاً این مردم هستند که انتخاب می‌کنند. شورای ائتلاف برای تهران لیستی به سرلیستی آقای قالیباف خواهد داد.»
 
نگرانی اروپا از اظهارات ترامپ
«دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس گفت، اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر مشروط کردن حمایت ایالات متحده از متحدان ناتو به بودجه دفاعی کشورها «رویکردی عقلانی» به شمار نمی‌رود. دیوید کامرون نخستین وزیر کابینه «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس است که به صورت علنی از اظهارات نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا انتقاد کرده است. دفتر نخست‌وزیری انگلیس اندکی بعدتر از اظهارات کامرون تأکید کرد، سوناک اطمینان دارد که ایالات متحده صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز شود، متحدی قابل اتکا خواهد بود. ترامپ در روزهای گذشته بارها اعضای ناتو را تهدید کرده است. او در جدیدترین سخنانی که به شدت جنجالی شده، گفته است، در صورتی که رئیس‌جمهور شود، روسیه را تشویق خواهد کرد هر کاری که دلش می‌خواهد با اعضای ناتویی که هزینه‌های‌شان در این ائتلاف را پرداخت نمی‌کنند، انجام دهد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسین مرعشی» از اعضای ارشد حزب کارگزاران در نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «در صحنه سیاسی بین‌المللی ایران وضعیت به‌گونه‌ای است که ایران نیازمند انتخاباتی است که بتواند کشور را در برابر خطرات جدی بیمه کند؛ اینکه رهبر معظم انقلاب در هفته‌های اخیر نکاتی را درباره انتخابات گوشزد کردند، نشان‌دهنده همین نکات امنیتی است.» مرعشی با انتقاد از موضع برخی سیاستمداران نیز گفت: «البته برخی از سیاسیون هم فکر می‌کنند اگر مشارکت زیر ۳۰ درصد برسد حاکمیت فضا را باز می‌کند؛ اما چطور ممکن است یک فرد سیاسی خطر مشارکت کم را نبیند.» 
 
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی اعلام کرد، ایران از سال ۲۰۱۵ «زرادخانه متنوعی» از تسلیحات شامل موشک‌های کروز و بالستیک دوربرد و میان‌برد در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است. به گزارش سی‌ان‌ان، در این گزارش ادعا شده است، آمریکا و شرکایش از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، مانع از آن شده‌اند که ایران دست‌کم ۱۸ کشتی سلاح به حوثی‌ها برساند. این گزارش ادعا کرده است، کشتی‌های مذکور حامل قطعات موشکی بالستیک، پهپاد، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک و هزاران تفنگ جنگی بوده‌اند.
 
«سیدمصطفی موسوی» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ویتنام گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی، کاهش نرخ رشد نقدینگی و اقدامات مؤثر بانک مرکزی، احتمالاً تا پایان سال نرخ دلار عقبگرد خواهد داشت. البته جو منطقه و اتفاقات داخلی و بین‌المللی نیز در این رابطه بسیار تأثیرگذار است که امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که شاهد نوسانات دوباره قیمت ارز نباشیم.»
 
«عبدالله دوم» پادشاه اردن گفت، دیدار وی با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که «یکی از ویرانگرترین جنگ‌ها در تاریخ معاصر همچنان در غزه در حال وقوع است.» وی افزود، بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در غزه شهید، مجروح یا مفقود شده‌اند و جهان نمی‌تواند حمله اسرائیل به رفح را که «مطمئناً فاجعه انسانی دیگری به بار خواهد آورد» تحمل کند.
 
«کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در میانه تردید‌ها نسبت به سلامتی جو بایدن اعلام کرد، برای ریاست‌جمهوری به جای بایدن آماده است. هریس در پاسخ به اینکه متقاعد کردن رأی‌دهندگان برای اینکه وی صلاحیت جایگزین شدن با بایدن را دشوار می‌داند، بیان کرد: «من آماده خدمت هستم. هیچ تردیدی در این خصوص وجود ندارد.»
 
«سردار محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، عنوان کرد: «راهبرد ما کاملاً دفاعی است، اما این راهبرد در عملیات و تاکتیک‌ها هجومی است؛ به این معنا که ما به مبادی حرکت دشمن حمله خواهیم کرد و نیرو‌های دشمن را از مبدأ حرکت مورد حمله قرار می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم که به راحتی خود را به سواحل ما برسانند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات