صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۲۳
آیین رونمایی از 75 کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد

جهاد تبیین وظیفه اصلی ماست

پایگاه بصیرت / علیرضا نوبخت/ گروه سپاه
آیین رونمایی از 75 کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور «سردار علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، «علی بخشی‌زاده» معاون صدای سازمان صداوسیما و جمعی از مسئولان و فرماندهان در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.
 
95 اثر، 95 کتاب گویا 
در ابتدای مراسم سردار نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سخنانی با بیان اینکه مطالعه کتاب‌ متنی و نوشتاری ارزش بی‌بدلیل، فوق‌العاده‌ و غیر جایگزین دارد، گفت: «در عین‌حال گاهی در مطالعه کتاب محدودیت‌هایی وجود دارد که کتاب صوتی این محدودیت‌ها را ندارد و صوتی بودن کتاب بسیاری از محدودیت‌های مطالعه کتاب را برمی‌دارد.»
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از سختی صوتی کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی گفت و اظهار کرد: «صوتی کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی به اثر شنیدنی سخت‌تر از کتاب خاطره و داستان است. در همین راستا این کار را عزیزان ما در کتاب گویای ایران صدا انجام داده‌اند و برای تولید هر اثر صوتی یک سناریو و کارگردانی خوب داشته‌اند.»
سردار نائینی با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علاوه بر تولیدات پژوهشی، در چند سال اخیر تولیدات متنوعی بر بستر رسانه‌ها داشته است، گفت: «تولید کتاب‌های گویا، انتشار نسخه الکترونیک کتاب‌ها و روزشمارهای دفاع مقدس، تولید ویدئو از صوت فرماندهان شهید در هدایت عملیات‌ها برای انتشار در فضای مجازی که عمدتاً برای نخستین بار منتشر شده‌اند، از این جمله است که با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.»
وی با اشاره به همکاری بسیار خوب مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با شبکه رادیویی «ایران صدا» اظهار کرد: «از آغاز همکاری بسیار خوب در یک دوره چهارساله، تعداد 95 اثر تا بهمن‌ماه 1402، از طریق وبگاه و نیز نرم‌افزار کاربردی ایران صدا پخش شده و در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفته است.»
 
اقدام  ستودنی 
سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه در مقام سخنران اصلی این مراسم لازمه مانایی و ماندگاری هر کار خیر و خوبی را انجام کار هنری دانست و گفت: «هنر روایت حضرت زینب(س) است که عاشورا زنده مانده است. از بعثت رسول خدا(ص) تا بعثت امام(ره) نمی‌شود بعثت را از عاشورا جدا کرد و لذا واقعاً باید به هنرمندان درود فرستاد و تحسین کرد. کار هنرمندان بی‌بدیل و بی‌نظیر است.»
وی با اشاره به گویاسازی 96 جلد از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گفت: «این هنر گویاسازی کتاب‌های پژوهشی و اسنادی ستودنی است. ممکن است آنقدر فرصت مطالعه اصل کتاب وجود نداشته باشد، اما با هنر گویاسازی خیلی اتفاقات بزرگی می‌افتد.»
وی درباره تأثیر نقش هنر در صادر کردن مکتب دفاع مقدس به دنیا گفت و بیان کرد: «این هنر باعث تسریع صدور ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس شده است. مردم در فلسطین و غزه، بیش از چهار ماه مقاومت کرده‌اند. چه کسی تصورش را داشته است که اهل سنت می‌تواند این‌گونه از دین خدا دفاع کند. واقعاً ما آنها را تحسین می‌کنیم. این الگویی است که شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه آن را نشر داد.»
سردار فضلی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: «مولای ما فرمودند تبیین کنید تا قبل از اینکه دشمن بیاید دفاع مقدس را روایت کند. شما خوشبختانه آن را خیلی زیبا فرموله کردید، قطعاتی از کتاب‌های گویا را گوش کرده‌ام، انصافاً ستودنی است.»
علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صداوسیما نیز در این مراسم مهم‌ترین کارکرد بیان جلوه‌های ایثار به زبان هنر را جلوگیری از لشکر تحریف دانست و تصریح کرد: «این روزها برخی اشخاص آگاهانه یا ناآگاهانه هم‌راستا با دشمنان و با خرج سرمایه‌های مادی، در خط شیطان عمل می‌کنند و دائم به شبهات می‌ا‌فزایند و جنگ را از سلیقه و منظر خودشان روایت می‌کنند که طبعاً خوراک نظام استکبار را فراهم می‌کنند تا بر تصمیمات گرفته ‌شده در آن مقطع بتازند.»
 
اقدام موثر در جهاد تبیین 
معاون صدای رسانه ملی افزود: «کتاب‌های گویا و از این ‌دست کارها، در بحث جهاد تبیین که وظیفه اصلی آن، همت برای جلوگیری از تحریف است، اقدام مؤثری است.»
وی با اشاره به همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پایگاه کتاب گویای ایران صدا، گفت: «طی دو سال اخیر حدود 40 کتاب از آثار این مرکز به‌منظور گویا کردن بازنویسی شده و 75 جلد کتاب نیز نهایی شده است.»
 
بیش از دو میلیون بار 
مهدی شاملو، مدیر رادیو ایران صدا با اشاره به تبدیل آثار پژوهشی به آثار گویا گفت: «بر روی متون علمی و پژوهشی با تغییراتی که اعمال می‌شود، متن به شکل داستانی و گویا تبدیل می‌شود. با این روش، شنونده عامی که به‌صورت تخصصی هیچ‌وقت قرار نبوده با این محتوا ارتباط داشته باشد، اکنون این متون را می‌شنود و با محتوای آن آشنا می‌شود.»
وی با اظهار اینکه بیش از دو میلیون بار کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایگاه کتاب گویای ایران صدا شنیده شده است، تأکید کرد: «این آمار بر اساس این است که شنونده باید حداقل بخش‌هایی از کتاب را بشنود و تنها مشاهده اولیه کافی نیست.»
مدیر رادیو ایران صدا فعالیت نیروهای کتاب گویا را جهادگونه برشمرد و بیان کرد: «ما اکنون در جنگ روایت‌ها به سر می‌بریم و نیاز است تا اطلاعاتی که به نسل جدید و آینده داده می‌شود، بر اساس سند و حقایق ثبت و ضبط شده باشد تا جلوی تحریف را بگیریم. مجموعه‌های زیادی با موضوع دفاع مقدس کار کرده‌اند و الحق و الانصاف آثاری که در این مرکز تولید شده است، پشتوانه علمی و سندی دارد و با بازنویسی‌هایی که به صورت قصه و داستان یا فضاها و فرم‌های نمایشی برای تولید آثار گویا می‌شود، جذابیت‌های هنری را برای مخاطب ایجاد می‌کند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات