صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۲۵

فرماندهی به وسعت ایران

«این فریادی که امام حسین(ع) در عاشورا کردند این را ما باید الآن اگر شیعه حسین(ع) هستیم این فریاد را با گوش جان بشنویم»؛ این جمله شهید حسین خرازی است. مرد میدانی که همه کارهایش برای خدا بود و می‌گفت: «و بدانیم که فرمانده اصلی ما خداست و ما از کسانی اطاعت و ولایت می‌کنیم که زیر امر خدا و مجری احکام الله باشد و در حال حاضر امام ما یک همچین نقشی را دارد و مسئله ولایت‌فقیه و اطاعت از ولایت‌فقیه خصوصاً برای ما افراد نظامی که ما را رهبری می‌کنند، ما را فرماندهی می‌کنند بر ما فرض و واجب است و ما انسان‌ها با توجه به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنوا أَوْفوا بِالْعُقودِ»، تعهد بسته‌ایم، عقد بسته‌ایم، قرارداد بسته‌ایم که بر سر این ولایت باشیم و به زندگی خودمان ادامه بدهیم و مرگ خودمان هم از ولایت بگیریم و سندیت و حجتی باشد برای ما در قیامت.»
حسین خرازی در سال ۱۳۳۶ در اصفهان به دنیا آمد. او در ابتدای پیروزی انقلاب با عضویت در کمیته دفاع شهری اصفهان به حراست از جاده‏‌های حساس شهر مشغول بود. سپس یک سال پس از انقلاب، همزمان با توطئه گروهک‌‏های ضدانقلاب در گنبد و ترکمن صحرا به آن منطقه اعزام شد و نیرو‌ها را در یکی از محور‌های منطقه فرماندهی کرد و سپس چندین ماه در منطقه کردستان در راه دفاع از کیان اسلامی جانفشانی کرد.
شهیدحسین خرازی، همزمان با آغاز جنگ و سقوط خرمشهر به خوزستان اعزام شد و در منطقه خط شیر، فرماندهی نیرو‌های بسیج در مقابله با قوای متجاوز بعث را برعهده گرفت، عملیات‏‌های فرمانده کل قوا، ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، خیبر، بدر، والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ صحنه‏‌های فراوانی از رشادت‏‌ها، ابتکار، خلاقیت و حسن فرماندهی این سردار رشید اسلام بود. در عملیات مولای متقیان(ع) رزمندگان تیپ امام حسین(ع) به فرماندهی حاج حسین حماسه بزرگی آفریدند و در ۱۴ روز به سختی مقاومت کردند. رزمندگان با ایثار و از خودگذشتگی و شهادت‌طلبی با چنگ و دندان از منطقه چزابه حفاظت کردند. خروش حماسی شهید خرازی چنان بود که خالد حسین النقیب یکی از افسران ارشد عراقی در چزابه می‌نویسد: «در آن موقعیت آرزو می کردم به جای مرگ تدریجی یکبار و برای همیشه از دنیا بروم. در صحنه رویارویی تیپ‌های ویژه با نیروهای ایرانی، ۱۰ تیپ به طور کامل در چزابه تار و مار شدند.» یا خرازی و نیروهای تحت امر او در عملیات بیت‌المقدس حماسه‌های بسیاری آفریدند و سهم بسزایی در آزادسازی منطقه عملیاتی و خرمشهر از تصرف دشمن متجاوز داشتند. شهید صیاد شیرازی در سخنانی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در ۱۳۷۱ خورشیدی درباره شهید خرازی گفته است: «در قرارگاه صدای شهید خرازی را از بی‌سیم شنیدیم که می گفت اجازه بدهید با یک گردان وارد خرمشهر شویم اما به وی گفتیم مگر می‌شود با یک گردان با چند لشکر روبه‌رو شد. به هر صورت او اصرار می‌کرد، ناخودآگاه به او اجازه دادیم، پس از ساعتی دوباره وی با بی‌سیم گفت، عراقی‌ها تسلیم شدند و ما باورمان نمی‌شد، زیرا واقعا این کار باورکردنی نبود که انجام دادند.»
شهید حسین خرازی در عملیات خیبر در اسفندماه سال ۱۳۶۲ دست راست خود را در راه خدا تقدیم کرد. سرانجام این سردار رشید اسلام در جریان عملیات بزرگ کربلای ۵ در حالی که فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین(ع) را برعهده داشت، در هشتم اسفندماه سال ۱۳۶۵ بر اثر اصابت ترکش به قلبش به فیض عظیم شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات