صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۸۱۱۹
حمیدرضا صالحی کارشناس تجارت خارجی مطرح کرد

پیش شرط مشارکت مردم

«رشد و جهش تولید» از جمله موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر از مهم‌ترین مسائل، رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که به دلیل اثراتی که روی سایر بخش‌های اقتصادی به جا می‌گذارد، از جمله خواسته‌های مردم به شمار می‌رود.
بی‌تردید، رشد و جهش تولید موضوع مهمی است؛ زیرا بخش قابل توجهی از رشد و پیشرفت اقتصادی کشور مرهون این موضوع است؛ به همین دلیل باید روی موضوع جهش تولید چه در بخش دولتی با سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های درست و چه در بخش مشارکت مردمی به درستی کار شود تا به این امر مهم در اقتصاد نائل بیاییم.
در این موضوع شکی نیست که رشد و جهش تولید با مشارکت مردم به مهیا بودن پیش نیازهایی وابسته است که بخش عمده آن بر عهده دولت و حاکمیت است؛ یعنی باید مؤلفه‌هایی در اقتصاد آماده باشد تا مشارکت مردم در امر جهش تولید رقم بخورد و شاهد افزایش مشارکت در فعالیت‌های مولد و خروج مردم از فعالیت‌های مرتبط با سوداگری در  بازارهای گوناگون باشیم.
یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که به شدت به رشد و جهش تولید و مشارکت مردم در امر تولید کمک می‌کند، پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد است. به عبارت دیگر، پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد رمز موفقیت در ابعاد گوناگون اقتصادی، به ویژه در بخش مشارکت مالی و سرمایه‌گذاری مردم در فعالیت‌های مولد است.
متأسفانه، در طول سال‌های گذشته شاهد رفتارها و سیاست‌گذاری‌ها و مصوباتی از سوی دولت‌های گوناگون بوده ایم که امر پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد را به شدت دچار مخاطرات جدی کرده است. از جمله موضوعاتی که به تازگی در اقتصاد رقم خورد و نشان داد اقتصاد ایران از این محل، یعنی پیش‌بینی‌ناپذیر بودن به شدت ضربه می‌خورد و آسیب‌زاست، مسئله تعیین قیمت و قیمت‌گذاری‌های دستوری است که بخشی از آن را در صنایع گوناگون، از قبیل خوراک پتروشیمی‌ها و سایر صنایع، حتی صنعت خودروسازی شاهد بوده‌ایم.
آنچه در این موضوع اهمیت دارد، این است که توسعه اقتصاد کشور یک موضوع اتفاقی نیست، بلکه ماحصل سیاست‌گذاری‌های درستی است که با حمایت از کارآفرینان و صاحبان سرمایه حول محور رشد و جهش تولید رقم می‌خورد.
زمانی توسعه صنعتی در اقتصاد رقم می‌خورد که اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر شود؛ در غیر این صورت آرزوی رشد و جهش در بخش‌های تولیدی و صنعتی محقق نمی‌شود.
تصمیم‌گیری‌های یک شبه و آنچه به منظور تأمین مالی دولت‌ها و رفع کسری بودجه آنها انجام می‌شود، قطعاً خطرناک است و سد بزرگی بر سر راه توسعه اقتصاد و مشارکت مردم در امر تولید قرار می‌دهد.
وقتی دولت عوامل تولید را پیش‌بینی پذیر کند، به معنای این است که زمینه‌های اصلی برای تحقق شعار سال، یعنی جهش تولید آن هم با حضور مردم و مشارکت‌های بخش خصوصی فراهم شده است.
پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد فرصت جدیدی را پیش روی ما باز می‌کند؛ به گونه‌ای که امکان رقابت با رقبای خارجی فراهم می‌شود؛ از این رو مؤلفه بسیار مهم، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد است تا مردم مایل به مشارکت در امر تولید و جهش تولید باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات