صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۶۵۵۲۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

صالحی: رشد و رونق اقتصادی در گرو حمایت از تجار است

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی گفت: در صورتی که بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد و ارز تک نرخی شود تا مجالی برای جولان دادن دلالان وجود نداشته باشد اقتصاد با شتاب به سمت رونق و مثبت شدن تراز تجاری حرکت می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با حمیدرضا صالحی

به گزارش بصیرت، رشد و رونق اقتصادی حاصل حمایت از تجار و زمینه‌سازی برای حضور دارندگان سرمایه در اقتصاد است. در طی سال‌های گذشته اقتصاددانان دولت‌ها را به عبور از ارز چند نرخی و مدیریت دستوری اقتصاد بار‌ها توصیه کرده‌اند. به تجربه ثابت شده توجه به الگو‌های اشاره شده موجب تکانه‌های مثبتی در اقتصاد می‌شود که از آن به عنوان رشد و رونق یاد می‌شود. عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در این باره با ما گفتگو کرده است.

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی و حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز گفت: در این موضوع شکی نیست که دولت و بانک مرکزی در راستای افزایش تولید و بازرگانی باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت به عمل آورد واین موضوع شدنی نیست جز با تک نرخی شدن ارز و عرضه ارز با نرخ واقعی به وارد کننده.

وی در این باره یادآور شد: در صورتی که بانک مرکزی صادر کننده را مجبور به عرضه ارز با نرخ نیمایی که از نرخ کف بازار به مراتب پایین‌تر است نکند، با این روش که بانک مرکزی و دولت برای جلب نظر صادرکنندگان ارز آنها را به بهترین قیمت ممکن خریداری کنند با افزایش عرضه ارز شاهد تعادل در بازار ارز و به تبع آن تعادل در نرخ ارز خواهیم بود.

وی در این باره یادآور شد: در صورتی که دولت پای این موضوع بایستد و از صادر کننده حمایت کند دیری نمی‌پاید که نرخ ارز به تعادل می‌رسد و مواد اولیه مورد نیاز تولید و کالای اساسی ضروری کشور در کمترین زمان ممکن به بازار و به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: عدم حمایت از تولید کننده و صادر کننده به معنای حمایت از دلالان است. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا دولتمردان و مسئولین مدام روش‌هایی را دنبال می‌کنند که زمینه‌ساز ایجاد بازار کاذب از سوی سوداگران می‌شود در حالی که کشور در شرایط تحریمی مدام نیازمند ورود درآمد‌های ارزی است.

وی خاطر نشان کرد: هنگامی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا نفت به قدر کافی به فروش نمی‌رسد و درآمد حاصل از نفت بالا نیست هیچ راهکاری به جز رونق دادن به اقتصاد غیر نفتی نیست، هرچند لازم به ذکر است در صورت رفع تحریم‌ها و بالا رفتن درآمد‌های نفتی، باید به سمت رونق وافزایش صادرات غیر نفتی برویم.

حمیدرضا صالحی معتقد است: دولتمردان و مدیران بانک مرکزی با تصمیمات غلط به هیچ وجه نباید صادر کننده را تنبیه کنند، بلکه با راهکار‌های درست باید صادر کننده را به صادرات هر چه بیشتر کالا تشویق کنند و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با تنظیم نرخ ارز و حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: تشویق صادر کننده به این دلیل حائز اهمیت است چرا که منجر به افزایش تجارت خارجی و به تبع آن بالا رفتن تراز تجاری کشور می‌شود. در صورتی که این راهکار و دستورالعمل در دستور کار دولت قرار بگیرد در میان مدت نه تنها از منفی شدن تراز تجاری کشور عبور می‌کنیم بلکه به سمت مثبت شدن هرچه بیشتر تراز تجاری کشور خواهیم رفت.

حمیدرضا صالحی تاکید کرد: راه توسعه اقتصادی که بسیاری از کشور‌های پیشرفته آن را پیموده‌اند حمایت از تجار و صادرات است. در صورتی که بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد و ارز تک نرخی شود تا مجالی برای جولان دادن دلالان وجود نداشته باشد اقتصاد با شتاب به سمت رونق و مثبت شدن تراز تجاری حرکت می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تصریح نمود: امیدواریم شاهد کناره گیری دولت از مدیریت اقتصادی باشیم. رشد و رونق اقتصادی در گرو ایجاد امیدواری در بخش خصوصی، دارندگان سرمایه و دارندگان ایده‌های ناب اقتصادی و صنعتی و تجاری است. اگر دولت این موضوع را مورد توجه قراردهد با بازگشت سرمایه‌ها به کشور و حرکت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد جهش تولید و رونق اقتصادی یک بار دیگر کلید زده می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات