صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۹۱

سیاست ثابت ایران در روابط با آفریقا

یکی دیگر از دلایل ابتکار و علاقه ایران به آفریقا، جلب حمایت و رأی کشورهای آفریقایی در سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل متحد است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

روزنامه عربی "الاستقلال در مطلبی به واکاوی سیاست ایران در آفریقا می پردازد.  در بخشی از این گزارش آمده است:  "دلایل متعددی پشت پرده حرکت ایران به سمت آفریقا نهفته که مهم ترین آنها تمایل این کشور برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های اعمال شده به وسیله ایالات متحده و متحدانش به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای است. 

یکی دیگر از دلایل ابتکار و علاقه ایران به آفریقا، جلب حمایت و رأی کشورهای آفریقایی در سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل متحد است. در این راستا، ایران به دنبال روابطی فراتر از تعاملات دولتی صرف با آفریقا و هدف آن نمایش واقعی همدردی و علاقه مردم آفریقا نسبت به ایران است.
ایران برای پیشبرد نفوذ خود در آفریقا از دو راهکار گفتمان ضد آمریکایی و برنامه‌های ایدئولوژیک بهره می‌گیرد. البته در واکاوی روند تاریخی روابط، تهران در دوران پیش از انقلاب اسلامی از قدرت نرم استفاده می‌کرد.

ایران برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خوب با کشورهای آفریقایی تلاش می‌کند و به دنبال حضور پررنگ به وسیله ابزارهای قدرت نرم ازجمله آموزش، کمک های مالی و مذهب است تا شکلی از روابط پایدارتر و تاثیرگذار را تضمین کند. در این زمینه، ایران تقریباً در مساجد، مدارس، سازمان‌های امدادی و دفاتر دانشگاهی تمام کشورهای آفریقا فعالیت دارد.

دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی دوره‌های آموزش زبان فارسی و دینی را با دفاتر خود در آفریقا ارائه می‌دهد و به عنوان نمادی از ایدئولوژی رسمی ایران در آفریقای جنوبی، تانزانیا، نیجریه و توگو فعال است. جمعیت هلال احمر ایران نیز با داشتن مراکز بهداشتی درمانی در ۱۴ کشور آفریقایی حضور فعالی در قاره سیاه دارد."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات