صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۸۹

بوئینگ و چند شرکت دیگر آمریکایی توسط چین تحریم شد

وزارت خارجه آمریکا اقدام چین در تحریم شرکت‌های پیمانکار صنایع جنگ‌افزاری به دلیل فروش سلاح به تایوان را محکوم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد پکن شرکت‌های آمریکایی «لاکهید مارتین»، «بوئینگ» و «ریتیون» را تحریم کرده است.
«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به تحریم‌های چین گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور [رونالد] ریگان خاطرنشان کرده کیفیت و کمیت عرضه سلاح به تایون کاملاً منوط به تهدیدهای چین خواهد بود.»
وی اضافه کرد: «توانمندی‌های دفاعی تایوان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی در برابر توانمندی‌های جمهوری خلق چین حفظ خواهند شد.»
دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» روز ۲۱ اکتبر کنگره این کشور را از فروش چندین نوع سلاح خارجی به تایوان مطلع کرد.
علاوه بر این پنتاگون دوشنبه اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۱۰۰ فروند سامانه‌های پدافند ساحلی «هارپون» به تایوان موافقت کرده است.
به گزارش رویترز، کاخ سفید فروش ۵ مجموعه تجهیزات نظامی به تایوان به ارزش بالغ بر ۲.۳۷ میلیارد دلار را تأیید کرد.
این خبر در حالی منتشر شده است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نقل و انتقال سلاح‌های دیگری به تایوان در مراحل مختلفی از تأیید قرار دارند و شامل پهپادهای مسلح «ام کیو-۹ ریپر» و یک سامانه موشکی دفاع ساحلی و سلاح‌های دیگری به ارزش بین پنج تا هفت میلیارد دلار می‌شود.
علی‌رغم آنکه دولت‌های پیشین آمریکا توافقات تسلیحاتی مشابهی امضا کرده‌اند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انتقال تسلیحات را افزایش داده است و از زمان آغاز ریاست‌جمهوری خود تاکنون، در مجموع ۱۵ میلیارد دلار تسلیحات به فروش رسانده است.
این اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده در شرایطی صورت گرفته است که پکن بارها هشدار داده است که پاسخ متناسبی به واشنگتن خواهد داد و هشدار داده که فروش هرگونه تسلیحات به تایوان، بشدت به منافع امنیتی چین لطمه وارد می‌کند و روابط چین و آمریکا را خدشه‌دار خواهد کرد.
علی‌رغم آنکه ایالات متحده روابط رسمی با تایوان ندارد اما در تقابل با چین، از هر فرصتی برای حمایت از آن بهره می‌گیرد. پکن بارها واشنگتن را به تلاش برای کمک به تایوان برای جدا شدن از چین متهم کرده است.
چین تایوان را بخشی از خاک سرزمین اصلی خود می‌داند و اعلام کرده از طریق گفت‌وگو یا به روش نظامی آن را پس خواهد گرفت. در حال حاضر سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای عضو آن، تایوان را کشور مستقل نمی‌دانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات