صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۴۸

ویژگی اصلی طرف درست تاریخ

بیداری ملت‌ها و از جمله دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و پیوستن آنان به جبهه مقاومت، نویدبخش آینده‌ای بس درخشان است. آینده‌ای که از مختصات آن، نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی و افول قدرت حامی آن، «آمریکا» است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ دکتر یدالله جوانی

رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی در پیامی به دانشجویان آمریکایی طرفدار فلسطین و مخالف رژیم صهیونیستی نوشتند: «هم اکنون شما در طرف درست تاریخ قرار دارید.»

این بخش از پیام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به تیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. پرسش اصلی این است که ویژگی اصلی سمت و طرف درست تاریخ چیست؟

همان‌طور که کلمات بالا و پایین، چپ و راست، شمال و جنوب، شرق و غرب، برای همگان معنای قابل فهمی دارد، مفاهیمی، چون خوب و بد، راست و دروغ، شجاع و ترسو، درست و نادرست، و ظالم و مظلوم هم معانی قابل فهمی برای همگان دارد؛ اما تفاوت بین کلمات نوع اول و نوع دوم، در این است که یکی صرفاً به جهات جغرافیایی بدون توجه به ارزش‌های اخلاقی و انسانی اشاره دارد، اما دیگری بر ارزش‌های اخلاقی تمرکز داشته و به فضیلت‌ها و رذایل اخلاقی اشاره دارد.

بنابراین، تاریخ بشر از نظر رفتار انسان‌ها و جوامع انسانی، در هر لحظه و مقطعی، قابلیت دسته‌بندی از منظر اخلاقی با صفت‌های خوب و بد یا درست و نادرست را دارد. از این حیث به کار بردن عبارت ایستادن در طرف درست تاریخ، معنای واقعی و قابل فهمی دارد. در آغازین سال‌های زیست بشر بر روی کره خاکی، قابیل به خاطر هوی و هوس، از روی زیاده‌خواهی برادرش هابیل را به قتل رساند. در ادامه این مسیر دو جبهه حق و باطل و ظالم و مظلوم پدید آمد و انسان‌هایی پیدا شدند که به کمک دیگران هم‌فکر، جبهه مستکبران و ظالمان و ستمکاران را علیه توده‌های انسانی تشکیل دادند و این‌گونه، دو طرف ظالم و مظلوم، و مستکبر و مستضعف به پهنای تاریخ بشر رنگ واقعیت به خود گرفت.

مهم این است که هر فرد یا گروه انسانی، ایستادن در کدام سمت و سوی این تاریخ و میدان را انتخاب کند. تاریخ و میدانی که استمرار دارد و تا پایان تاریخ زیست بشر بر روی کره خاکی گریزی از آن نیست. درست آن است که بر اساس حکم عقل و فطرت، در کنار مظلوم و در مقابل ظالم قرار گرفت. این حکم عقلی برخاسته از وجدان بشری، مهم‌ترین امر الهی و آموزه اصلی تمامی ادیان توحیدی است. از برجسته‌ترین صفات و رفتار اخلاقی موحدان، مخالفت با ظلم و ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران از یک سو و دفاع از مظلومان از سوی دیگر است. از نشانه‌های اصلی حرکت در مسیر عبودیت و بندگی خداوند، ایستادگی در برابر طاغوت است. در دعوت همه انبیاء الهی به خداپرستی، این مهم برجستگی دارد. نکته‌ای که در قرآن کریم این‌گونه بر آن تصریح شده است: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ.»

طبق آموزه تمامی ادیان توحیدی، راه درست، که همانا راه بندگی خداوند به شمار می‎آید، مقابله با ظالمان و دفاع از مظلومان است. بر همین اساس، مولی‌الموحدین امام علی (ع) فرمودند: «کونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا.»

اکنون و در روزگار ما، مظلوم‌تر از مردم فلسطین و به ویژه ساکنان غزه و ظالم‌تر از صهیونیست‌ها و حامی اصلی‌اش شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار وجود ندارد. از سعادت ملت ایران، آن است که در پرتو انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، از سال ۱۳۵۷ در سمت درست تاریخ قرار گرفت و تا به امروز، تحت پرچم اسلام و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، با قوت در این میدان، نه تنها ایستاده، بلکه با کمک به مردم مظلوم فلسطین و گروه‌های مبارز فلسطینی و دیگر مظلومان در منطقه و جهان، مقدمات ورق خوردن تاریخ به نفع مستضعفان را فراهم کرده است. بیداری ملت‌ها و از جمله دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و پیوستن آنان به جبهه مقاومت، نویدبخش آینده‌ای بس درخشان است. آینده‌ای که از مختصات آن، نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی و افول قدرت حامی آن، «آمریکا» است. این نوید‌ها در پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی وارد شده در جبهه مقاومت به نفع مظلومان فلسطین، به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است.

در پایان به دلیل هم‌زمانی نگارش این نوشتار با سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس‌الله نفسه‌الزکیه) جا دارد به این نکته اشاره شود که استکبارستیزی، ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران، ایستادگی در برابر آمریکا، مبارزه با رژیم صهیونیستی تا نابودی آن و رهایی قدس شریف، از خطوط اصلی و تغییرناپذیر راه امام (ره) است و این راه، با همان صلابت و قاطعیت حضرت روح‌الله از سوی خلف صالح و با کفایت‌شان تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت. ان‌شاءالله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات