بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۹۰

اپوزیسیون انگلیس هم برای موفقیت بر طبل مهار مهاجران می‌کوبد

اپوزیسیون انگلیس هم که این روزها بر اساس نظرسنجی‌ها به شدت از حزب محافظه کار حاکم پیش افتاده‌اند، برای جذب آراء بیشتر در انتخابات مسئله مهار مهاجران را در دستورکار قرار داده‌اند.

هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی نوشت: در آستانه انتخابات سراسری بریتانیا، موضوع مهاجرت اهمیت فزاینده‌ای پیدا می کند. محافظه کاران می خواهند با این موضوع از رای دهندگان خود امتیاز بگیرند - و اکنون اپوزیسیون نیز این سوال را مطرح می کند که چه تعداد مهاجر باید وارد کشور شوند.

به این ترتیب حدود یک ماه قبل از انتخابات عمومی در بریتانیا، "کیر استارمر"، رهبر حزب مخالف کارگر، برای اولین بار مهاجرت را به عنوان موضوع مهم مبارزات انتخاباتی مطرح کرد. استارمر که بر اساس نظرسنجی‌های کنونی امیدوار است در انتخابات سراسری نخست‌وزیر بریتانیا شود، در مصاحبه‌ای با روزنامه «سان» روز شنبه گفت: با دقت گوش کنید - من تعداد مهاجران را کاهش خواهم داد.

بر اساس این گزارش البته استارمر نه جدول زمانی ارائه کرد و نه اطلاعات خاصی در مورد میزان کاهش تعداد مهاجرتی که قصد داشت ارائه کرد. با این حال، این روزنامه به نقل از وی گفت که تصویب قوانینی برای محدود کردن مهاجرت اولویت اصلی است. بر این اساس، کارفرمایان متخلف قانون کار باید با ممنوعیت به کارگیری کارگران خارجی مجازات شوند.

سیاست مهاجرت یکی از موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی بریتانیا در آستانه انتخابات سراسری در 4 جولای است. بر اساس نظرسنجی که روز شنبه توسط موسسه نظرسنجی یوگو منتشر شد، 18 درصد از بریتانیایی ها این موضوع را مهم ترین موضوع انتخاباتی می دانند.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و دولت محافظه کار او هم می خواهند مهاجرت به بریتانیا را محدود کنند. در پایان ماه آوریل، پارلمان بریتانیا طرح جنجالی دولت برای اخراج مهاجران به رواندا را تصویب کرد. این طرح اجازه می دهد افرادی که به طور نامنظم وارد این کشور شده اند بدون اینکه مبدا یا درخواست پناهندگی آنها از قبل بررسی شود به این کشور آفریقای شرقی اخراج شوند.

انگلیس این لایحه را دو سال پیش اعلام کرد. این پروژه به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از طرف دولت محافظه کار انگلیس توصیف شده و مجلس عوام بریتانیا در اواسط ژانویه این قانون را تصویب کرد.

این امر شرایطی را فراهم می کند که پناهندگانی که به طور نامنظم وارد انگلیس شده‌اند در آینده به رواندا اخراج شوند. این کشور آفریقای شرقی توسط دولت بریتانیا به عنوان کشور سوم امن طبقه بندی شده است. مخالفان و فعالان حقوق بشر به شدت از این طرح انتقاد کرده‌اند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، بارها قول داده است که قایق‌های مهاجران را متوقف کند. در ماه فوریه هم بریتانیا و آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا فرانتکس توافقنامه ای را برای بهبود همکاری در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی امضا کردند. این همکاری شامل تبادل اطلاعات برای از بین بردن باندهای قاچاقچی و استفاده مشترک از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر مرزها است.

استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس رویکرد سختگیرانه تری نسبت به پیشینیان سوسیال دموکرات خود در قبال مسئله مرزها و مهاجرت اتخاذ کرده است. با این حال، حزب کارگر اعلام کرده که می خواهد قانون اخراج به رواندا را که توسط محافظه کاران به عنوان یک اقدام بازدارنده معرفی شده بود، لغو کند.

"استارمر" در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که اگر در انتخابات پیروز شود، در عوض باندهای قاچاق را که مهاجران غیرقانونی را با قایق های کوچک از کانال مانش عبور می دهند، هدف قرار خواهد داد.

نخست‌وزیر انگلیس در شرایطی، تاریخی جدید برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور اعلام کرد که حزب حاکم محافظه‌کار وضعیت مناسبی در نظرسنجی‌ها ندارد.

ریشی سوناک چند روز پیش به گمانه‌زنی‌ها درباره تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در این کشور پایان داد و اعلام کرد: این رقابت روز 4 جولای (14 تیر) برگزار خواهد شد.

دو ماه پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان مطرح بود اما پس از شکست سنگین حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات اخیر شوراهای شهر و از دست دادن بیش از 500 کرسی در شهرهای مختلف، تب گمانه‌زنی‌ها برای مدتی فروکش کرد.

به‌هرحال نخست وزیر انگلیس چهارم ژوئیه را به‌عنوان تاریخ انتخابات عمومی اعلام کرد. احزاب می‌توانند تا 7 ژوئن نامزدهای خود را معرفی کنند. پارلمان بریتانیا در مجموع 650 نماینده دارد. حدود 14 سال است که محافظه‌کاران در اینجا اکثریت را در اختیار دارند، اما در شرایط فعلی این وضعیت می‌تواند تغییر کند، محافظه‌کاران در زمان حاضر در نظرسنجی‌ها بسیار عقب‌تر از حزب کارگر هستند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات